رونمایی از ۳ رقم محصول جدید کیوی در گیلان

سه رقم جدید کیوی از خانواده نخستین ارقام کیوی ایرانی با خواص و طعم متفاوت امروز در تالار حکمت دانشگاه گیلان در رشت رونمایی شد.

به گزارش تالشان نیوز ؛ دکتر قاسم‌نژاد مجری طرح گفت : برای نخستین بار با هدف تنوع بخشی به سبد کیوی ایران، سه رقم کیوی گوشت زرد یا طلایی با رنگ جدید، عطر، طعم تازه و ارزش غذایی بسیار بالا را در داخل کشور تولید کرده‌ایم.

این استاد گروه علوم باغبانی گفت : بر اساس برنامه‌ریزی برای تولید انبوه محصول کیوی با ارقام جدید در اسفند ماه سال آینده حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار نهال در سال اول تولید خواهد شد و در مدت ۳ تا ۴ سال نهال اصلاح شده از این ارقام در اختیارمتقاضیان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه میوه ارقام جدید کیوی علاوه بر برخوداری از قند ۲۰ درصدی در زمان رسیدن، بسیار آبدار، خوش طعم، گوشت آن به رنگ زرد درخشان ، رایحه مطلوب و ظاهری بازارپسند است افزود : میزان ویتامین C این محصولات تقریبی ۲ تا سه برابر میوه کیوی گوشت سبز یا هایوارد است و مصرف این میوه‌ها در داخل کشور بین مشتری‌ها به علت طعم، عطر و خواص طرفداران زیادی دارد.

رییس دانشگاه گیلان نیز دراین مراسم گفت: برای نخستین بار درکشور دکتر محمود قاسم نژاد استاد گروه علوم باغبانی به همراه تیم پژوهشی خود در مرکز تحقیقاتی کیوی این دانشگاه توانستند در قالب یک برنامه تحقیقاتی جامع و هدفمند هشت ساله سه رقم جدید میوه کیوی با گوشت زرد (طلایی) و طعم متفاوت تولید کنند.

دکترفرید نجفی افزود: دانشگاه گیلان آمادگی دارد تا با هم افزایی با حوزه‌های مختلف کشاورزی برای ارتقای کمی وکیفی محصولات کشاورزی کمک کند.

خانم جلیلی مقدم مدیرکل امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی هم در این نشست گفت: سالانه ۴۴۰ هزارتن میوه کیوی در کشور تولید می‌شود که بیش از ۵۰ درصد از این مقدار کیوی به کشور‌های هدف صادر می‌شود.

هشت هزار و ۱۲۰ باغدار کیوی در استان گیلان سالانه به طور متوسط ۲۱۵ هزار تن محصول تولید می‌کنند؛ شهرستان‌های تالش، رودسر و آستارا عمده تولیدکنندگان کیوی در استان گیلان هستند، مصرف کیوی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی موثر است.