مدیرکل بنیاد مسکن استان:

مالکیت متصرفین اراضی ملی گیلان تعیین تکلیف می شود

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با اشاره به  وضعیت تملک براساس ماده ۴ قانون اراضی گفت:  متصرفینی که در اراضی ملی استان طی حدود یک قرن سکونت داشته و زندگی می کنند، براساس ماده ۴ قانون اراضی، مالکیت ان‌ها تعیین تکلیف و تثبیت می شود.

 

به گزارش تالشان نیوز ، حامد دائمی غروب سه شنبه در نشست خبری در جمع اهالی رسانه افزود: در برخی اراضی ملی، روستاییان از حدود یک‌صد سال قبل ساکن شدند و به نوعی متصرف هستند ولی با توجه به اینکه اراضی دولتی است؛ حق استفاده از امکانات دولتی همچون اخذ مجوز ، بازسازی، تعمیر و توسعه را برای ساخت مسکن تا زمانی که پروانه آن‌ها تثبیت نشود، ندارند.

وی از شناسایی ۲۱۲ هکتار از اراضی ملی که مردم از حدود یک‌صد سال در آن‌ها ساکن شدند ، طی ۱۰ ماه گذشته خبر داد و گفت: با طرح پایلوت انجام شده در شهرهای فومن و شفت؛ طی یک‌ماه گذشته ۲۲۲ هکتار شناسایی شده که مردم به نوعی آن ها را طی یک قرن قبل متصرف شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با اشاره به اینکه بیشترین تصرفات کهن توسط روستاییان در اراضی ملی درغرب استان به‌ویژه شهرستان رضوانشهر اتفاق افتاده است، اظهار داشت: علاوه بر رضوانشهر؛ صو معه سرا ، فومن ، شفت، تالش بیشترین فراوانی اراضی ملی در استان را دارند که باید تعیین تکلیف شود.

دائمی اظهار داشت: دولت برای حل مشکل این اراضی را از ( متصرفین یک قرن قبل) توسط منابع طبیعی پس می گیرد و به بنیاد مسکن واگذار می کند و بنیاد مسکن براساس دستور العمل های ابلاغی یه این افراد قرار داد واگذاری می دهد.

۲ هزار و ۷۲ واحد نهضت ملی مسکن طی دهه فجر در گیلان بهره برداری می شود

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان در بخش دیگری از سخنانش ؛ از بهره برداری ۲ هزار و ۷۲ واحد نهضت ملی مسکن در روستاها طی دهه فجر امسال خبر داد و گفت: برای بهره برداری از این طرح ها ۸۸۸ هزار و ۳۷۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: از این مبلغ ۲۰۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره ای است که دولت به صورت تکلیفی به متقاضیان پرداخت کرده است؛ ضمن اینکه ۶۸۱ میلیارد و۷۰ میلیون تومان آورده شخصی مردم بوده است.

دائمی یادآور شد: بهره برداری از این واحدها طی دهه فجر به صورت پایلوت در یکی از شهرستان‌های گیلان برگزار می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان همچنین به وضعیت واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر یک‌صد هزار نفر اشاره و بیان کرد: تا کنون ۲۹ هکتار زمین توسط راه و شهرسازی برای ساخت دو هزار و ۹۸۳ واحد در قالب ۱۹ پروژه در ۱۲ شهر استان تامین شده است.

وی تعداد ثبت نام کنندگان در پروژه طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر یک‌صد هزار نفر در استان را ۳۸ هزار و ۲۰۶ نفر عنوان و بیان کرد: هفت هزار و ۹۸۷ نفر تایید نهایی شدند و برای یک ‌هزارو ۵۱۸ متقاضی تخصیص پروژه صورت گرفته است.

دائمی به تکلیف مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز اشاره و بیان کرد: به غیر از پروژه ۶۴ واحدی املش و ۱۸ واحدی کیاشهر، مابقی پروژه های مسکن مهر در شهرهای زیر یک‌صد هزار نفر تعیین تکلیف شدند.

۶ هزار و ۵۸۰ برگ سند مالکیت شهری و روستایی در گیلان صادر شد

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با اشاره به اینکه یکی از اقدامات بنیاد مسکن صدور سند مالکیت شهری و روستایی است، گفت: تا کنون؛ ۶ هزار و ۵۸۰ برگ سند مالکیت شهری و روستایی صادر شده که در ایام دهه فجر به صورت نمادین به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر داده می شود .

وی اظهار داشت: همچنین ۲۵۱ واحد در قالب تهیه و و بازنگری طرح هادی از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ تخصیص اعتبار شد و در حال تصویب است .

۵۷ درصد واحدهای روستایی گیلان مقاوم سازی شد

دائمی همچنین با اشاره به اینکه میانگین مقاوم سازی روستایی در کشور ۴۹ درصد است ، از مقاوم سازی ۵۷ درصد واحدهای روستایی گیلان خبر داد.

وی افزود: از ۲۹۷ هزار و ۶۹۷ واحد روستایی ، ۱۷۰ هزار و ۲۶۳ واحد در دو هزار و ۵۰۰ روستای استان مقاوم سازی شدند که مقاوم سازی مسکن روستایی در گیلان هشت درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

بیش از ۱۱ میلیارد تومان به‌آسیب دیدگان تندباد گیلان خسارت پرداخت شد

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان همچنین با اشاره به خسارت های وارد شده ناشی از تند باد سال گذشته در استان گفت: در همین راستا، یک‌هزارو ۷۱۹ واحد پرونده خسارت شهری و روستایی در استان تشکیل شد تا کنون به یک‌هزار و ۴۰۷ فقره ، ۱۱ میلیارد و ۱۶۸ میلیون تومان کمک بلاعوض به متقاضیان آسیب دیده پرداخت شد.

وی ادامه داد: همچنین ۷۳ میلیون تومان به ۲۱ نفر کمک به خسارت دیدگانی ناشی از تند باد سال گذشته برای واحدهای احداثی پرداخت شده است./ایرنا