نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها:

دولت، زمینه صادرات پرتقال شمال را فراهم کند/ بسیاری از باغداران مرکبات به فکر قطع درختان و تغییر کشت هستند

قاسمی گفت: معاون وزیر کشاورزی در شهریورماه قول صادرات پرتقال را داد اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. هزینه تمام شده یک کیلو پرتقال، ۱۰ هزار تومان است اما کارخانه خزرنوش آن را ۴ هزار تومان می‌خرد و در بازار هم بین ۶ تا ۸ هزارتومان، قیمت دارد.

به گزارش تالشان نیوز ، جعفر قاسمی نماینده استان ‌گیلان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات کشاورزان و باغداران شمال کشور، گفت: گیلان، قطب کشاورزی است و در تولید مرکبات مانند پرتقال و نارنگی مقام سوم در کشور را دارد اما متأسفانه بسیاری از باغداران از شرایط رضایت ندارند.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی در این زمینه، بی ثباتی قیمتها است. قیمت پرتقال و نارنگی بسیار پایین است و در این میان، سود اصلی را دلالان می‌برند و بسیاری از باغداران مرکبات به فکر قطع درختان و تغییر کشت هستند.

رئیس کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان‌ها، خاطرنشان کرد: در مورد کیوی نیز همین مشکل را داشتیم اما با مساعدت دولت، زمینه صادرات کیوی مهیا شد و شرایط فروش این محصول، بسیار بهتر شد و در مورد پرتقال نیز باید این اتفاق رخ دهد و وزارت جهاد کشاورزی، زمینه صادرات پرتقال را فراهم کند تا کشاورز متضرر نشود چرا که در شرایط فعلی، هزینه تمام شده کشاورز، بیشتر از چیزی است که از لحاظ مالی به دست می‌آورد.

قاسمی اظهار داشت: معاون وزیر کشاورزی در شهریورماه قول صادرات پرتقال را داد اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. هزینه تمام شده یک کیلو پرتقال، ۱۰ هزار تومان است اما کارخانه خزرنوش آن را ۴ هزار تومان می‌خرد و در بازار هم بین ۶ تا ۸ هزارتومان، قیمت دارد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به سفر استاندار گیلان به روسیه، این انتظار می‌رود تا وزارت جهاد کشاورزی با تعامل و همکاری وزارت خارجه و گمرک، شرایط صادرات محصول پرتقال شمال به خارج از کشور و به ویژه روسیه را فراهم کنند تا تلاش کشاورزان از بین نرود و حاصل زحمات خود را به دست آورند. متاسفانه تاکنون سفر استاندار به روسیه بی نتیجه بوده است.