درباره سفر روز جمعه ای رئیسی؛

قطار و آزادراه اولویت اصلی مردم گیلان نیست!

یاداشتی از سامان بدر

تالشان نیوز : سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی روز جمعه هفته جاری قرار است به استان گیلان سفر کند. سفرهای استانی «روز جمعه ای» به کلیشه تکراری دولت سیزدهم تبدیل شده که در واقع نوعی تبلیغات در مقابل «روز جمعه فهمیدم» رئیس جمهور سابق است! با ابن حال حجم مشکلات استان گیلان بسیار بیشتر از آن است که با سفر روز تعطیلی تحقق پیدا کند. 

آن طور که استاندار گیلان می گوید  راه آهن رشت – کاسپین و رشت – آستارا، سدهای شفارود، پلرود، دیورش و نیز سدهای لاستیکی و همچنین  اتمام باقی مانده آزادراه رشت – قزوین مهم ترین پروژه های مورد نظر برای پیگیری در سفر رئیس جمهوری است.

یعنی همان مهم ترین پروژه هایی که در دولت های قبلی نیز دنبال می شد همچنان مهم ترین اهداف دولت جدید نیز محسوب می شود و مشخص است قرار نیست تغییر دولت ها منجر به تغییر رویکردها شود. هرچند از حالا باید شاهد تبلیغات کار جهادی برخی  رسانه ها درباره پروژه های باقیمانده گیلان باشیم، ولی سوال اصلی این است که آیا این پروژه ها مهم ترین مسائل مردم گیلان است؟

 همین راه آهن رشت قزوین نمونه خوبی است که در دولت روحانی به لطف پیگیری جدی معاون گیلانیش به سرانجام رسید. ولی آیا راه آهن رشت قزوین معضل اقتصادی بزرگی را در گیلان حل نموده است؟

چند نفر از مردم در طول این مدت با قطار سفر کرده اند و یا اگر سفر نمی کردند با مشکل مواجه می شدند؟ شاید اگر این راه آهن به آستارای آذربایجان برسد با تکمیل کریدور شمال جنوب بتوان هزینه برای آن را اقتصادی دانست،ولی فعلا که خود آذربایجانی ها به خاطر تحریم ها کار را رها کرده اند.

بسیاری از زمین های دارای مالکیت نیز در اطراف ساخت این خط آهن قرار دارد که دولت فعلا قصدی برای پرداخت آن ندارد، با همه این ها چطور می توان امیدوار بود طی سفر کوتاه مدت رئیس جمهور به استان گیلان موضوع حل شود.

از ابتدای دهه هشتاد راه آهن از  مهم ترین موضوع های استان گیلان تعریف می شد، ولی وقتی هنوز این پروژه به اصطلاح مهم حل نشده است، یعنی موضوعات مهم گیلان در اولویت دولت مستقر نیست!

آزادراه رشت قزوین نیز بنا به گفته دولتمردان پروژه مهمی است که دولت برای آن هزینه کرده است. اما این پروژه نیز نفع چندانی برای مردم استان ایجاد نمی کند. همان طور که برای مردم رودبار سالها این آزادراه یک تهدید محسوب می شد.

خوش خیالی است که فکر کنیم محیط زیست هم برای دولت ها آن چنان مهم است که در مورد تالاب انزلی، زباله های سراوان، رودخانه های رشت فکری اساسی شود. دولت ها سدسازی را به محیط زیست ترجیح می دهند و برای همین است که استاندار گیلان ساخت سدها را مهم ترین اهداف سفر رئیسی می داند. 

برای مردم استان گیلان مهم ترین مساله این است که به عنوان استان گذری مناسب برای پایتخت نشینان محسوب نشوند. اگر قرار است گیلان استان گردشگری باشد قرار نیست هزینه های زباله و تخریب محیط زیست توسط دولت پرداخت نشود و آسیب های سفر به مردم ضرر تحمیل کند.

مواهب طبیعی همچون و خاک و جنگل و کوه نباید به ابزاری برای سوء استفاده دیگران تبدیل شود و شاهد حجم وسیعی از غارت اموال عمومی باشیم. به بهانه کشاورزی و گردشگری صنعت گیلان را به شهرهای دیگری انتقال داده اند و صنایع آب بر را به  استان های کویری برده اند. خب چنین کارهایی اگر خیانت نیست، حداقل اشتباه بزرگی است و باید یک بار جلویش گرفته شود.

همان طور که در مورد حجم وسیع خرید زمین به غیربومی ها هیچ راهکاری اندیشیده نشده و اتفاقا دولت استقبال نیز می کند که مردم با تفاوت فرهنگی بسیار به گیلان می روند. 

سال ۸۵ که احمدی نژاد به استان گیلان سفر کرده بود، در پایان سفری سه روزه او و هیات دولت به استان گیلان مصوبات فراوانی در استان گیلان تصویب شده است که همچنان بسیاری از آن ها نامشخص مانده است.

احمدی نژاد به همه شهرستان ها سفر کرد و تقریبا او به هر شهرستانی که رفت وعده داد که مناطق گردشگری نمونه و ورزشگاه های مجهز احداث خواهند شد که خب هیچکدام نیز اجرایی نشده است و همین ورزشگاه ها و مناطق گردشگری فعلی نیز فرسوده شده اند و تازه در دولت قبلی قول بازسازی داده اند که هنوز کاری نشده است.

روحانی نیز چندبار به گیلان سفر کرده است که هر زمان وعده های مشخصی را برای پروژه های مهم استان سر می داد که قرار بود تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد که همچنان ادامه دارد و به دولت جدید رسیده است.

رئیس جمهور جدید هم قرار است جمعه به استان گیلان سفر کند تا رسانه های طرفدارش تیتر بزند« رئیس جمهوری که کارش تعطیلی ندارد» ولی این تیترها برای مردم ما نان و آب نمی شود. کاش این روسای جمهور که به استان گیلان سفر می کنند قبلش بدانند به کجا قدم می گذارند و مردمش در درجه اول  قطار و آزادراه و سد نمی خواهند و اگر ویژه دیده شوند سودش به همه از جمله خود دولت نیز می رسد/حکایت گیلان