سرعت وزش باد در مناطقی از گیلان به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: سرعت وزش باد شدید که از دیشب در استان آغاز شده بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید و تمامی نیروهای امدادی به حالت آماده‌باش درآمدند.

به گزارش تالشان نیوز ، امیر مرادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سرعت وزش باد شدید در تالش، ماسال و ارتفاعات استان گیلان به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و در بقیه مناطق به ۵۰ کیلومتر بر ساعت رسیده‌ است.

وی با بیان اینکه تاکنون خسارتی از ناحیه وزش باد گرم در گیلان گزارش نشده‌ است، خاطر نشان کرد: با اعلام هشدار نارنجی هواشناسی استان مبنی بر وزش باد، در کنار آماده باش نیروهای امدادی، تاکیدات لازم برای پیشگیری از حوادت ناشی از باد ارائه و اعلام شده است.

وی عنوان کرد: وزش باد جنوبی در مناطق مختلف استان موجب حریق در اراضی جنگلی سیاهکل، ماسال، تالش و رشت شده که تا این لحظه به طور کامل این آتش سوزی ها مهار شده ضمن اینکه حریق در نارنج‌ دول تالش نیز تحت کنترل است.

وی با بیان اینکه حریق‌ها سطحی بود، خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام هواشناسی باد گرم تا فردا در گیلان ادامه دارد اما تا ظهر امروز از شدت آن کاسته می‌شود، از این‌ رو تمامی نیروها پای کار هستند.

 

حریق‌ها جزئی مهار شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه حریق‌های جزئی ناشی از وزش باد گرم در استان مهار شده و هم اکنون مشکلی نیست، گفت: حریق در منطقه نارنج‌ دول تالش که از شامگاه گذشته آغاز شده بود، صبح امروزکامل مهار است.

سرهنگ محمد قربانی‌لرد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حریق‌ها در هر کدام از مناطق سیاهکل، ماسال و رشت در کمتر از ۲ هزار متر اتفاق افتاد که سریع نسبت به مهار آنان اقدام شد.

وی با بیان اینکه حریق در نارنج‌دول تالش در وسعت حدود چهار هزار متر برآورد شده است، افزود: تمامی حریق ها جزئی بوده و به درختان و تنه آنان‌ خسارت وارد نشد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از مردم خواست تا در صورت مشاهده آتش در جنگل‌ها و مراتع با شماره ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس گرفته و اطلاع دهند تا در اسرع وقت نسبت به مهار آن اقدام شود.

کارشناس هواشناسی گیلان با اشاره به هشدار سطح نارنجی برای وزش باد گرم در استان “به ویژه ارتفاعات و دامنه‌ها” گفت: جریانات جنوبی و وزش باد گرم که از عصر دیروز آغاز شده تا ظهر امروز پیش بینی شده‌ است.

سمانه نگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وزش باد گرم شدید و گاهی خیلی شدید به ویژه در ارتفاعات و دامنه‌های مستعد جلگه‌ای پیش‌بینی شده‌است./ایرنا