فرماندار آستارا :

خسارت ۶۰۰ میلیاردی سیل به شهرستان آستارا / اینکه در روستاهای بالادست تلفات جانی نداشتیم، جزو الطاف الهی بود/ فداکاری افسر راهور در پل سیبلی مانع از سقوط خودرو ها به داخل رودخانه شد / سیل ۱۲ باب مغازه در کانرود را یکجا برد

فرماندار آستارا گفت: براساس نظر گروه‌های ارزیابی، تخمین اولیه‌ خسارت‌های ناشی از سیل در شهرستان بیش از ۶ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش تالشان نیوز : محمدرضا شهاب‌زاده روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت شهرستان و اقدام‌ها در بحث مدیریت سیل، اظهار کرد: گروه‌های ارزیابی بنیاد مسکن و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امروز صبح به شهرستان وارد شدند که البته هنوز همه مشکلات و خسارت‌ها به طور کامل مشخص نیست.

وی با اشاره به بالا بودن میزان آسیب‌ها و لزوم پیگیری جدی موضوع افزود: آب از ۴۸ ساعت گذشته در حال فروکش کردن بوده و هنوز نیروها در حال کارهای امدادی هستند از این رو به طور قطع این عددها و رقم‌ها می‌تواند بالاتر برود.

فرماندار آستارا در مورد شرایط وقوع سیل بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی بارندگی شدیدی که در استان داشتیم، جلسه اضطراری بحران یک روز قبل با حضور همه مدیران شهرستان‌ها برگزار شد و در آنجا پیش‌بینی مبنی بر بارش ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر اعلام شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اقدام‌های خوبی که شهرداری آستارا چندی پیش در بحث لایروبی انجام داده بود، بارندگی ۱۵۸ میلی‌متری در شهرستان ما را دچار آسیب نکرد که گزارش آن را هم کارشناسان دادند و اعلام کردند که لایروبی به چه میزان موثر بوده است.

شهاب‌زاده اظهار کرد: بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر بارش جای نگرانی نداشت اما به ستاد بحران شهرستان آماده‌باش کامل داده شد و پیام‌های لازم در گروه بحران قرار گرفت و همه گروه‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان اعلام آمادگی کردند.

وی عنوان کرد: در حالی که شاهد روز آفتابی شدیدی بودیم، حدود ساعت ۲۰ یکشنبه بارندگی آغاز شد و نیروهای شهرداری با بلندگوهای متصل به چندین دستگاه خودرو به مسافران شرایط احتمال بارندگی شدید را اعلام کردند و اطلاع‌رسانی انجام شد.

فرماندار آستارا گفت: حدود ساعت سه بامداد تا ۶ صبح دوشنبه نزدیک به ۱۳۵ میلی‌متر در شهرستان بارندگی داشتیم که این حجم از بارش با این گستردگی به واقع سابقه نداشت که نزدیک به ۲۱۸ میلی‌متر در ۱۲ ساعت بارندگی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه پیش‌تر حدود ساعت ۲ بامداد اعلام خطر به دهیاران شده بود، افزود: ساعت سه و نیم بامداد با مشاهده شدت بارندگی هماهنگی انجام شد و یک ساعت بعد با همراهی گروهی از هلال احمر و معاون هماهنگی امور عمرانی به منطقه‌ای که گزارش داشتیم مراجعه کردیم.

شهاب‌زاده اظهار کرد: اینکه در روستاهای بالادست از جمله «کانرود» تلفات جانی نداشتیم، جزو الطاف الهی بود که دهیاران و شوراها تعدادی از خانوارها را که در مسیر بودند، با تراکتور جابه‌جا کردند و حدود ۶ صبح اعلام شد که رودخانه سمت سیبلی آسیب شدید به پل زده است که از همان زمان با ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان در ارتباط بودیم.

جلوگیری از تلفات جانی در پل سیبلی با فداکاری نیروی راهور

وی بیان کرد: حدود ساعت هفت و نیم صبح نیز خبر تخریب یک دهنه پل در «سیبلی» رسید که متاسفانه هنگام ریزش، ۲ دستگاه خودرویی که روی پل بودند، به درون آب سقوط کردند و البته در آن هنگام آب از روی پل هم رد شده بود و رانندگان به دلیل باران شدید دید کامل نداشتند.

وی عنوان کرد: لحظه‌ای که به صحنه رسیدیم، سیل یک خودرو را برده بود و نفر دوم از خودرویی بیرون آمد که تنها بخش کوچکی از سقف مشخص بود و آن هم پس از چند ثانیه قابل رویت نبود؛ آن هنگام یک سروان از نیروهای پلیس راه با پای برهنه جلوی خودروها دوید و مانع از حرکت خودروهای دیگر به سمت پل شد و مسیر را بست؛ اگر آن مسیر بسته نمی‌شد، به علت جاری بودن آب زیاد در سطح جاده، احتمال اینکه خودروهای بیشتری سقوط کنند، وجود داشت

فرماندار آستارا تاکید کرد: همه دستگاه‌ها با روشن شدن هوا پای کار آمدند اما حجم بارندگی و آبگرفتگی معابر شهری و روستایی موجب بروز مشکل شد.

وی تصریح کرد: از همان ساعت‌های اولیه که گزارش را به نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی دادیم، پیگیر کار بودند و ارتباط بسیار موثری در همان لحظه با معاون اول رئیس جمهور و وزارت کشور داشتند و نطقی که در مجلس کردند، موضوع شهرستان را به گوش مسئولان رساندند.

شهاب‌زاده اضافه کرد: استاندار گیلان هم از لحظه‌های اولیه این حادثه پیگیر کار بودند و با تماس‌هایی که با معاون اول رئیس جمهور و وزارت کشور داشتند، شرایط به سمت خوبی دارد پیش می رود و این نشان از همدلی شهرستان و استان ما دارد.

وی اظهار کرد: بر همین اساس با دستور استاندار، مدیران کل مدیریت بحران، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و هلال احمر به سمت آستارا حرکت کردند و حدود ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح به شهرستان رسیدند و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم ماموریت گرفت که همراه چند نفر دیگر از مدیران کل دستگاه در شهرستان حضور پیدا کنند.

فرماندار آستارا بیان کرد: اما باز هم مشکل ما در ساعت‌های اولیه به حدی بود که و اجازه کمک‌رسانی نمی‌داد و از این رو امکاناتی مانند قایق‌های بادی که در شهرستان آستارا داشتیم را بسیج کردیم که در کنار برخی جوانان آستارایی به صورت خودجوش کمک حال نیروهای جهادی و هلال احمر شدند.

وی ادامه داد: اولویت نخست انتقال خانواده‌هایی بود که خانه‌هایشان دچار آبگرفتگی شدید و انتقال آنها به نقطه‌ای دیگر بود؛ پس از تشکیل ستاد بحران استان، شخص استاندار نیز در کمتر از ۲۴ ساعت در شهرستان حضور پیدا کرد و بازدید میدانی از پل و جاده‌های آسیب دیده، روستای کانرود و چندین واحد مسکونی و محله‌های آستارا انجام داد.

تخریب ۱۴ باب مغازه در اثر سیل

شهاب‌زاده گفت: سیل ۱۲ باب مغازه در کانرود را یکجا برد و ۲ باب مغازه هم دیروز با توجه به شرایطی که داشتند، با جلب رضایت مالکان برایشان دستور تخریب صادر شد و البته احتمال دارد این تعداد بیشتر هم بشود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بارندگی در لوندویل به میزان ۲۶۲ میلی‌متر و بیشترین تخریب را هم در روستای کانرود داشتیم، افزود: نکته نخست اینکه از همان لحظه‌های اولیه همه مسئولان ما پای کار بودند و نکته دیگر اینکه برخی مشکلات زیرساختی داریم که مربوط به الان هم نیست.

فرماندار آستارا بیان کرد: مشکلاتی از قبل هم وجود داشته و هدف این نیست که بگوییم در این حادثه آنها اثری نداشتند، به طور حتم اگر شرایط بهتری از جمله در رودخانه‌هایمان داشتیم، آسیب کمتری می‌دیدیم اما این حجم از بارندگی در این مدت زمان کوتاه هر شهرستانی با هر زیرساختی را دچار آسیب می‌کرد.

وی اضافه کرد: اشکالات را می‌پذیریم و حتی در نشست‌هایی که با نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی داشتیم، از جمله بحث فاضلاب شهرستان که بیش از یک هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد را پیگیری کردیم تا بالاخره بحث را به جایی برسانیم.

شهاب‌زاده اظهار کرد: تا این زیرساخت‌ها در شهرستان آماده نشود، این مشکلات ما حل نمی‌شود، اما با فروکش کردن آب از صبح دیروز به تدریج توانستیم از جمله در هشت منطقه‌ای که در آستارا آبگرفتگی جدی داشتند به موضوع ورود کنیم و خانه به خانه آمارگیری‌ها و کمک‌رسانی‌های اولیه آغاز شد.

خارج شدن تصفیه‌خانه اصلی آستارا از مدار فعالیت

وی همچنین گفت: مشکل دیگری که به وجود آمد، خارج شدن تصفیه‌خانه آب بهارستان از مدار بود که از همان لحظه‌های اولیه به دلیل سیلاب برای چندین ساعت ورودی آب صفر شد و همه آب موجود در لوله‌ها هم مصرف گردید.

فرماندار آستارا افزود: کارها قسمت به قسمت بر اساس برنامه‌ریزی مدون پیش می‌رود و پس از بخش نخست (نجات اولیه) که بدون تلفات انسانی تنها با هفت مصدوم جزیی پشت سر گذاشته شد، بر اساس آخرین گزارش بیمارستان آستارا موردی از بیماری‌های عفونی و گوارشی که به طور معمول در این شرایط بروز می‌کند را در نقاط شهری و روستایی نداشتیم.

وی بیان کرد: الان کمی در بحث آب مشکل داریم، زیرا شبکه آب لوندویل از آستارا جدا است و ۲ تا از خطوط اصلی آنجا در پل سیبلی قطع شد که یک لوله در همان ساعات اول تعمیر شد اما لوله دوم نیاز به یکسری جوشکاریهای تخصصی داشت که تیمی از شب گذشته روی این خط لوله کار می‌کنند و امید می‌رود به‌زودی مشکل لوندویل را هم برطرف کنیم.

شهاب‌زاده اضافه کرد: پس از این هم انجام کار ترمیم‌ها پیگیری می‌شود که در اولویت نخست بازسازی خانه‌های مردم است که پیش از آن باید شست و شو انجام شود؛ سپس خانوارهایی که لوازم خود را از دست دادند، برای تامین وسایل اولیه‌شان کار آمارگیری صورت می‌گیرد.

پخت و توزیع ۲ هزار پرس غذای گرم و ۱۶۰۰ کیسه آرد فوق العاده

وی اظهار کرد: سه نقطه در شهر برای اسکان اضطراری در نظر گرفته شده بود که هلال احمر به آنها رسیدگی می‌کند؛ همچنین روزانه ۲ هزار پرس غذای گرم از سوی گروه مشترک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و هلال احمر که اکنون در دانشگاه آزاد آستارا مستقر هستند، پخته می‌شود و با همکاری گروه‌های جهادی بین مردم توزیع می‌گردد.

فرماندار ادامه داد: بحث نان با توجه به قطع شدن برق و آب از دیگر مشکلات بود که بسیاری از نانوایی‌ها را از چرخه خارج کرد، نزدیک به یک هزار کیسه آرد نانوایی‌های شهرستان زیر آب از بین رفت که با حضور مدیرکل غله استان در آستارا، یک هزار کیسه سهمیه قبلی و هم یک هزار و ۶۰۰ کیسه فوق العاده گرفته شد.

وی اضافه کرد: البته در ساعات اولیه سه نانوایی با ۶۵ کیسه آرد برای پخت شبانه‌روزی بسیج شدند و برای واحدهایی که آب نداشتند، جهاد کشاورزی با تانکر آبرسانی کرد و از امروز صبح بیش از ۹۵ درصد نانوایی‌ها در چرخه قرار گرفتند و دیگر مشکلی ندارند؛ همچنین پخت و توزیع فوق العاده داشتیم.

ترک تشریفات و آغاز عملیات اجرایی پل سیبلی

شهاب‌زاده در مورد پل سیبلی تشریح کرد: ابتدا قرار شد که پل موقتی استقرار یابد تا پس از طی فرایندها اداره راه پل را ترمیم کند اما استاندار گیلان نپذیرفت و در همان محل پیمانکار را فراخواند و دستور ترک تشریفات  نیز صادر شد تا پیمانکار از امروز شروع به کار کند.

وی عنوان کرد: یک مشکل در آن محدوده داریم و باید ابتدا تقاطعی ایجاد کنیم تا از مشکل ترافیکی که داریم، خارج شویم؛ برای عبور و مرور موقت چند صفحه فلزی بزرگ از رشت حمل شد تا با استفاده از مصالح کوهی، ترافیک محدوده پل سیبلی برطرف شود و تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر از جاده دوبانده باشد.

فرماندار آستارا همچنین تاکید کرد که یکی از پایه های پل سفیر امید در محدوده داخل شهر دچار مشکل شده است و نیروهای اداره راه با کار تخصصی در حال بررسی اقدامات مورد نیاز هستند.

وی با اشاره به حمایتها و کمکهای امدادی شهرستانهای همجوار بیان کرد: در حوزه زیرساخت الان مشکل جدی نداریم و با کار جهادی نیروهای شرکت برق ۶ تیر برق که بر اثر سیل از بین رفته بود، در همان شب نخست حمل تیرها آغاز و دیروز نصب شد؛ همچنین مشکل برق سیبلی هم برطرف گردید.

شهاب‌زاده با قدردانی از صبوری مردم گفت: شعار در کنار مردم بودن دولت انقلابی اینجا به واقع نمودش را نشان داد که برخلاف سال‌های گذشته همه مسئولان از همان ابتدای بروز حادثه به موضوع ورود کردند و همه ظرفیتها به کار گرفته می شود که مشکلات به حداقل برسد اما رسیدگی به این حجم از مشکلات و خرابی در حد توان شهرستان نبود.

سامانه جوی بارش‌زایی که از یکشنبه‌شب فعالیت خود را در غرب استان گیلان آغاز کرد، تا کنون موجب جاری شدن سیلاب در بخش‌هایی از شهرستان آستارا و تخریب سازه‌های روبنایی از جمله جاده‌ها و سردهنه‌های آبیاری بین مزارع و قطع تعدادی از راه‌های ارتباطی روستایی شد./ایرنا