ثبت جهانی ماسوله بار دیگر به جریان افتاد

ثبت جهانی ماسوله با سفر کارشناسان ایکوموس (شورای جهانی بافت‌ها و بنا‌های تاریخی) به گیلان در ماه آینده بار دیگر به جریان می‌افتد.

به گزارش تالشان نیوز ، ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: بر اساس نظر کمیته میراث جهانی یونسکو و هماهنگی‌های صورت گرفته؛ ماسوله در اسفند امسال بار دیگر میزبان کارشناسان ایکوموس (شورای بین المللی ابنیه و محوطه ها) می‌شود.

او افزود: این کارشناسان به منظور بازنگری پرونده ثبت جهانی ماسوله و با هدف بازتعریف ارزش‌های برجسته جهانی شهر و منظر فرهنگی این شهر تاریخی به گیلان می‌آیند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، ایکوموس؛ نهادی غیردولتی با عنوان «شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌ها» تنها سازمان غیردولتی جهانی است که برای تحقق نظریه‌ها و روش‌شناسی و فنون حفاظت از میراث معماری و باستان‌شناختی تلاش می‌کند.

جهانی یادآور شد: پرونده ثبت جهانی ماسوله در ۲۶ شهریور امسال در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) دیفر (به تعویق افتادن؛ رفع ایراد و بررسی مجدد) شد.

او با بیان اینکه هنوز فرصت ثبت جهانی ماسوله باقی است، تصریح کرد: این فرصت همچنان در اختیار ایران قرار دارد تا پس از رفع ایرادات مندرج در گزارش ایکوموس، پرونده را در نشست‌های بعدی کمیته میراث جهانی مطرح و از آن دفاع کند.

ماسوله با ۳۵۰ خانه تاریخی و قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.

این میراث ارزشمند گیلان سال ۱۳۵۴ هجری شمسی با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.