مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان :

سد لاستیکی ماسال آماده بهره برداری است

وحید خرمی از انجام موفقیت آمیز آبگیری مخزن (تست تر) سد لاستیکی ماسال خبر داد و گفت: این سد هم اکنون آماده بهره برداری است.

به گزارش تالشان نیوز : وحید خرمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بهره برداری از سدهای لاستیکی پس از تأیید عملکرد اجزای اصلی طرح و همچنین بررسی درستی کارکرد لاستیک و متعلقات آن انجام می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به تأیید تمامی اجزای اصلی طرح سد لاستیکی ماسال توسط دستگاه نظارت جهت بهره برداری از این سد، مرحله کنترل عملکرد لاستیک با آبگیری مخزن (تست تر) با موفقیت انجام گرفت.

خرمی به تنظیم سالانه ۱۷ میلیون متر مکعب آب توسط سد لاستیکی ماسال اشاره کرد و گفت: حجم مخزن این سد ۱۲۰ هزار متر مکعب است که باعث بهبود آبیاری ۹۲۵ هکتار از اراضی شالیزارهای پایین دست خواهد شد.

وی ادامه داد: سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجرا از ویژگی‌های مهم سدهای لاستیکی است و با توجه به انعطاف پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سبکی سدهای لاستیکی می‌توانند جایگزین مناسبی برای سازه‌های آبی در استان‌های شمالی کشور محسوب شوند.

خرمی بیان کرد: این سدها از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده‌اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می‌شوند و اتصال بدنه لاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می‌پذیرد و از مؤلفه‌های کاربردی مهم سدهای لاستیکی کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ است.

سد لاستیکی ماسال آماده بهره برداری است

وی اضافه کرد: توسعه اراضی کشاورزی، ایجاد حوضچه مکش مناسب و انحراف آب، تغذیه آب زیر زمینی، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه‌ها، افزایش سطح تراز آب و امکان انتقال آب به مزارع اطراف به روش پمپاژ، ذخیره سازی و تضمین آب اراضی حاشیه رودخانه‌ها، بهره برداری تفریحی و گردشگری، پرورش آبزیان، استفاده از آب مازاد رودخانه‌ها و هدایت آن به کانال‌های شبکه آبیاری جلوگیری از برگشت آب شور دریا از مهمترین اهداف اجرای طرح‌های لاستیکی در گیلان ذکر شده است.

گفتنی است، ارتفاع سد لاستیکی ماسال ۳ متر و طول لاستیک در تاج این سد ۴۴ متر است.