سربرداری یا قتل عام درختان شهر تالش !

عریان و لخت کردن درختان با هدف رفع خطر برای شهروندان یا پر کردن جیب پیمانکار شهرداری تالش ؟

شهرداری تالش در حالی تحت عنوان جلوگیری از خطرات ناشی از وزش بادگرم اقدام به سربرداری درختان میکند که معلوم نیست این امر مبتنی بر نگاه کارشناسی است یا تنها بر حسب سود و منافع پیمانکار و شهرداری پیش بینی شده است!

به گزارش تالشان نیوز چند روزیست که صدای اره موتور از خیابان های اصلی شهر تالش بلند شده است .

شهرداری تالش همچون سال گذشته عملیاتی تحت عنوان سربرداری درختان سطح شهر را آغاز کرده است که واکنش هایی را در میان افکار عمومی در بر داشته است .

تصور قالب از سربرداری درختان خیابان اصلی تالش که جزو منظر شهری شهر محسوب میشود چنین است که به منظور جلوگیری از ایجاد مخاطره برای شهروندان به دلیل حجم بیش از حد شاخه های تنومند و بلندی درختان صورت میگیرد

اما مشاهدات عینی حکایت از چیزی فراتر از سربرداری درختان دارد و پیمانکار شهرداری تالش به نوعی اقدام به نیمه جان کردن درختان کرده است طوری که تقریبا ارتفاع تنه ی درختان به یک سوم کاهش پیدا کرده و همه شاخه های درختان نیز قطع شده اند.

مطابق شنیده ها قرار است عملیات سربرداری بیش از ۴۰۰ اصله درخت با هدف جلوگیری از ریشه کن شدن و یا افتادن شاخه ها در اثر وزش باد گرم  احتمالی صورت پذیرد که بیش از پیش به نگرانی ها می افزاید.

گفتنیست که در تند باد سال گذشته تالش که یکی از شدید ترین وزش بادهای سالهای اخیر بود هیچ یک از این درختان مخاطره چندانی جز قطع کابل برق برخی مناطق نداشت .

به هر ترتیب بر اساس قانون شهرداری تالش بر حسب مصوبات شورای شهر و کمیسیون فضای سبز شهرداری اقدام به این عمل نگران کننده کرده است .

همانطور که پیشتر اشاره شد سربرداری تا انجا که نگرانی ها را رفع کند قابل قبول است اما سوالی که پیش میاید ان است که ایا عریان و نیمه جان کردن درختان تحت نظر کارشناسان امر صورت گرفته ؛

یا انکه اعضای شورا و اقای یوسف زاده به عنوان نماینده شورای شهر در کمیسیون فضای سبز شهرداری بدون توجه به این امر برای بهره مالی بیشتر و پر کردن جیب پیمانکار و احیانا شهرداری تالش چشم بر این نگرانی افکار عمومی بسته اند!؟

گفتنیست سال گذشته نیز در جریان سربری درختان خطر افرین تنها یک مورد از تخلفات پیمانکار مربوطه محرز گشته و به گفته شهردار سابق تالش در روند پیگیری قضایی قرار گرفت .

با وضعیت عجیب سربرداری درختان خیابان اصلی تالش معلوم نیست چه سرنوشتی در پیش روی درختانی که به تنها فاکتور و مشخصه ی زیبایی شهر تالش تبدیل شده است ، خواهد بود.