مدیرکل تعاون گیلان خبر داد

معرفی تالش به عنوان «تعاون شهر» گیلان

مدیرکل تعاون گیلان، از معرفی تالش به عنوان «تعاون شهر» گیلان به دلیل داشتن شبکه گسترده تعاونی‌ها و رشد نسبی فرهنگ تعاون و سایر شاخص‌های توسعه تعاون خبر داد و اضافه کرد: با همکاری فرمانداری و شهرداری تالش، نصب المان‌های شهری با موضوع تعاون انجام خواهد شد.

به گزارش تالشان نیوز مدیرکل تعاون گیلان، از صادرات ۲۵.۵ میلیون دلاری تعاونی‌های استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و بیان کرد: شاهد رشد ۱۲ درصدی صادرات نسبت به سال قبل‌تر بودیم.

سیاوش آقاجانی امروز، ۱۸ اردیبهشت ماه در شورای توسعه تعاون استان گیلان، با تاکید بر لزوم بهره مندی از ظرفیت تعاونی‌ها برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، اظهار کرد: تشکیل تعاونی های فناور و دانش بنیان ارزش افزوده ایجاد می‌کند و موجب جهش تولید می شود.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل تعاونی‌های فارغ التحصیلان، دانش بنیان و فناور با محوریت پارک علم و فناوری استان، افزود: گیلان دومین استان کشور در تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان خواستار فعال سازی تعاونی توسعه و عمران و تعاونی مرزنشینان در همه شهرستان‌ها شد و افزود: تعاونی‌های کشاورزی، صنعت، خدمات، گردشگری و… با محوریت دستگاه‌ها جهش تولید را در دستور کار قرار دهند.

آقاجانی با اشاره به تشکیل شورای توسعه تعاون استان با هدف رونق تعاونی‌ها، تصریح کرد: سال گذشته ۵۰ شرکت تعاونی جدید با عضویت ۳۱۲۵ نفر تشکیل شد و برای ۱۵۲۸ نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.

وی از صادرات ۲۵.۵ میلیون دلاری تعاونی های استان به اروپا، آسیای شمالی، عراق، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، افغانستان، هلند، بلژیک، هنگ کنگ، امارات، مالزی، روسیه و کانادا در سال ۱۴۰۲ خبر داد و بیان کرد: شاهد رشد ۱۲ درصدی صادرات نسبت به سال قبل‌تر بودیم.

مدیرکل تعاون گیلان، با اشاره به انجام ۱۰۱۲ مورد نظارت عمومی بر شرکت های تعاونی، ادامه داد: بالغ بر ۳۹ هزار نفر/ساعت آموزشی برای اعضای تعاونی‌ها برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه ۸۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ۱۵ طرح تعاون استان تصویب شد، اضافه کرد: تصویب ۹۸ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ برای شرکت‌های تعاونی، تصویب ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ برای تعاونی‌های صنعتی و تصویب ۲۸۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ برای شرکت‌های تعاونی کشاورزی نیز انجام شد و در حال پرداخت است.

آقاجانی بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در قالب تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی با کمک فرمانداران جهت اجرای یک طرح تولیدی اشتغالزا در هر شهرستان در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کرد و یادآور شد: تشکیل و توسعه تعاونی‌های دانش آموختگان در حوزه تولید و فناوری و تشکیل و تقویت تعاونی‌های توسعه روستایی با محوریت تولید روستایی و گردشگری از جمله راهکارهای تحقق شعار سال است.

مدیرکل تعاون گیلان، از معرفی تالش به عنوان «تعاون شهر» گیلان به دلیل داشتن شبکه گسترده تعاونی‌ها و رشد نسبی فرهنگ تعاون و سایر شاخص‌های توسعه تعاون خبر داد و اضافه کرد: با همکاری فرمانداری و شهرداری تالش، نصب المان‌های شهری با موضوع تعاون انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۷ شرکت تعاونی مرزنشینان با ۱۴۷ هزار عضو در گیلان فعال است، گفت: تعاونی مرزنشینان ظرفیت صادرات و واردات و اشتغال و رونق اقتصادی است؛ البته در حال حاضر فقط تعاونی مرزنشینان بخش مرکزی آستارا صادرات دارد که نیازمند اهتمام فرمانداران است.