نجات ۴۷۰ هموطن توسط ناجیان غریق گیلان

 رئیس هیات نجات غریق و غواصی گیلان با اشاره به غرق شدن ۱۰ نفر در سواحل خطر افرین گیلان گفت : طی تابستان امسال ۴۷۰ هموطن توسط ناجیان غریق استان از خطر غرق شدن نجات یافتند.

به گزارش تالشان نیوز : هاشم اسماعیلی عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در رشت با بیان اینکه این تلاش ناجیان غریق ستودنی است، اظهار کرد: البته امسال ۱۰ هموطن هم در دریا غرق شدند که عموما افرادی بودند که در مناطق خطرآفرین و یا در ساعات پایان‌کار ناجیان غریق به دریا رفته بودند.

به گفته وی، این فوت شدگان در سواحل شهرستانهای لنگرود، رودسر، بندرانزلی و تالش غرق شدند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه امسال تعداد مسافران به گیلان بسیار زیاد بود و هموطنان زیادی از دریا استفاده کردند، اما تعداد مغروقان نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۲۷ طرح سالم سازی در گیلان وجود دارد و ساعت کار ناجیان غریق در این طرح ها از هشت صبح تا ۲۰ هر روز است، ادامه داد: شرط حضور ناجیان غریق، داشتن کارت آمادگی جسمانی است و از این افراد تست‌های مختلفی گرفته می‌شود و هر ساله نیز این کارت باید تمدید شود.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی گیلان اضافه کرد: در این راستا ۱۴۳ منجی غریق در بخش بانوان و ۱۸۴ نجات غریق در بخش آقایان دوره‌های آمادگی را پشت سر گذاشتند و در طرح‌های سالم‌سازی حضور یافتند.

اسماعیلی به اهمیت دوره‌های آموزشی اشاره و بیان کرد: امسال پنج دوره آموزشی برای بانوان و هشت دوره ویژه آقایان برگزار شد و در این راستا ۵۵ بانو و ۷۲ مرد به تعداد منجیان غریق گیلان افزوده شد و از سوی دیگر برای مدرسان نیز کلاس‌های دانش افزایی گذاشته شده و می شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۲۳۰ منطقه خطرآفرین در استان گیلان وجود داشت که این میزان طی سال جاری به ۳۰۲ نقطه افزایش یافت و با افزایش این نقاط منجیان غریق نیز در این مناطق حضور می یابند و اقدامات پیشگیرانه بسیار مناسبی انجام می شود.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی گیلان بیان کرد: همچنین تلاش مستمر منجیان غریق، رعایت هموطنان در استفاده ار طرح‌های سالم‌سازی و خودداری از حضور در مناطق خطرآفرین، باعث کاهش چشمگیر تعداد غرق شدگان در گیلان شده است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌هایی که در حوزه نجات غریق داشتیم، بحث پرداخت حقوق آنان بود که خوشبختانه امسال به موقع حقوق آنها پرداخت شد و میزان حقوقشان نیز نسبت به سال گذشته حدود ۲ برابر افزایش یافت اما این میزان هم در مقابل کار منجیان غریق بسیار ناچیز است.

وی گفت: امسال تجهیزات مناسبی در اختیار ناجیان غریق قرار گرفت و امیداست که با در اختیار داشتن تجهیزات مناسب‌تر و همچنین همکاری و تعامل مردم شاهد، کاهش آمار فوتی در دریا و بهره‌مندی هموطنان از این موهبت عظیم خداوندی باشیم.

در استان گیلان حدود ۲۹۰ کیلومتر نوار ساحلی از چابکسر در شرق گیلان تا بندر آستارا در غرب این استان وجود دارد که هر ساله میلیون ها مسافر و همچنین مردم بومی از این سواحل و نعمت دریا بهره می برند، طرح های سالم‌سازی و استفاده از دریا از خرداد ماه هر سال آغاز و تا پایان شهریور ادامه می یابد.