رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

محصول بیش از ۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان برداشت شد

به گزارش تالشان نیوز ، «‌صالح محمدی» شامگاه دوشنبه( ۲۴ مرداد) در گفت‌و‌گوی خبری آخرین روند برداشت برنج از شالیزارهای گیلان را برشمرد و اظهار داشت: برداشت شالی چند روزی است که در گیلان آغاز شده و کشاورزان با استفاده از وضعیت مناسب هوا در حال تلاش و فعالیت هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان عنوان کرد:‌ تاکنون محصول شالی بیش از ۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان معادل ۲۱ درصد برداشت شده که از این میزان برداشت ۴۰ هزار هکتار به شکل مکانیزه بوده و مابقی به شکل دستی و سنتی است.

محمدی توصیه‌هایی را خطاب به شالیکاران گیلانی مطرح کرد و یادآور شد: از کشاورزان می‌خواهیم برای برداشت برنج تا قبل از ساعت ۹ صبح اقدام نکنند و به علت شبنم صبحگاهی بهترین زمان برداشت از ساعت ۱۰ صبح به بعد است.

وی با بیان اینکه کشاورزان برای جلوگیری از هدررفت خوشه‌های برنج باید نسبت به دستگاهای کمباین حساسیت زیادی داشته باشند تصریح کرد: همچنین لازم است کشاورزان قبل از برداشت برنج با شالیکوبی‌ها هماهنگ کنند تا فرآیند خشک شدن برنج به موقع انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با تاکید بر اینکه با برداشت محصول به وسیله کمباین رطوبت شالی بالای ۲۰ درصد است و باید هرچه سریعتر در شالیکوبی خشک شود افزود: اگر این کار با تاخیر انجام شود در مرحله عمل آوری و تبدیل شلتوک به برنج سفید میزان شکستگی و نیم دانه افزایش پیدا می‌کند.

محمدی اذعان کرد: کشاورزان گیلانی باید در این شرایط ایده‌آل آب و هوای مدیریت زمان را اعمال کنند تا بتوانند حداکثر استفاده را داشته باشند و برداشت برنج شان به موقع و در هوای آفتابی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه کشاورزان گیلانی امسال به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کافی داشتند اضافه کرد: مدیریت تغذیه گیاهی و استفاده از کودهای پتاسه و فسفاته موجب شد امسال ساقه‌های برنج در برابر تنش خشکی، آفات و بیماری‌ها مقاوم باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود بتوانیم امسال بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شلتوک و نهایتا حدود ۷۰۰ هزار تن برنج سفید از شالیزارهای استان گیلان برداشت کنیم که این امر در امنیت غذایی و تامین آذوقه برنج کشور بسیار حائز اهمیت است.