دلالان بدون رنج تولید برنج به دنبال سود کلان حاصل از بازار سیاه

فروش سریع برنج توسط کشاورزان ، به دلیل بازپرداخت بدهی حاصل از هزینه بالای تولید

تالشان نیوز : فرامرز آصفی در گفت گو با ایسنا گفت: برداشت برنج در شالیزارهای این شهرستان به اتمام رسیده است و کشاورزان آماده پرورش راتون یا کشت دیگر محصولات کشاورزی در مزارع برنج خود هستند.

وی با بیان اینکه افزایش درآمد برنجکاران یکی از اهداف مهم جهادکشاورزی این شهرستان است، افزود: افزایش پرروش راتون و کشت دوم دیگر محصولات کشاورزی در شالیزارها به تحقق این امر کمک موثری می کند.

آصفی ادامه داد: برخی از کشاورزان ما برای خرید سم و کود در طول مرحله داشت برنج از واسطه ها پول قرض گرفته آند، مجبور شدند بلافاصله پس از برداشت برنج محصولاتشان بفروشند و به این ترتیب در حال حاضر برنج چندانی روی دست کشاورزان نمانده است.

وی با بیان اینکه اغلب واسطه ها برنج را از کشاورزان بلافاصله پس از برداشت محصول می خرند و تا زمان گران شدن برنج آن را نگه می دارند و اینگونه بدون رنج تولید برنج از فروش این محصول سود خوبی را به جیب می زنند، گفت:

واسطه ها نه تنها در رنج تولید برنج سهیم نیستند و فقط در سود آن نفع می برند بلکه با خریدهای عمده موجب سیاه شدن برنج سفید می‌شوند.

سواستفاده واسطه ها از بی پولی کشاورز هنگام داشت برنج

مدیر جهاد کشاورزی رضوانشهر تصریح کرد: متاسفانه همیشه این مشکل وجود دارد، کشاورز پول ندارد و واسطه از بی پولی برنجکار سوء استفاده می کند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقاضا برای خرید برنج زیاد است و این امر باعث شده در بازار کمبود این محصول احساس شود.
آصفی گفت: برای برون رفت از این مشکل یکی از کارهایی که باید به آن عادت کنیم الگو گرفتن از کشورهایی است که در زنجیره برنج توانستند موفق عمل کنند و واسطه ها را حذف کنند.

وی با اشاره به اینکه ضروری است برای تحقق این امر سیاست بخش کشاورزی در کشور ما عوض شود، اضافه کرد: برای حمایت کشاورزان باید برنج به قیمت روز خریداری شود و پس از عمال سوبسید از سوی دولت با قیمت مناسب در بازار عرضه شود.

نیاز مبرم برنج گیلان به حمایت دولت

مدیر جهاد کشاورزی رضوانشهر تصریح کرد: برنج محصول استراتژیک است و نیاز به اختصاص سوبسید از سوی دولت دارد تا به این ترتیب بتوان کشاورزان را کمک کرد.

وی گفت: شالیزارها باید برای نسل آینده حفظ شود و برای تحقق این امر باید برنج کاری را در شالیزار اقتصادی تر کنیم تا حفاظت از آن توسط روستایی ها صورت گیرد و برای رسیدن به این هدف مهم چشم امید مردم و برنج گیلان به دولت جدید است.