حسن محمدیاری

در دیدار نمایندگان با رئیس جمهور تعیین تکلیف مستثنیات بین مردم و منابع طبیعی را مطرح کردم

تالشان نیوز : «حسن محمدیاری» شامگاه (پنج‌شنبه، ۱۱ آذر) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: بخش‌هایی از طرح ساماندهی کارکنان دولت با حضور معاون اداری و استخدامی کشور بررسی شد و دو ماده از آن به تصویب اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس رسید.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس چابک‌سازی دولت در راستای کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایتمندی را طرح‌هایی که از گذشته در دستور کار مجلس قرار داشت اعلام کرد و افزود: در این راستا قرار بود برون سپاری صورت بگیرد اما این برون سپاری در جذب نیروی انسانی به شکل بسیار غیرحرفه‌ای و اشتباهی انجام شد.

محمدیاری ظلمی که به کارمندان و نیروهای شرکتی، حجمی، طرحی و امثالهم بابت این نوع برون سپاری وارد شد را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: مجلس یازدهم ساماندهی کارکنان دولت را با محوریت کمیسیون اجتماعی مجلس شروع کرد و کمیسیون هم یک ضرب‌العجلی را برای دولت مشخص کرد تا در قالب لایحه نسبت به ساماندهی کارکنان اقدام کند.

وی با بیان اینکه دولت در آن ضرب العجل تعیین شده لایحه را تدوین و ارائه نکرد ابراز داشت: به موجب موادی که در کمیسیون اجتماعی مجلس مصوب شد تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه مشمول ماده ۲۹ قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی کشور باید از این به بعد نیروهای خود را به صورت رسمی و قراردادی جذب کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد ماده دومی که در این کمیسیون اخیرا مصوب شده هم توضیحاتی ارائه داد و تصریح کرد: در این ماده آورده شده که جذب نیروها در ادارات و سازمان‌ها باید به شکل آزمون باشد از طرفی اگر این قالب‌ها رعایت شود، افراد جذب شده برای مرحله اول یکسال به صورت آزمایشی فعالیت کرده و بعد از طی مراحلی مطابق ماده دو با رضایتمندی اداره مطبوع تبدیل به رسمی می‌شوند.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس در ادامه وضعیت پسماند ساحل قروق تالش را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: ساحل قروق تالش دومین پهنه استان گیلان در تقسیم‌بندی پسماند محسوب می‌شود همچنین در خصوص ساخت کارخانه کمپوست جوکندان و محل دفن زباله در قروق دو پروژه مهم را در دست انجام داریم.

محمدیاری پیشرفت فیزیکی کارخانه کمپوست تالش را چیزی حدود ۴۰ درصد اعلام کرد و با بیان اینکه تاکنون ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است گفت: چند روز قبل به اتفاق مسئولان شهرداری تالش با معاونت عمرانی وزیر کشور جلسه‌ای داشتیم و مشکلاتی که در مسیر اجرای این پروژه حادث شده را به اطلاع رساندیم.

وی با تاکید بر اینکه قرار است با هماهنگی معاون عمرانی و معاون شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تخصیص اعتباری برای پروژه زباله سوز تالش صورت بگیرد افزود: قطعا اگر این پروژه تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد غرب استان گیلان با محوریت تالش از بحران پسماند خارج خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد ساحل قروق تالش که به محل دفنگاه زباله تبدیل شده است هم اذعان کرد: در ساحل قروق قرار بود طرح‌های تفریحی و ورزشی اجرایی شود و تنها بخشی از آن به دفن زباله اختصاص یابد اما متاسفانه دفنگاه زباله به سایر قسمت‌ها پیشروی کرد و چهره مشمئز کننده‌ای را در منطقه پدید آورد.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با بیان اینکه در مورد پروژه سد شفارود و عدم پرداخت مطالبات کارگران بارها به وزیر نیرو تذکر داده و طرح سؤال و رایزنی داشته است عنوان کرد: مشکل سد شفارود این است که به علت عدم پرداخت ارزش افزوده توسط پیمانکار حسابهایشان مسدود شده بود.

محمدیاری اضافه کرد: آب نیرو به نمایندگی از وزارت نیرو اخیرا ۱۰ میلیارد تومان را برای پرداخت بیمه و بدهی تامین اجتماعی پیمانکار سد شفارود تخصیص داد تا بدهی‌ها تسویه و حساب‌های آن‌ها باز شود همچنین مبلغی را هم برای پرداخت حق و حقوق معوقه کارگران اختصاص داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه با مبالغ اختصاص یافته علاوه بر پرداخت حقوق کارگران سد شفارود شاهد شروع به کار مجدد پروژه سد شفارود در دو ماه آینده خواهیم بود یادآور شد: همچنین تأکید شده که در مسیر ادامه پروژه سد شفارود از همان کارگران به ویژه کارگران بومی منطقه که واقعا کم توقع و کم برخوردار هستند، استفاده شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تعریف هفت سد لاستیکی در گیلان که دو مورد از آن در محدوده ماسال و تالش قرار داد را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه در سال ۱۴۰۰ و به علت در اختیار گذاشتن اسناد خزانه این پروژه‌ها تکمیل نشد و ما منتظریم که برای ادامه پروژه سد لاستیکی ماسال و افتتاح آن در سال آینده تخصیص‌های نقدی صورت بگیرد.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس کنارگذر تالش را اولین اولویتی که جهت پیگیری مدنظر قرار دارد اعلام کرد و افزود: دو کیلومتر از این مسیر در اختیار منابع طبیعی بود و به مجوز قطع درختان نیاز داشت که این مجوز داده شد در حال حاضر هم اول هفته آینده در حضور استاندار گیلان و دوایر مربوطه جلسه‌ای در همین زمینه خواهیم داشت.

محمدیاری با بیان اینکه اگر تخلفی در مسیر اجرای کنارگذر تالش صورت گرفته باید با متخلف برخورد شود و نباید بهانه به دست پیمانکار پروژه داد اظهار داشت: تمام تأکید ما این است که پروژه تعطیل نشود به همین دلیل جلسه اضطراری روز شنبه را ترتیب دادیم تا با هماهنگی‌های لازم در سطح استان شاهد پیشرفت این پروژه باشیم.

وی بهبود وضعیت تجهیزات راهدارخانه زندانه را از دیگر مواردی که پیگیری می‌شود اعلام کرد و یادآور شد: محور پونل به خلخال از دو جهت برای ما حائز اهمیت است زیرا این مسیر محل کسب و درآمد حداقل هزار نفر به صورت مستقیم به شمار می‌رود و اگر مسیر مسدود شود قطعا کار و کاسبی مردم دچار آسیب می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس محور پونل به خلخال را محل تردد وسائل نقلیه‌ و محل اتصال استان گیلان و اردبیل دانست و تصریح کرد: ما به هیچ وجه قبول نداریم مسیری را که دولت و نظام سرمایه‌گذاری کرده و الان مسیر تردد مردم است به خاطر یکسری مسائل جزئی مسدود شود از طرفی تاکید داریم راهدارخانه زندانه باید حتما تجهیز شود.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس خاطرنشان کرد: مسدود کردن یک مسیر تردد راحت‌ترین کاری است که می‌توان انجام داد اما مهم این است که ما یک راه چاره‌ای برای آن پیدا کنیم تا مردم آسیب نبینند بنابراین پیگیر هستیم تا با کمک مسئولان اجرایی استانی، راهور و اداره راه کاری کنیم تا انسداد مسیر پونل به خلخال پایان بگیرد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس در مورد پیگیری‌های انجام شده در راستای ساماندهی مستثنیات اراضی بین مردم و جهاد کشاورزی افزود: بنده در جلسه نمایندگان استان‌های شمالی با رییس جمهور موضوع تعیین تکلیف مستثنیات بین مروم و منابع طبیعی را عنوان کردم.

محمدیاری با بیان اینکه در این حوزه قانون وجود دارد اما موازی‌کاری‌ها به مردم ضربه زده است و رییس جمهور دستور تشکیل یک تیم با محوریت معاون حقوقی خود برای پیگیری موضوع را صادر کرد گفت: همچنین بنده از رییس جمهور درخواست افزایش اعتبارات استاندار برای ساماندهی این حوزه را داشتم.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس درباره مشکلات صادرات محصولات کشاورزی تصریح کرد: یکی از محصولات استراتژیک گیلان کیوی با محوریت شهرستان تالش است اما در حوزه صادرات محصول با مشکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز پیگیر مشکلات محدودیت صادرات در یک بازه زمانی مشخص شده شدیم افزود: توجیه وزارت جهاد کشاورزی این بود که کیوی باید بازار جهانی خود را حفظ و سپس صادر شود اما این امر سبب انبار شدن کیوی و افزایش هزینه برای باغداران شد.

محمدیاری با بیان اینکه همچنین کیوی نیز بازار خود را از دست داد اظهار داشت: باید کارگروهی با حضور متخصصان و کشاورزان برگزار شود تا کشاورزان با این اقدامات متضرر نشوند و بنده این موضوع را در قالب سوال با وزیر جهاد کشاورزی مطرح می‌کنم. / شبستان