شفافیتی بر چالش آمارهای اشتغالزایی در گیلان">شفافیتی بر چالش آمارهای اشتغالزایی در گیلان

به گزارش تالشان نیوز ، به خاطر داریم در موسم انتخابات بسیاری از کارشناسان سیاسی در سوال‌هایی که طرح می‌کردند از نامزدها می پرسیدند مسائل کشور چیست؟ البته از آنان واضح می‌خواستند در قالب کلی‌گویی به بیکاری، تورم، رکود و محیط زیست اشاره نکنند و راهکار ارائه دهند.

اشتغال و بیکاری از موضوعات اساسی کشورها با کارکردها و ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری از جمله اهداف توسعه تمام کشورها صرف‌نظر از گرایش‌های سیاسی و حکمرانی به حساب می‌آید. دولت سیزدهم نیز با طرح موضوع زیست بوم اشتغال نگاهی سیستمی و کل‌نگر برای ایفای نقش کنشگران دولتی و غیردولتی در بهبود وضعیت اشتغال دنبال می کند.

۱۶ درصد جوانان بیکار باسواد در گیلان

رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در آئین اختتامیه همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در گیلان که با حضور عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد با اشاره به بیکاری در استان گفت: سال ۶۲ صنعت را از ما گرفتند و امروز علی رغم اینکه مردم گیلان ظرفیت های بسیار بالا دارند و امکانات خوبی در استان وجود دارد اما متاسفانه بیکاری در استان ما بیداد می کند.

سید کاظم دلخوش افزود: شاید برخی بگویند اشتغال در استان ما خوب است اما باید بگویم بیش از ۱۶ درصد جوانان ما بیکار باسواد هستند اما از ظرفیت‌های عظیم گیلان چون دریا و جنگل استفاده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: ما حاضریم کمک کنیم از این ظرفیت‌ها در راستای اشتغال فرزندانمان استفاده شود و معتقدم یکی از بخش هایی که می تواند بیشترین کمک را به بخش اشتغال و سرمایه گذاری گیلان داشته باشد حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و ما در این راستا آمادگی داریم همه همکاری لازم را با دولت داشته باشیم.

تسهیل اشتغال و کارآفرینی در اولویت دولت سیزدهم

استاندار گیلان در جلسه شورای جوانان، تسهیل امور مسکن، اشتغال، کارآفرینی و ازدواج جوانان از اولویت‌های دولت سیزدهم عنوان کرد.

اسدالله عباسی با اشاره به شرایط نامناسب رشد جمعیت جوان استان طی سال‌های اخیر بر لزوم اولویت قرار دادن و تسهیل امور مربوط به جوانان در حوزه مسکن، اشتغال، کارآفرینی و پرداخت تسهیلات ازدواج تاکید و اظهار کرد: باید حلقه‌های مربوط به این مسائل با اهتمام ویژه اعضای ستاد ساماندهی جوانان در استان و شهرستان‌ها به صورت عملیاتی و کاربردی بهم پیوسته شود تا به رشد و تعالی امنیت اجتماعی و اقتصادی، گرمی کانون خانواده و فرزندآوری منجر گردد.

وی از مدیران بانکها خواست تا با مدیریت منابع و اولویت بخشی در ارائه تسهیلات ازدواج جوانان همراهی مطلوب‌تری داشته باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان به برنامه‌های عملیاتی در حوزه شکوفایی اقتصاد دریا، گردشگری و کشاورزی استان بر پایه و نگاه دانش بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: فضای کسب و کار با نگاه به بهره مندی از ظرفیت جوانان در گیلان در حال رونق است و بزودی شاهد تحول در بخش های مختلف توسعه ای با اولویت مردمی کردن اقتصاد، توزیع عادلانه یارانه‌ها و بهبود سطح معیشت مردم با اقدامات زیربنایی در استان خواهیم بود.

استاندار گیلان همچنین در دیدار رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به بخش تعاونی و مردم‌سازی اقتصاد دارد، گفت: در این راستا زیرساخت های لازم برای توسعه اقتصاد دریا، گردشگری و کشاورزی در استان به منظور جذب مطلوب‌تر سرمایه‌گذاران و نیز توسعه تجارت و تعامل با کشورهای همسایه با شتاب مناسبی فراهم شده و تداوم دارد.

اسدالله عباسی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی گیلان و تاکید بر مهیا کردن زیرساختهای لازم برای توسعه تجارت از جمله راه آهن رشت-کاسپین در این استان به عنوان دروازه تجارت و تعامل ایران با کشورهای همسایه، افزود: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به بخش تعاونی و مردم‌سازی اقتصاد دارد که فرصت مناسبی برای رشد و ارتقای ظرفیت‌های تعاونی‌ها به عنوان بازوی استوار و توانمند دولت است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم رویکرد به تعاونی‌ها تغییر کرده است، اظهار کرد: رییس جمهوری به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش تعاون اعتقاد دارد و درصدد است تا توسعه و تعالی بخش تعاون به درستی محقق شود.

گیلان جزو پنج استان برتر در حوزه اشتغال و کارآفرینی

«گیلان جزو پنج استان برتر در حوزه اشتغال و کارآفرینی شد و با دستور وزیر از علیرضا نصرتی مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان تقدیر گردید» این تازه ترین خبر در حوزه اشتغال و تعاون گیلان است.

بنا به این گزارش و اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، پس از ارزیابی ۴۰ شاخص مرتبط با اشتغال توسط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارتخانه، استان گیلان موفق شد در زمره پنج استان برتر کشور قرار گیرد.
درحکم تقدیر آمده است : مدیریت، افتخار بزرگی است که پروردگار متعال آن را بر عهده کسانی قرار داده که با عمل خالصانه خویش در مسیر خشنودی و رضایت مردم گام برمی دارند.

تمام فرآیند راستی آزمایی و پایش اشتغال، در دولت سیزدهم شکل گرفته است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان بیان کرد: تمام فرآیند مطرح شده بابت راستی آزمایی و پایش اشتغال در دولت سیزدهم شکل گرفته است و هدف آن رسیدن به آماری شفاف و متقن از اشتغال جدید است.

سیاوش آقاجانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: بر اساس الگوی زیست بوم اشتغال، مجموعه اقدامات تامین مالی و اعطای تسهیلات بانکی، صدور مجوز، آموزش، مشاوره و … که توسط دستگاه های اجرایی، سیستم بانکی و نهادهای واسط ارائه می‌شود تا یک شغل جدید شکل گیرد رصد و پایش می‌شود.

وی افزود: این سازوکار از طریق بستر پلتفرم رصد اشتغال که به بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی متصل بوده و به طور مستمر تحولات ثبت اشتغال دستگاه های اجرایی را پایش می نماید، صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد مبتنی بر ثبت کد ملی افراد بوده و از این رو موضوعاتی مانند تکراری بودن در آن موضوعیتی ندارد از سوی دیگر با توجه به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خود را متعهد به شفافیت و صحت اطلاعات ثبت شده دستگاه های اجرایی در خصوص اشتغال می داند، فرآیند بررسی تلفنی و سرشماری شاغلان ثبت شده در سامانه رصد را انجام می دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان ادامه داد: بر این اساس هر دستگاه اجرایی که مشخصات یگانه فرد شاغل شده در سال ۱۴۰۱ را ثبت می کند به صورت تلفنی توسط کاربران آموزش دیده مورد مصاحبه قرار می گیرد تا نسبت به واقعی بودن اشتغال جدید وی و خدمات دریافت شده از دستگاه اجرایی اطمینان حاصل شود.
آقاجانی افزود: بعد از مرحله فوق، شاغل و شغل ایجاد شده در سال ۱۴۰۱ توسط متصدیان مراکز مشاوره کارآفرینی به صورت میدانی و حضوری مورد بازدید و بررسی قرار گرفته و صرفاْ در صورت تایید، اشتغال ثبت شده دستگاه اجرایی تایید می شود.

وی ادامه داد: این اقدامات چند لایه، صحت اطلاعات ثبت شده در خصوص اشتغال و کشف و ویرایش اطلاعات خطا را تضمین می نماید و به صورت سیستمی، فرایند همه شماری، صحه سنجی و اصلاح آنها به طور مستمر ادامه دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت:بر اساس توضیحات ارائه شده، آمار تعداد ثبت شدگان اشتغال استان و کشور توسط دستگاه های اجرایی صادر کننده مجوز و ارایه دهنده خدمات موجود است و بر اساس این جداول آمار ثبت‌شدگان‌اشتغال در استانهای کشور تا تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۱ تعداد ۲۲ هزار و ۷۸۹ شغل از ۳۰ هزار و ۹۰۴ شغل تعهدی دستگاه های اجرایی گیلان در سال ۱۴۰۱ توسط کاربران این دستگاه‌ها ثبت شده است که نشان‌دهنده جایگاه سیزدهم استان در این خصوص است.

آقاجانی گفت: اما این به منزله اشتغال نهایی ایجاد شده نبوده و فقط نشانگر تعداد موارد ثبت شده توسط دستگاههای اجرایی دارای تعهد اشتغال استان است در واقع عدد نهایی اشتغال ایجاد شده بعد از بررسی تلفنی و مشاهدات میدانی قطعی خواهد شد.

وی ادامه داد: در واقع چنانچه موارد ثبت شده توسط دستگاه های اجرایی در مرحله بررسی تلفنی و بررسی میدانی مورد تایید قرار نگیرد جزو عملکرد دستگاه اجرایی و استان نخواهد بود و این موضوع به روشنی برای دستگاههای اجرایی تشریح شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: تمام فرآیند مطرح شده بابت راستی آزمایی و پایش اشتغال در دولت سیزدهم شکل گرفته و هدف آن رسیدن به آماری شفاف و متقن بابت اشتغال جدید است.

آقاجانی ادامه داد: از سویی موضوعات تخصصی آماری بازار کار توسط مرکز آمار کشور و به صورت ملی در قالب طرح آمارگیری نیروی کار با هدف برآورد شاخص های بازار کار به صورت فصلی و سالانه و همچنین تغییرات آن در کل کشور، نقاط شهری و نقاط روستایی و تغییرات سالانه در استان‌ها با روش نمونه‌گیری چرخشی در فصول مختلف سال اجرا می شود. این طرح اولین بار در بهار ۱۳۸۴ آغاز و اجرای آن در ماه میانی هر فصل تا کنون ادامه یافته است و آخرین گزارش آن مربوط به تابستان ۱۴۰۱ است.

به گفته وی، در طرح آمارگیری نیروی کار شاغل تمام افراد ۱۵ ساله و بیشتر که در طول هفتۀ مرجع طبق تعریف کار حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند را در بر می‌گیرد. شاغلان به طورعمده شامل ۲ گروه مزد و حقوق بگیران و خوداشتغالان می شوند. به همین ترتیب بیکار به تمام افراد ۱۵ ساله و بیشتر اطلاق می شود که در هفته مرجع فاقد کار باشند، در این هفته آماده برای کارباشند و یا در این هفته و یا سه هفته قبل جویای کار بوده باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: این اداره کل به موضوع اشتغال و سرمایه‌گذاری نه به عنوان یک موضوع آماری و عملکردی که به عنوان یک دغدغه بنیادین و چالشی جدی می نگرد و معتقد است با وجود بهبود نسبی شاخص های آماری اشتغال و بیکاری، مسیری طولانی تا وضعیت مناسب این شاخصها وجود دارد.
آقاجانی گفت: بهبود وضعیت اشتغال و سرمایه گذاری در استان از جمله ماموریتهای اساسی این اداره کل بوده و در آبان ماه سال جاری، حسب بررسی های انجام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان به عنوان سومین استان کشور مورد تشویق قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: البته موضوع بیکاری، مساله ای مهم و چند بعدی است و طبعاً نیاز به همدلی و همراهی همه نیروهای دولتی و غیردولتی استان دارد؛ هدایت منابع اعتباری به سمت طرح های اشتغالزا، برخورد با کانون‌های انحصار، تسهیل شرایط صدور مجوز و دفاع از حقوق کسب و کارها از جمله مهمترین رویکردهای جاری این اداره کل است و انتظار می رود با همدلی و همراهی سایر فعالان اقتصادی و اجتماعی زمینه توسعه هر چه بیشتر اشتغال میسر شود.