تحلیل علی صوفی از دیدار حسن روحانی با رهبری

مخالفان روحانی تا او را اعدام نکنند، از پا نمی‌نشینند/ دیدار روحانی و رهبری امری طبیعی است

به گزارش تالشان نیوز به نقل از رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: وضعیت آینده سیاسی حسن روحانی مهمترین سوالی است که در ذهن بسیاری از مردم مطرح می‌شود؛ چه آنکه از زمان پایان ریاست جمهوری تا کنون به جز یکی دو توییت از او خبری نبوده و در آخرین اتفاق، یکی دو روز گذشته خبر دیدار او با رهبری نیز منتشر شد. در عین بی‌خبری از او البته منتقدان او بسیار پرخبر بودند و در مجلس و بیرون مجلس، طرح شکایت از او نیز مطرح شد و مخالفان سرسختش نیز حتی درخواست اعدام او را داشتند!

اگرچه برخی این دیدار را به احتمال مسئولیت جدید حسن روحانی تعبیر کرده‌اند؛ از جمله محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا که گفته «احتمال دارد در روز‌های آینده روحانی بخواهد در سمت‌های مهمی همچون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا کند.» اما معلوم نیست چنین تحلیل‌هایی از کجا بر می‌‌آید؟

چراکه دیدار رئیس جمهور سابق کشور با رهبر انقلاب خیلی موضوع عجیبی نیست که بر پایه آن چنین استدلال‌هایی انجام شود؛ همچنانکه محمود واعظی هم نوشت آنچه از دیدار رهبری منتشر شده، صرفا گمانه‌زنی است.»

اگرچه این دیدارها در این سطح طبیعی‌ترین اتفاق در سیاست است، اما شاید مهمترین نتیجه آن برای روحانی، کم کردن فشار مخالفان او باشد؛ مخالفانی که ظاهرا در خیال خود تا رئیس جمهور سابق را دادگاهی نکنند، آرام ندارند.

علی صوفی فعال و کارشناس مسائل سیاسی به رویداد۲۴ می‌گوید: در فضای سیاسی که در کشور ایجاد شد و تعارضاتی که در سطوح بالا به وجود آمد، نسبت به روسای جمهور پیشین از همه بیشتر بود. روحانی سعی کرد در دوره دوم ریاست خود با فاصله گرفتن عقبه جریانی که به او رای دادند، به جریان رقیب نزدیک شود و رابطه خود را با نهادهای قدرت بهبود ببخشد. زیرا او در شرایطی بود که با آمدن ترامپ همه دستاورد‌های خوبی که به دست آورد را از دست داده بود.

وی ادامه داد: روحانی با اصلاحات اقتصادی که انجام داد توانست برای حاکمیت درآمدزایی کند، اما فشار آن را مردم متحمل شدند و باعث شد مردم از روحانی ناراضی باشند. روحانی امیدوار بود با خدمتی که برای حاکمیت انجام می‌دهد، مقبول واقع شود و به حیات سیاسی خود ادامه دهد. اخیرا هم بحث محاکمه او مطرح است. جریانی که با روحانی مخالف بود و دنبال محاکمه او هستند اما فکر نمی‌کنم این جریان با این دیدارها، از مواضع خود عقب‌نشینی کند.

صوفی با بیان اینکه دیدار روحانی و رهبری امری طبیعی است، تصریح کرد: جدیتی که در جریان مخالف روحانی وجود دارد بسیار زیاد است و مخالفان او کمر تا حذف او حتی تا اعدام بسته‌اند و جریان تندروی آن تا روحانی را اعدام نکند، آرام نمی‌گیرد برای همین بعید می‌دانم در چنین شرایطی رهبری بخواهند چنین سمتی را به او بدهد.

همچنین مخالفان روحانی، او را یک جریان غرب‌گرا می‌دانند. از سوی دیگر آن فضای اعتمادی که باید از سمت رهبری به دولت برای مذاکره به وجود می‌آمد، هم ایجاد نشد و هر روز در مخالفت با مذاکره صحبت می‌شد. در صورتی که حالا همان مذاکره دوره روحانی که آن زمان خیانت محسوب می‌شد را اکنون انجام می‌دهند، اما تحت عنوان مذاکره با عزت!

وزیر تعاون دولت خاتمی می‌گوید شرایط سیاسی کشور و دست برتر مخالفان حسن روحانی در شرایط فعلی به نحوی است که اجازه نخواهند داد روحانی سمت خاص و مهمی را داشته باشد و بار دیگر به متن عرصه سیاسی برگردد و اگر این اتفاق رخ دهد، اتفاق بسیار معناداری خواهد بود. از همین رو معتقدم روحانی دیگر به متن سیاسی برنمی‌گردد و مخالفین او به دنبال حذف و به حاشیه کشاندن او هستند.