مسئولیت امنیت جان مردم در جاده های تاریک و غیراستاندارد با علائم راهنمایی حداقلی با کیست ؟

دادستان تالش یا ممنوعیت تردد در شب اعلام کند یا مسئولین راهداری را ملزم به ایجاد امنیت در جاده های برون شهری نماید

به نظر میرسد وقت آن رسیده مسئولین راهداری تالش که عاجز از تامین روشنایی و خط کشی قابل مشاهده در جاده های برون شهری شهرستان میباشند حداقل دستمال های خود را در جهت پاک کردن غبار و لجن روی علائم ناقص راهنمایی رانندگی و شب نماهای روی نیوجرسی استفاده نمایند شاید بقای حدود ده ساله شان تمدید شود.

به گزارش تالشان نیوز، سالهاست از جاده های برون شهری تالش به شوخی و مزاح و محاوره و حتی در مباحثات جدی با نام قتلگاه یاد میشود .

تقریبا روز و هفته ای نیست که شاهد تصادفات جاده ای سخت با تلفات جانی و مالی در معابر برون شهری شهرستان و حتی غرب گیلان نباشیم.

شهرستان تالش متناسب با موقعیت جغرافیایی خود دارای ده ها کیلومتر جاده ی برون شهری است که فارغ از کیفیت نامطلوب آسفالت در برخی مقاطع ، از کمترین ایمنی لازم برخوردارست .

وجود خط کشی و علائم راهنمایی و روشنایی در جاده ها از ملزومات اولیه جاده های برون شهری محسوب میشود که میتوان گفت این نقیصه در شهرستان تالش به طور مشهودی قابل مشاهدست.

سالهاست که مسئولیت امنیت جاده ها محل بحث و گفتگو و پاسکاری بین دستگاهیست گاهی پلیس در سیبل توجه قرار میگیرد گاهی خودروسازان مقصر جلوه داده میشوند و گاهی رانندگان و گاهی نیز مسئولین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای .

شرح تفویض مسئولیت دستگاه ها هدف این یادداشت نیست اما آنچه که مشخص و مبرهن است نبود ایمنی حداقلی در جاده های برون شهری شهرستان میباشد که در طول سالهای اخیر محل وعده ی مسئولین شهرستان بوده است.

علی رغم وعده های نماینده شهرستان و مسئولین اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سالهاست تیرهای روشنایی در مقاطعی از نیوجرسی های حد فاصل منطقه طولارود تا کمربندی اسالم به حال خود رها شده است و خبری از بهره برداری ان نیست .

تا حتی از چندین سال گذشته که تیرهای روشنایی اتوبان اسالم نصب شده اند هنوز پس از سالها برق دار نشده و بدون روشنایی باقی ماندند.

در طول این سالها کمبود اعتبارات بهانه مسئولین در خصوص این مطالبات به حق مردم بوده است اما نکته ی جالب قصور در تامین امنیت جاده ها و جان مردم نبود خط کشی های لازم و علائم راهنمایی جاده هاست .

در بسیاری از جاده های برون شهری و حتی بزرگراه های کشور روشنایی وحود ندارد اما حداقل با یک خط کشی ساده و نصب علائم و شبنماها بر روی گارد ریل یا نیوجرسی و بلوار ها امنیت را برای رانندگان و مردم فراهم میکنند.

جاده های برون شهری تالش به دلیل نبود خط کشی لازم و علائم راهنمایی جداکننده رسما به یک قتلگاه برای حتی بومیان منطقه تبدیل شده است تا چه مسافرین و گردشگرانی که به مسیر هیچ اشنایی ندارند.

به خصوص در فصل زمستان که همزمان با شدت بارندگی ها رانندگان دچار کاهش دید شدید میشوند.

در چنین شرایطی که امنیت مردم در خطر است و هر روز شاهد تلفات سنگین جانی و مالی هستیم دادستان شهرستان یا ممنوعیت تردد در شب اعلام کند یا مسئولین راهداری تالش و استان را ملزم به ایجاد امنیت در جاده های برون شهری نماید و گرنه با علم به آگاهی تضرر و آسیب مردم از قصور مسئولین امر به عنوان مدعی العموم مسئولیت حوادث پیش امده برای مردم با خود ایشان خواهد بود.

به نظر میرسد وقت آن رسیده مسئولین راهداری تالش که عاجز از تامین روشنایی و خط کشی قابل مشاهده در جاده های برون شهری شهرستان میباشند حداقل دستمال های خود را در جهت پاک کردن غبار و لجن روی علائم ناقص راهنمایی رانندگی و شب نماهای روی نیوجرسی استفاده نمایند تا قدرت تشخیص مردم از بلوار یا پرتگاه بیشتر شود شاید بقای حدود ده ساله شان تمدید شود.