مهرابیان: دبیرخانه سرطان در گیلان راه اندازی می شود

سرطان و خودکشی ۲ آسیب جدی در بخش سلامت و روان گیلان است

به گزارش تالشان نیوز ، «فردین مهرابیان» در جلسه کارگروه فرهنگی، اجتماعی و سلامت زنان و خانواده اظهارکرد: سرطان و خودکشی ۲ آسیب جدی در بخش سلامت و روان گیلان محسوب می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سرطان معده، روده بزرگ، پوست، پستان و پروستات مهمترین سرطان‌های گیلان شمرده می‌شوند گفت: از سال ۷۰ ثبت بیماری سرطان در استان فعال شد.
وی اذعان کرد: سرطان پستان، پوست، ریه و روده بزرگ شایع‌ترین سرطان در زنان است و سرطان معده، پوست، ریه، پروستات و روده بزرگ شایع‌ترین سرطان در حوزه مردان در گیلان به ثبت رسیده است.

مهرابیان خاطر نشان کرد: طبق آخرین آمار ثبتی در سال ۹۷، ۶ هزار و ۲۰۱ مورد سرطان جدید در گیلان به ثبت رسیده است که امروز این آمار بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه گیلان در برخی از سرطان‌ها جز استان‌های نخست کشور محسوب می‌شود ادامه داد: عوامل محیطی، تغذیه و ژنتیک در بالا رفتن این آمار موثر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: راه اندازی دبیرخانه سرطان، غربالگری، آموزش تغذیه مناسب و پژوهش و شناسایی عوامل خطر مبتلا به سرطان… از جمله برنامه‌هایی است که توسط دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است.