مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان تأکید کرد:

سومین سال سخت آبی، پیش‌روی گیلان است | دشت‌های مشرف به سد سفیدرود خشک هستند

وحید خرمی با بیان اینکه سال گذشته به لحاظ آبی شرایط سختی را تجربه کردیم افزود: امسال با توجه به بارش‌ها و ذخایر آبی پشت سد نسبت به همین زمان در سال قبل، سخت‌تر خواهد بود.

به گزارش تالشان نیوز  به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه امسال سومین سال آبی سخت را پیش‌رو داریم، گفت: میزان آورد آب سد سفیدرود سال گذشته ۸۷۷ میلیون مترمکعب و سال ماقبل حدود یک میلیارد مترمکعب بود و امسال باز هم با کاهش جدی مواجهیم.

وحید خرمی با بیان اینکه سال گذشته به لحاظ آبی شرایط سختی را تجربه کردیم افزود: امسال با توجه به بارش‌ها و ذخایر آبی پشت سد نسبت به همین زمان در سال قبل، سخت‌تر خواهد بود.

وی توضیح داد: سال آبی گذشته ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب از سد برداشت کردیم درحالیکه سال قبل‌تر این مقدار ۹۳۷ میلیون متر مکعب بود.

خرمی تصریح کرد: درحال‌حاضر حجم آب مخزن سد سفیدرود ۱۴۰ میلیون متر مکعب است درحالی که در شرایط نرمال در همین زمان باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب داشته باشد.

وی ادامه داد: دبی ورودی آب هم اکنون ۱۲ متر مکعب بر ثانیه و خروجی هم بر روی چهار متر مکعب بر ثانیه تنظیم شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تشریح کرد: از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی استان ۷۰ درصد به شبکه آبیاری سد سفید وابسته‌اند و مابقی خارج از شبکه آب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

وی عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد مصرفی آب گیلان به مصارف کشاورزی می‌رسد.

خرمی اضافه کرد: از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرفی گیلان حدود ۲ میلیارد مترمکعب از سد سفیدرود و یک میلیارد متر مکعب از سایر منابع داخلی استان تامین می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان در مورد شرایط سدهای بالا دست نیز گفت: این سدها در وضعیتی مشابه سد سفید رود قرار دارند و حداکثر ۳۶ درصد آبگیری شده اند.

وی افزود: اگر در حوضه آبریز سد بارشی رخ دهد این سدها نیز باید آبگیری شوند. اما دشت‌های مشرف به سد سفیدرود آنقدر خشک هستند که بیشتر بارش‌ها جذب و یا بخار می‌شود.

خرمی با بیان اینکه بخشی از کسری آب استان پارسال از محل منابع آبی زیر زمینی و چاه‌ها تامین شد، افزود: آب منطقه‌ای گیلان ۲۸۸ حلقه چاه آب دارد که با اعتباری حدود ۳۰۰ میلیارد ریال سال گذشته از خاموشی آن‌ها جلوگیری شد.

وی ادامه داد: همچنین ۹۱۰ پمپ سنگین نیز در ایستگاههای پمپاژ مناطق مختلف استان نصب شد که با نزدیک به یک هزار میلیارد ریال اعتبار پیوسته در مدار نگهداشته شدند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: آب منطقه‌ای گیلان ۸۰۰ کیلومتر از انهار استان را با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال لایروبی کرد و ۴۰۰ کیلومتر نیز توسط سایر دستگاه‌ها در قالب قرارگاه جهادی لایروبی شدند.