روز غم انگیز استاد بزرگ روسی مقابل شطرنجباز ۱۷ ساله ایران / بردیا دانشور سوپر استاد بزرگ روس را به زانو درآورد

فدراسیون بین‌المللی شطرنج با انتشار تصویری از حساس ترین رقابت جام جهانی ۲۰۲۳ باکو ، به پیروزی بزرگ بردیا دانشور ملی‌پوش ایران در نبردی ۶ ساعته برابر استاد بزرگ روسیه اشاره کرد و از آن به عنوان روز سخت یاد کرد

به گزارش تالشان نیوز .در جریان جام جهانی شطرنج ۲۰۲۳ که در باکو در حال برگزاری است، بردیا دانشور ملی‌پوش شطرنج ایران که از مرحله اول صعود کرده بود، در مرحله دوم به مصاف گریشوک سوپر استاد بزرگ روس رفت و موفق شد این حریف قدرتمند را در دو بازی متوقف کند.

ملی‌پوش شطرنج ایران که با ریتینگ ۲۵۷۷ در این مسابقات حضور دارد، در دو بازی مقابل حریف روس با ریتینگ ۲۷۳۶ به تساوی رسید تا تکلیف صعود به بازی سوم و تکمیلی کشیده شود.

در دیدار تکمیلی، ملی‌پوش شطرنج ایران توانست گریشوک سوپر استاد بزرگ روس را شکست دهد تا ملی‌پوش شطرنج ایران به مرحله سوم جام جهانی ۲۰۲۳ صعود کند.

روز غم انگیز استاد بزرگ روسی مقابل شطرنجباز ۱۷ ساله ایران

دانشور با این پیروزی ارزشمند باید در دور بعدی این رقابت‌ها به مصاف سالم صالح از امارات با ریتینگ ۲۶۶۱ برود. ملی‌پوش نوجوان شطرنج ایران با این پیروزی حدود ۷ واحد ریتینگ زنده خود را افزایش داد.

فدراسیون بین المللی شطرنج نیز در واکنش به این رقابت حساس در گزارشی از روز مسابقات جام جهانی باکو که طی آن دانشور موفق به کنار زدن سوپر استاد بزرگ روسی شد به عنوان «روز سخت» یاد کرده است به خصوص که در این روز بازیکن نامدار دیگری «اترینا لاگنو» نیز حذف شد.

فیده با این جمله که «یک روز سخت در جام جهانی باکو در حالی که گروه دیگری از بازیکنان قوی حذف شدند، از جمله زوج قدرتمند شطرنج و قهرمانان سه دوره رعد اسا جهان، الکساندر گریشوک و کاترینا لاگنو»، به رقابت بردیا دانشور مقابل حریف مدعی روسی او اشاره داشته است.

در این گزارش آمده است: سرنوشت گریشوک پس از یک نبرد طاقت فرسا شش ساعته در چهار دور پلی آف مشخص شد. اودر آخرین دیدار مقابل بردیا دانشور یک برنده را از دست داد و اینگونه تسلیم شد. بدین ترتیب روز الکساندر گریشوک به روزی غم انگیز تبدیل شد زیرا او حذف شد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده با اشاره به اینکه بردیا دانشور با رتبه ۲۵۷۷ ایران رقیب سرسختی برای گریشوک بود، به روند رقابت دو بازیکن اشاره شه و تاکید کرده این رقابت پایانی غم انگیز برای گریشوک و پیروزی قهرمانانه برای قهرمان ۱۷ ساله شطرنج ایران بود.

گفتنیست پیش از این صعود پرهام مقصودلو و سید محمد امین طباطبایی به مرحله سوم جام جهانی مسجل شده بود.