یادداشت از شهروز پروایی مریان

طرح هادی پیشنهادی روستای مریان و گسترش نارضایتی عمومی اهالی

تالشان نیوز : روستای مریان در ۳۲کیلومتری شهر تالش یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق کوهستانی این شهر می باشد که سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

به همین دلیل سیاستگذاران دولتی با هدف گسترش گردشگری منطقه این دهستان را در چشم انداز توسعه، جزو روستاهای هدف گردشگری قلمداد کرده اند.

اما در روزهای اخیر که بحث بازنگری طرح هادی پس از سالها در شرف انجام است چنان بنظر می رسد که بخشی از متولیان امر نه تنها در راستای تحقق چشم انداز ایجاد روستای هدف گردشگری گامی بر نداشته اند بلکه با کاهش محدوده طرح هادی مشکلات عدیده ای را نیز برای اهالی و نسل آینده ایجاد نموده اند.

بر کسی معلوم نگردیده کاهش محدوده طرح هادی در مریان حاصل کدام تدبیر و خیراندیشی و سهولت سازی زندگی مردمان صورت پذیرفته است.

در صورتی که اگر اندکی دوراندیشی و تعقل به خرج دهیم دلایل بسیاری برای گسترش محدوده طرح هادی وجود دارد نه کاهش آن.

گسترش جمعیت،تلاش دولت برای تقویت زندگی روستایی ،توسعه خط لوله گاز و آب شرب و ارتقا سطح درآمد مردم از قبال پایلوت گردشگری مریان چند نمونه از استدلالهایی است که موافقین گسترش طرح هادی مطرح می نمایند.

با وصف چنین دلایل و منطقی و عدم توجیه برگشت به عقب طرح هادی مصوب سال ۷۵ که اهالی براساس آن اقدام به خرید و فروش زمین و ساخت و ساز نموده اند و بسیاری دیگر نیز منتظر تحقق وعده های مسئولین در گسترش طرح مذکور مانده اند،معلوم نیست میزان خسارت وارده به ساکنین از کجا و چگونه می بایست جبران گردد؟؟

آیا منطقی و معقولانه است که قطعه زمین به فاصله یک متر یکی داخل طرح باشد و دیگری خارج طرح ؟؟

آیا عاقلانه است که این سوی جاده خاکی داخل روستا را داخل طرح قلمداد کنیم و آن سوی دیگر را خارج طرح؟؟

آیا نقص سیستم آب شرب سالم روستایی ، جاده و آسفالت نامناسب،عدم صدور مجوز ساخت وساز، عدم تامین امنیت خانه های مسکونی اهالی کم دمار از روزگار مردم در آورده است که اکنون با کاهش محدوده طرح هادی علی رغم گسترش جمعیت وازدیاد نفوس باری مضاعف بر دوش اهالی می نهید؟؟

اهالی مریان سالهاست که تدابیر غلط و نسنجیده متولیان امر را در زمینه های مختلف تحمل می کنند و به طرق مختلف سعی دارند با تعامل و سعه صدر بر این مشکلات فائق آیند که بزرگترین آن ممنوعیت ساخت وساز در این روستا بدلیل ادعای واهی سازمان میراث فرهنگی است، اما چنین بنظر می رسد آنچه که در این روزها پایانی برای آن نمی توان در نظر گرفت مشکل آفرینی جدید کارشناسان است که تمامی ندارد.

به همین دلیل میطلبد فرماندار محترم ضمن ورود به این مساله خطیر و بررسی اشکالات طرح هادی پیشنهادی جدید و رایزنی با اهالی منطقه ، دستورات لازم جهت اتخاذ تصمیمات منطقی و درست وعام المنفعه را صادر نمایند.

چرا که در صورت تصویب طرح هادی پیشنهادی جدید مسلما شاهد نارضایتی و مشکلات بسیاری در منطقه خواهیم بود .