مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی گیلان عنوان کرد:

دپوی برنج های با کیفیت گیلان نتیجه اشتباه در محاسبه میزان مصرف سرانه

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی گیلان گفت: اشتباه در محاسبه مصرف سرانه برنج، منجر به دپوی بخشی از برنج با کیفیت گیلان شد.

به گزارش تالشان نیوز با بیان اینکه برای میزان واردات برنج خارجی به طور معمول میزان تولید و مقدار سرانه مصرف برنج محاسبه می شود تا در صورت نیاز به بیشتر از مقدار تولید، اقداماتی برای واردات انجام شود، اظهار کرد: محاسبه سرانه مصرف برنج درست نبود و این نادرستی منجر به اجازه واردات برنج خارجی و آسیب به برنجکاران داخلی شد.

وی افزود: واردات بی رویه برنج خارجی و افزایش قیمت برنج داخلی منجر به دپو شدن برنج با کیفیت گیلان شده است.

انشیه ادامه داد: برنج داخلی گیلان به دلیل برخورداری از کیفیت بالا قیمتی بسیار بیشتر از برنج های پرمحصول مشابه در سایر استان ها دارد و باید در خرید تضمینی با قیمت بیشتر از کشاورزان خریداری شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین مربوطه از جمله سازمان جهاد کشاورزی استان و تعاون روستایی گیلان به گونه های مختلف برای حل بحران برنج های دپو شده ورود کرده اند و تلاش های مضاعفی را انجام داده اند اما در بازه زمانی باقی مانده پیداکردن مشتری کمی سخت است.

انشیه با بیان اینکه رایزنی هایی با تعاون روستایی و مدیریت اتحادیه تعاون روستایی گیلان انجام شد و درخواستی هم از سوی سازمان کشاورزی از صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی صورت گرفـت، خاطرنشان کرد: توانستیم ۳میلیارد تومان تسهیلات برای حل فروش برنج های دپو شده انجام دهیم و به این ترتیب ۳۳تن برنج خریداری شد.

وی تصریح کرد: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ماهیت مالی دارد و از ۴۹درصد سهام دولتی و ۵۱ درصد سهام خصوصی تشکیل شده است.

انشیه با بیان اینکه این صندوق به اعضای خود تسهیلات ارزان قیمت اعطا می کند و در مواقع بحرانی به کمک اعضا می آید، گفت: در صندوق به تناسب درصد بخش خصوصی پول گذاشته می شود اما ۴سال است که دولت سهم خود را تامین نکرده است.

وی افزود: تسهیلات کم بهره این صندوق با توجه به تورم جوابگوی مساله های جاری تولیدکنندگان نیست. تلاش ما این است از فشار بر تولیدکنندگان کاسته شود. اگر دولت نیز درصد سهم خود را در این صندوق تامین می کرد برای تسهیلات و کمک به فروش برنج های دپوشده می توانستیم گام های موثرتری برداریم.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار دو و نیم هزار میلیارد تومانی دولت برای خرید برنج دپوشده تاکید کرد: نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی هوشیار باشند تا از خرید برنج های دپو شده گیلان با قیمت مناسب غفلت نشود زیرا برنج گیلان با کیفیت است و نباید قیمت خرید آن همانند برنج های دیگر در نظر گرفته شود که در این صورت اعتبار در نظر گرفته شده برای فروش برنج ارزان تر می رود و برنج کیفی گیلان همچنان روی دست کشاورز می ماند.