سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی

«قانون اساسی نظامیان را از ثبت نام در انتخابات منع نکرده»

به گزارش ایرنا، «محمدحسین فرهنگی» روز شنبه در نشست خبری که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهارکرد: اخیرا شبهاتی در این باره در رسانه‌ها مطرح و عنوان شده این طرح برای انتخابات ۱۴۰۰ است، بله این درست است و طرح برای انتخابات ۱۴۰۰ و انتخابات بعد از آن طراحی شده است.

وی افزود: فلسفه‌ این طرح این است که از صحنه‌هایی که در هنگام ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری در وزارت کشور ایجاد می‌شود، جلوگیری کند. مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان هر دو موافق تصویب این طرح هستند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این طرح به دنبال گرفتن مجوز برای ثبت نام نظامیان است، اظهار کرد: در انتخابات گذشته ریاست جمهوری نیز این موضوع مطرح شده بود. قانون اساسی نظامیان را از ثبت نام در انتخابات منع نکرده است حتی زمانی که شهید سلیمانی زنده بودند این شبهه که ایشان برای ریاست جمهوری اقدام کنند نیز مطرح شد که این شهید و قهرمان ملی تکذیب کردند که چنین نظر ندارند.

فرهنگی با بیان اینکه چنین مواردی توسط بعضی از بازیگران داخلی مطرح می‌شود، اظهار کرد: این موضوع با رضایت وزارت کشور انجام شد چون ما نمی‌توانستیم در مصوبه‌ آنها تغییر ایجاد کنیم و آنها رضایت دادند این موضوع در مجلس دنبال شود تا این شیوه ثبت نام که در حال حاضر وجود دارد، برچیده شود.

وی افزود: ریاست جمهوری رکن بسیار مهمی در کشور است. اینکه فردی بدون مدرک تحصیلی یا سوابق اجرایی برای چنین رکنی ثبت نام کند پذیرفته نیست. حتی در صرح مجلس به دنبال‌آن هستیم تمام این مدارک را در همان موقع ثبت نام از داوطلب اخذ کنند تا افراد کم سواد و بی سواد ثبت نام نکنند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس اضافه کرد: آنچه که مجلس دنبال آن هست، برچیدن روال نامطلوب زمان ثبت‌نام هست و شورای نگهبان هم به طور کلی و اجمالی با این موضوع موافق است. اما جزئیات آنچه مدارک لازم است، داده شود ممکن است حتی بین اعضای شورای نگهبان مورد اختلاف باشد چون با رای‌گیری تصمیم می‌گیرند اما آنچه برای رفع ایراد است که موقع ثبت نام در وزارت کشور اتفاق می‌افتاد مصمم هستیم و تا آخر خواهیم رفت.

وی یادآورشد: ما برای ثبت نام در یک استخدام خیلی جزئی برای شورای روستا شرایط داریم و می‌گوییم که حتماً باید دیپلم ارائه کنند یا حتی برای شغل پیش پا افتاده در یک دستگاه اجرایی می‌گوییم فلان مدرک را داشته باشند. امری مثل ریاست جمهوری که مدیریت کلان کشور هست و حداقل ۴ سال می خواهد اتفاق بیفتد نمی‌تواند بدون ارائه مدارک مثبته مناسب باشد.

فرهنگی گفت: قانون اساسی به ما کمک می کند و شورای نگهبان هم موافق است که این را مبنا قرار دهیم و موقع ثبت نام بگویند که حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد باشد همانطور که در مجلس، شورای اسلامی کلانشهرها همین موضوع است به طریق اولی باید در انتخابات ریاست جمهوری هم باشد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: علت اینکه دکترا پیش بینی نشده این است که ممکن است کسانی تجارب اجرایی زیادی داشته باشند و مدرکشان مدرک دکترا نباشد لذا مجلس نخواست این را محدود کنند. در این جهت هم تجارب مدیریتی، نص قانون اساسی است. گفته مدیر و مدبر  و یا رجال مذهبی و سیاسی باشند، نص قانون اساسی و اصل ۱۱۵ قانون اساسی است.

وی اضافه کرد: همه اینها پیش‌بینی و به طور روشن ذکر شد و در این طرح گفته شده که موقع ثبت نام برخی از آن‌ها را باید ارائه کنند. در نتیجه شما دیگر شاهد ثبت‌نام‌های بیخود و بی‌جای افراد کم سواد و افراد خردسال و یا افراد کهنسال که سن بالای مثلاً ۷۰ سال دارند نخواهید بود. همین قدم بسیار مثبتی است که هدف اصلی این طرح است و غیر از این هیچ موضوع دیگری نیست.

فرهنگی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود می‌خواهند رقبای را حذف کنند، باید مشخصاً بگویند کدام ماده و کدام حکم رقیب را حذف می‌کند یا محور کیست که بگوییم رقبای وی حذف می شود. اینها همه حاشیه سازی‌های بی‌مورد است که توسط بعضی از رسانه ها و جریانات سیاسی انجام می شود و حتماً خلاف واقع است و اینها باید به طور روشن نام ببرد و برای مردم و افکار عمومی توضیح داده شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس اضافه کرد: طوری عنوان شده گویا مجلس به دنبال این هست که مجوزی برای نظامیان بدهد و این را تیتر برخی روزنامه‌های داخلی کردند. این خلاف واقع است و مجوز جدیدی نیست، مجوز از ابتدای انقلاب وجود داشته. در اولین انتخابات که برای ریاست جمهوری مطرح، اجرا و پیاده شد، یکی از دریاداران به نام روز ارتش در آنجا شرکت کرد.

وی ادامه داد: بنابراین همواره کسانی بودند که شرکت می‌کردند. نه  قانون اساسی آنها را منع کرده و نه ما می‌توانیم در قوانین عادی آنها را منع کنیم. علت اینکه موضوع مطرح شده، این بود که کسانی که مدیریت‌هایی در سطح ملی دارند، احصا شده بود که چه کسانی هستند. این را در بندهای الف تا ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مجوز داده و گفته افرادی که در جایگاه‌های ملی بودند، می‌توانند شرکت کنند.

فرهنگی اضافه کرد: لذا ما تصمیم جدیدی برای حضور افرادی که سوابق نظامی دارند، ندیدیم. البته این را بخشی از جنگ روانی می‌دانیم که برخی از عناصر امنیتی که در درون برخی جریان‌های سیاسی هستند، راه می‌اندازند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خاطرمان نرفته که قبل از شهادت سردار شهید سلیمانی، در مورد ایشان هم چنین مسائلی را شروع کردند که ایشان صراحتاً اعلام کردند چنین نظری ندارند. در حالی که ایشان یک قهرمان ملی برای ما بوده و هست. این حرکت زننده ای بود که توسط این بازی‌گردانان انجام می‌شد.

وی در عین حال گفت: مجلس به این حاشیه‌ها توجه ندارد. هر آنچه مبنای قانون اساسی هست، همان را پیگیری و تعقیب خواهد کرد و نتیجه این نخواهد بود که ما تحت تأثیر این قبیل بحث‌ها، از این مسائل منصرف شویم و یا از آن صرف نظر کنیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس در پاسخ به سوال درباره  رایزنی مجلس با شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون انتخابات عنوان کرد: این قانون به انتخابات آتی می‌رسد و حتی اگر شورای نگهبان ایراد بگیرد، مجلس آن را بعد از دریافت نظرات شورای نگهبان به مجلس، خارج از نوبت بررسی می‌کند.

وی افزود: در شکل گیری چنین طرحی نظر شورای نگهبان اخذ شده است و پشتوانه ای به نام مرکز پژوهش‌ها داریم که نظرات آنها نیز تا حدود زیادی اعمال شده است؛ موضوعاتی که در صحن علنی کم و زیاد می‌شود، جدید هستند و رایزنی درباره آنها نشده است در نتیجه ممکن است در شورای نگهبان مورد بحث واقع شده و ایراد گرفته شود.