می‌توان چوکا را “سیاسی‌ترین تیم لیگ یک” نامید!

مالک باشگاه چوکای تالش که هیات فوتبال تالش و اداره ورزش شهرستان صلاحیت آن را احراز کردند ! طی مصاحبه ای در حالی عدم همراهی و حمایت مدیران ورزش شهرستان و رسانه ها و مسئولین سیاسی منطقه را عامل افول این تیم بر میشمارد که در توجیه عملکرد ضعیف خود در حوزه مالی و مدیریتی خود میگوید : ما بخش خصوصی هستیم و اسپانسرها به بعضی تعهداتی که داده بودند عمل نکردند ما هم مجبور شدیم از مسئولان درخواست کمک کنیم اما هیچ کس کمکی نکرد فقط بلد هستند بیایند و در رختکن عکس یادگاری بگیرند و افراد منتسب به خودشان را وارد باشگاه کنند و به اهداف‌شان برسند!

قرارداد قبلی با آقای سرهنگیان ملغی شد و در قرارداد جدید تعهدی وجود ندارد که من انجام نداده باشم.

به گزارش تالشان نیوز ؛ تیم فوتبال چوکای تالش طی ۵ سال اخیر توانست در دو فصل متناوب ۹۹-۹۸ و ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مقتدرانه از رقابت‌های لیگ دو به لیگ یک صعود کند، اما نکته عجیب در مورد دو صعود این تیم اینکه چوکایی‌ها برخلاف شور و نشاطی که با هر صعودشان به لیگ آزادگان در تالش بین مردم و هواداران‌شان ایجاد کردند در طول هر دو فصلی که در این رقابت‌ها حضور یافتند با حواشی زیاد مالکیتی و مالی دست و پنجه نرم کردند و همین امر سبب شد تا یکی از پرهوادارترین تیم گیلانی عملکرد آسانسوری داشته و ثبات مدیریتی در این تیم دیده نشود و در نهایت با کسب نتایج ضعیف سقوط تلخی را تجربه کند به طوری که سبزپوشان تالشی یک سال پس از نخستین صعودشان به لیگ یک مجددا به لیگ دو سقوط کردند و حالا در نخستین سال دومین صعودشان به لیگ یک شرایط مناسبی را تجربه نمی‌کنند و با قرارگیری در رتبه شانزدهم جدول یکی از کاندیدهای اصلی سقوط به دسته پایین‌تر هستند.

با این وجود گویا حواشی‌های مالکیتی و مالی باشگاه چوکای تالش تمامی ندارد چرا که این باشگاه تالشی اکنون نیز با حواشی عجیب و غریبی روبرو است؛ این تیم ابتدای فصل جاری با مالکیت علی نامداری وارد مسابقات شد اما پس از کناره‌گیری او از تیمداری، بهمن محمدیاری نماینده مردم تالش در مجلس به مسئله مدیریتی این باشگاه ورود کرد اما او هم نتوانست به وضعیت آشفته این تیم سر و سامان بدهد و در نهایت مالکیت این باشگاه پرهوادار تالشی در آستانه آغاز نیم فصل دوم به اسماعیل سرهنگیان رسید! البته مالکیت اسپانسر سابق تیم قشقایی در قلعه عقاب‌ها زیاد طول نکشید چرا که او هم خیلی زود از تیمداری در این شهر انصراف داد و کلیه امورات و مالکیت این باشگاه را به امید قهوه شخصی که خودش او را به عنوان مدیرعامل به تالش آورده بود؛ واگذار کرد.

موضوع مالکیت پرماجرای باشگاه چوکا به اینجا ختم نمی‌شود‌ چرا که اکنون مالک جوان فعلی این باشگاه مدعی شده است گروهی با حامی سیاسیون در تالش با سنگ‌اندازی‌های متعدد سعی دارند تا مالکیت چوکا را از او سلب کنند تا خودشان کلیه امورات را در دست بگیرند.

امید قهوه مالک و مدیرعامل باشگاه چوکای تالش در خصوص حواشی های پیش آمده در تالش گفتگوی مفصل را با خبرنگار دی اسپورت داشته که ماحصل این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

*قرارمان با سرهنگیان شراکت بود.
قهوه در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقاتی افتاد تا مالکیت باشگاه چوکا از سرهنگیان به او واگذار شد گفت: قرارمان با آقای سرهنگیان شراکت در تیمداری بود ولی ایشان قرارداد را به نام خود بستند و بین خودمان هم توافق کردیم تا کار را مشارکتی پیش ببریم بعد از مدتی ایشان به تعهداتی که داده بود عمل نکرد و من هم گفتم اگر  تعهدات عملی نمی شود تیم برای شما من می‌روم، ایشان هم گفتند من تیم را نمی‌خواهم و شما تیم را بردارید با توجه به اینکه کلیه هزینه‌های تیم را از زمان عقد قرارداد من داده بودم مالکیت تیم را پذیرفتم و قرارداد در هیئت فوتبال تالش به نام من تغییر کرد.

*نتایج ضعیف بیرون خانه؛ سبب شد تا راهمان با جعفری جدا شود.
مدیرعامل باشگاه چوکای تالش در خصوص برکناری جهانبخش جعفری از هدایت این تیم بیان داشت: با توجه به شرایط امتیازی‌مان نیاز داشتیم در دیدارهای خارج از خانه هم امتیازات لازم را بدست بیاوریم؛ متاسفانه با توجه به اینکه در ۴ مسابقه بیرون از خانه‌ای که داشتیم فقط یک امتیاز کسب کردیم مجبور شدیم راهمان را از هم جدا کنیم. نتایج داخل خانه‌‌مان خوب بود اما در دیدارهای خارج خانه ضعیف عمل کردیم.

*نظرمحمدی درخواست‌هایی داشت که قرار شد ما روی آنها فکر کنیم.
وی در مورد جلسه شب گذشته خود با علی نظرمحمدی برای سپردن هدایت تیم چوکا اظهار داشت: ایشان لطف کردند و پذیرفتند تا وارد مذاکره شویم؛ یک سری صحبت‌هایی از قبل با همدیگر داشتیم در نهایت جلسه دومی که شب گذشته برگزار کردیم در این جلسه ایشان مسائلی از قبیل پرداخت قرارداد بازیکنان و اعضای کادر خود برای استارت کار را درخواست داشتند، ایشان گفتند اگر شرایط اردویی و برنامه‌هایی که مدنظر داریم را بتوانید انجام دهید به ما بگویید تا قرارداد را امضاء کنیم که قرار شد ما در خصوص درخواست‌های ایشان تصمیم‌ بگیریم و نتیجه را اعلام کنیم.

*مسئولان فقط بلدند عکس یادگاری بگیرند.
قهوه در خصوص حواشی‌های مالکیتی باشگاه چوکای تالش گفت: در موضوع مالکیت باشگاه چوکا فقط سنگ‌اندازی وجود دارد نه فقط از سمت یک نفر بلکه از سوی همه افرادی که در تالش مسئول هستند فقط سنگ‌اندازی صورت می‌گیرد و هیچ حمایتی ندیدیم، شب عید هیچ کس به کمک این باشگاه لیگ یکی نیامد، ما بخش خصوصی هستیم و اسپانسرها به بعضی تعهداتی که داده بودند عمل نکردند ما هم مجبور شدیم از مسئولان درخواست کمک کنیم اما هیچ کس کمکی نکرد فقط بلد هستند بیایند و در رختکن عکس یادگاری بگیرند و افراد منتسب به خودشان را وارد باشگاه کنند و به اهداف‌شان برسند.

*در حواشی‌های پیش آمده رد پای افراد سیاسی تالش وجود دارد.
مدیرعامل باشگاه چوکای تالش ادامه داد: پیج اینستاگرام باشگاه از دسترس خارج شده و این مطالبی هم که داخل استوری می نویسند که من علیه مردم تالش فحاشی و توهین کردم همین افراد سیاسی رد پاهایشان در آن وجود دارد. به جزء این مسئله روز اولی که با آقای جعفری به تالش آمدیم با ۱۶ بازیکن پولی که در تیم بودند برخورد کردیم در این مسئله هم رد پای افراد سیاسی این شهر وجود دارد و در این خصوص تمام اسناد و مدارک هم موجود است که چه کسانی و به چه شکلی پول گرفته‌اند! که با آقای جعفری جلوی این مسائل ایستادیم که سرهنگ آرمان مدیرکل اداره ورزش و جوانان از ما حمایت کردند و توانستیم این افراد را از تیم دور کنیم.

*می‌خواهند با اعمال فشار زیاد من جا بزنم تا به اهداف‌شان برسند.
قهوه در مورد اینکه گفته می‌شود گروه‌های منتسب به برخی افراد سیاسی تالش تلاش دارند تا مالکیت باشگاه چوکا از او سلب شود تا امورات این باشگاه به دست آنها بیفتد گفت: اطلاع دارم در نبود ما در تعطیلات جلساتی برگزار شده و فشارهایی با اقدامات گوناگون به مانند نشر اکاذیب شب گذشته از سوی فرد منتسب به آن شخص سیاسی تحت عنوان من به مردم تالش توهین کرده‌ام به باشگاه وارد می شود؛ من خودم را یک تالشی می‌دانم و فکر نمی‌کنم در تالش طی این دو ماه کسی به اندازه من برای آبروی این شهر تلاش کرده باشد. با این کارها می‌خواهند من‌ را مقابل مردم قرار دهند فشارها را بیشتر کنند تا من جا بزنم و بیایند و به اهداف‌شان برسند.

*برخی اتفاقات در تالش بودار است.
او در واکنش به اینکه گفته می شود به تعهداتش عمل نکرده و از این رو هیئت فوتبال تالش قصد دارد مالکیت چوکا را از وی پس بگیرد؛ بیان داشت: قرارداد قبلی با آقای سرهنگیان ملغی شد و در قرارداد جدید تعهدی وجود ندارد که من انجام نداده باشم. حتی امکان رسانه‌ای کردنش هم وجود دارد که داخل آن نوشته شده هزینه‌های جاری باید پرداخت شود، این موضوع هم شیطنتی است که فکر می‌کنم باز هم از سوی آن افراد آب می‌خورد من نزدیک یک ماه است به عنوان مالک انتخاب شدم و حدود ۱۰ درصد پرداختی داشتم این در حالی است که سه الی چهار تیم در لیگ یک هستند که حدود ۶ الی ۷ ماه حتی یک درصد هم پرداختی نداشتند. این قضیه یک مقدار بودار است که بعد از یک ماه و نیم بدون اینکه من وعده‌ای بدهم، تاریخی را اعلام کنم از سوی من تاریخی برای پرداخت اعلام می شود و بدنبال آن فشارها زیاد می شود و بعد می آیند و می گویند چون تعهدات انجام نشده مالکیت سلب می شود؛ در حالی که در قرارداد ما چنین بندی وجود ندارد که من تاریخ مشخصی را برای پرداخت قراردادها اعلام کنم. آقای جهانبخش جعفری حدود ۷۰ درصد از قراردادشان را دریافت کردند؛ بازیکنان و سایر اعضای کادر هم حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد دریافتی داشتند.

*فکر می‌کنم مسئولان؛ چوکا را فقط برای سوء استفاده می‌خواهند.
ایشان در خصوص این سوال که آیا تا بازی مهم برابر مس شهربابک وضعیت کادر مربیگری چوکا مشخص خواهد شد؛ بیان کرد: الان مشکل ما مشکل دیگری است واقعا با این شرایط نمی توان ادامه داد هم هزینه کنیم و هم در سوی مقابل فشار و فحاشی باشد و کسانی دیگر با چند تا عکس در داخل رختکن و با چند کارت هدیه ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومنی از این مسائل سوء استفاده کنند.وی در واکنش به این پرسش که اگر این فشارها کماکان تداوم و افراد مورد اشاره در کنار تیم چوکا حضور داشته باشند به فعالیت خود به عنوان مالک در باشگاه چوکا ادامه نخواهد داد؛ گفت: به این شکل و بدون حمایت نمی‌شود تیمداری کرد؛ هر کسی اینجا می‌آید می گوید من تالشی و مسئول مردمی هستم اما هیچ کمک و حمایتی از تیم نمی‌کنند. در شهرهای دیگر این استان برای تیم‌های لیگ دویی شورای شهر کمک هزینه ۲ میلیاردی تصویب می‌کند اما اینجا یک ریال هم از مسئولان ندیدیم حتی گفتیم به ما قرض بدهید آن‌ را هم انجام ندادند. ما بخش خصوصی هستیم و با این فشارها نمی شود تنها ما نیستیم تیم پانیک هم مثل ما زیر فشار است. سرمایه گذاران را می آورند سرمایه‌شان را می گیرند و بعد با یک فشار آنها را فراری می دهند شما تنها من را در نظر نگیرید قبل از من هم افرادی که اینجا آمدند با همین ماجرا روبرو شدند. این اتفاقات برای فوتبال گیلان یک معضل شده است و من فکر می‌کنم تیم چوکا هیچ وقت نتواند موفق شود. به خاطر این مسئولین عملکرد آسانسوری دارد که صعود می‌کند و باز برمی گردد.قهوه افزود: همه خودشان را به شکلی مالک این باشگاه و تیم می دانند ولی وقتی حرفی از کمک و حمایت می شود همه کنار می‌کشند؛ همین فردا تیم ما بالای جدول بیاید همه مسئولان می آیند پای کار تا در رسانه‌ها دیده شوند اما الان که نیاز به کمک‌ داریم هیچ کس کنار ما و بازیکنان نیست، سوال ما این است که واقعا این شهر و باشگاه ظرفیت این را ندارد مسئولی آن را کمک کند؟ آیا هدف‌شان فقط سوء استفاده از این باشگاه است؟

*باید بین هواداران واقعی و هوادارنماها تمایزی قائل شویم.
مالک باشگاه چوکای تالش در واکنش به این موضوع که به نظر می رسد هواداران این تیم ساده و زود باور هستند و برخی شایعات را به زودی باور می کنند گفت: هوادار اصلی تالشی به عنوان مثال بچه کوچک و یا پیرمرد که با عشق تیم را تشویق می کنند انسان‌های با فرهنگ هستند اما در بین این هوادارها؛ هوادار نما هم وجود دارد کسانی که هر کدامشان به منابعی وصل هستند که خودشان می‌خواهند؛ آنها هستند که مطالب و حرف‌های هدف‌دار منتشر می‌کنند باید بین اینها تمایزی قائل شویم. اکثر هوادارانی که به استادیوم می‌آیند و تیم را تشویق می کنند خالصانه تیم را دوست دارند ولی چند نفری هستند که این وسط منافعی دارند و در قبال کاری انجام می‌دهند پول‌شان را می گیرند و این معضل و فشاری بر روی تیم است.
*می‌توان چوکا را “سیاسی‌ترین تیم لیگ یک” نامید!
ایشان در واکنش به انتشار مطالب علیه باشگاه و تیم چوکا در یک رسانه بومی و محلی تالشی اظهار داشت: یک رسانه محلی تالشی که نامش اسپی تاپ است خلاف واقعیت را بیان می‌کند و با این مطالب خلاف واقع فشارات زیادی را به تیم می‌آورد که امکان شکایت باشگاه از این رسانه وجود دارد، در شرایطی که ما تلاش داریم تا بازیکنان را به تمرین برگردانیم این رسانه مطالب و مصاحبه‌های کذب و دروغین منتشر می کنند این مشکلات هم در تالش وجود دارد. رسانه‌های محلی هر کدام به جهت‌هایی وصل هستند! و به نظر من می‌توان اسم چوکا را گذاشت سیاسی‌ترین تیم لیگ یک! به اندازه‌ای که روی پرسپولیس و استقلال فشار است روی ما هم به همان اندازه فشار وجود دارد.

“برخی افراد با اسم چوکا کاسبی می‌کنند!
قهوه در پاسخ به این پرسش که این حواشی‌ها با ورود چه اشخاص یا نهادهایی می‌توان مدیریت شد؛ بیان داشت: نمی دانم به چه نهادی شکایت کنم که در این قضایا به ما کمک کنند، نهادهای امنیتی هم نسبت به این موضوعات ورود نمی‌کنند که مثلا چطوری ۱۶ بازیکن پولی وارد یک باشگاه می‌شوند و قرارداد آنها در هیئت فوتبال و سازمان لیگ ثبت می‌شود. پول دریافتی از این بازیکنان کجا رفته به حساب چه کسی انتقال داده شده است. افرادی خارج از این تیم به اسم چوکا پول می گیرند مالک و مدیرعامل باشگاه من هستم اما نامه‌ها و پول‌هایی به اسم چوکا رد و بدل می شود! در حالیکه همین تیم چوکا مظلوم‌ترین تیم لیگ یک است و بازیکنانش دست خالی شب عیدی به خانه‌هایشان برگشتند.

*در تالش جیبت را خالی می‌کنند و نهایتا می‌گویند خوش آمدی!
وی در پاسخ به این سوال که آیا بخش حقوقی باشگاه چوکا نسبت به این اتفاقات اقداماتی انجام داده است؛ گفت: بدترین فحاشی‌ها به من می‌شود تهدید هم می شوم اما کسی نمی آید بگوید که این مطالب و فحاشی‌ها چیست که منتشر می‌کنید ولی مثلا با عملی نشدن یکی از قول‌های ما دادستانی سریعا می گوید تیم را باید پس دهید! البته من با خود دادستانی در مورد این قضایا صحبت نکردم شاید ما را هم با اسم ایشان تهدید کردند که می‌خواهند تیم را بگیرند. هر کسی آمده تالش برای تیمداری فقط جیب‌هایش را خالی کرده‌اند و گفتند خوش آمدی! و هیچ حمایتی ازش نکردند.

*این تیم با این شرایط صد سال دیگر تیم نمی‌شود.
او در پایان در واکنش به این سوال که آیا تا مسابقه بعدی حمایتی از سوی مسئولان صورت نگیرد تیم چوکا در دیدار برابر مس حضور نخواهد یافت؛ گفت: اگر حمایتی از سوی مسئولان نباشد که بازیکنان سر تمرین نمی‌آیند، شما خودتان را بگذاری جای بازیکن؛ یک سال زحمت بکشی و نهایتا یک میلیون ته جیبت نباشد من خودم شرمنده بازیکنان هستم و یکی از حرف‌هایی که در جلسه شب گذشته زدم اولویت من بازیکنانم است اگر بخواهم هزینه‌ای کنم برای بازیکنانم هزینه می کنم نه کادرفنی. چون زحمات اصلی را آنها می کشند. حضور یا عدم حضور بستگی به بازیکنان دارد حالا بازیکنان مرام گذاشتند و آمدند کجا بیایند؟ وقتی پول و حمایتی نیست بیایند هم چه کاری می توانند انجام دهند مگر می‌شود در این فضا هم بازی کرد.

مالک باشگاه چوکای تالش افزود: چه من باشم چه نباشم این تیم با این شرایط به خاطر مسائل حاشیه‌ای، بی مهری مسئولان، افرادی که سهام خواه این باشگاه هستند، ۱۰۰ سال دیگر هم تیم نمی‌شود. من جوان آمدم اینجا سرمایه گذاری کنم ولی در مقابل اذیت شدم و سنگ اندازی دیدم./دی اسپورت