خطر در کمین دامداران گیلان

به گزارش تالشان نیوز ،سهراب عاقبتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت ، اظهار داشت: موارد تأیید شده ابتلای انسانی به این بیماری تاکنون از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان درباره افرادی که در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو هستند تصریح کرد: تمام افرادی که در دامداری‌ها، کشتارگاه‌ها و یا قصابی‌ها فعالیت می‌کنند و همچنین دامپزشکان و پرستاران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره راه‌های جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو ابراز داشت: یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از وسایل ایمنی نظیر لباس کار، چکمه، دستکش، ماسک و عینک در هنگام تماس با دام، لاشه و یا خون دام است.
عاقبتی با تأکید بر اینکه افراد در صورت وجود زخم در بدن خود باید از تماس با لاشه یا ترشحات خون دام به جد خودداری کنند خاطرنشان کرد:کشتار دام باید در کشتارگاه‌های صنعتی و تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان تهیه گوشت از مراکز معتبر استان را مورد تأکید قرار داد و اذعان داشت: افراد توجه داشته باشند که برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو، گوشت مورد نیاز خود را از مراکز عرضه معتبر و دارای مهر دامپزشکی تهیه کنند.

وی شرایط نگهداری گوشت خریداری شده پیش از مصرف را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: قبل از مصرف گوشت تازه باید آن را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال و با دمای صفر الی چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد.

عاقبتی با تاکید بر اینکه به جهت پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو افراد در هنگام خرد کردن گوشت در منازل از دستکش استفاده کنند اظهار داشت: دامداران نسبت به سمپاشی کردن بدن دام و اماکن دامی با سموم ضد کنه اقدام کنند.

به گفته مشاور سازمان دامپزشکی کشور تاکنون پنج نفر از هم‌وطنان به تب کریمه کنگو مبتلا و یک نفر از آن‌ها فوت شده است همچنین یک فرد دیگر نیز مشکوک به این بیماری است از این رو رعایت نکات ایمنی جهت جلوگیری از شیوع تب کریمه کنگو ضرورت دارد.