شفاف سازی کلید جعبه اسرار آرد و نان تالش

مسئولین محترم وقتی سود در فروش آرد است پخت نان چرا ؟!

تالشان نیوز : نان در تالش کمیاب و کم کیفیت است و مردم در صف نانوایی ها از سر و کول هم بالا می‌روند و از هم جلو می‌زنند تا شرمنده خانواده نباشند. باید بپرسیم مشکل از کجاست؟

سرانه کشوری تخصیص آرد ماهانه به هر نفر ۷ کیلو و ۵۰۰ گرم در ماه است ولی سرانه تالش به ۹ کیلو و ۶۰۰ گرم در ماه می‌رسد. از این جهت شهرستان روی کاغذ بر اساس سرانه با کمبود آرد مواجه نیست.

تالش ۴۱۱ واحد نانوایی دارد و تعداد سرانه نانوایی به نفر نیز بنا به گفته خود مسئولین از سطح کشور بالاتر است و قائدتا نباید مردم در صف بایستند. اما همچنان مردم از صف این نانوایی به دیگری می‌روند.

نان با همه این تمهیدات هم کمیاب است و هم کیفیتش کم. نان بربری از وزن ۵۲۰ گرم به ۲۵۰ گرم هم رسیده و کمی از نان فانتزی بزرگتر است.

همچنین مشکل آرد دامن عشایر فاقد نانوایی هم را گرفته و آنها بیشتر آرد خود را به صورت آزاد می‌خرند. همه این مشکلات در حالی است آردی که به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان در بین نانوایان توزیع میشود تا نان در اختیار مردم قرار دهند ، به نرخ آزاد توسط دلالان با قیمت هر کیسه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود .

در این بین نانوایان نیز قیمت پایین نان و هزینه های بالا را بهانه وضعیت موجود میدانند و صرف و صلاح را در این میبینند تا با فروش آرد بدون زحمتی به سود قابل توجهی برسند.

یک سوی ماجرا اما به واگذاری بی حساب و کتاب امتیاز نانوایی ها توسط صنف به افرادی برمیگردد که هیچ سنخیتی با این کسب و کار ندارند و در نهایت امتیاز خود را اجاره داده اند. بنابراین وقتی سود در فروش آرد است پخت نان چرا ؟

چرا که یک نانوای استیجاری با کسر کسورات حقوق کارگر اب و برق و گاز و کرایه مغازه به یک چهارم سود حاصل از فروش ارد دست نمی یابد ! با این بازار سیاه به راه افتاده نیز انتظار میرود علی رغم سو استفاده برخی نانوایان در فروش آرد به قیمت چند برابر در کمال تعجب باز کمبود نان محسوس و قابل توجه به نظر میرسد.

اما نارضایتی عمومی از وضعیت نان در شهرستان تالش به جایی رسید که مسوولان تالش در جلسه شورای آرد و نان شهرستان ، شمشیر را جلوی دوربین ها از رو بستند. فرماندار تالش خواستار نظارت و برخورد با متخلفین شده، دادستان از مجازات ۵ تا ۲۰ ساله برای افراد درگیر این ماجرا به جرم اخلال در عرضه مواد خوراکی سخن گفته است.

سر آخر هم فرمانده سپاه ناحیه خواستار اعلام عنوان ضد انقلاب بر اخلالگران عرضه نان شده است.

شاید گمان کنید که مشکل با همان گفته های پر طمطراق مسوولان حل شده و دیگر کسی نالان نیست. اما آش همان آش است و کاسه همان کاسه. پس حلقه مفقوده کجاست؟

به نظر میرسد پرسش از اداره صمت تالش و صنف نانوایان میتواند گره گشا باشد اما مریم آقابابایی رییس اداره صمت حاضر به گفتگو با خبرنگار تالشان نیوز نیست.

متاسفانه بنا به گفته او مقام استانی در اداره کل صمت این مدیر دولتی را از پاسخگویی به پرسش خبرنگاران منع کرده اند.

همچنین ماشا الله امیدی رییس اتحادیه صنف نانوایان نیز می‌گوید: چنانچه مجوز اداره صمت برای گفتگو صادر شود می‌تواند گفتگو کند و در غیر اینصورت معذور است.

چنانچه این گفته ها را بپذیریم میتوان پی برد شفاف سازی کلید گم شده قفل صندوقچه اسرار آرد و نان تالش است و اطلاع از چگونگی توزیع آرد سرانه تخصیصی و مقدار توزیع آرد در نانوایی های یارانه ای نوع ۱ و ۲ همچنان جزو اطلاعات طبقه بندی شده محرمانه محسوب میشود و کسی حق ندارد از آن مطلع شود!

شاید هم به این دلیل است که مسئولان بهانه ای برای بازرسی های گاه و بیگاه و بی اثرشان داشته باشند ! شاید بد نباشد که مسئولان تالش یک بار به جای اتمام حجت آمارها را شفاف منتشر کنند تا بلکه کمکی به حل این ماجرا کرده باشند. مع الوصف آنچه که برمیاید  ان است که آرد هست ولی نان نیست و مردم همچنان در صف.