ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران در فهرست یونسکو

به گزارش تالشان نیوز ، ولی جهانی در جمع خبرنگاران از ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران در فهرست یونسکو خبر داد و اظهار داشت: پرونده چند ملیتی “پرورش کرم ابریشم و تولیدات سنتی ابریشم” در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش به نام کشور‌های ایران، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اعلام اینکه با ثبت این میراث ناملموس، شمار میراث ناملموس ثبت شده ایران در فهرست یونسکو به ۲۱ عدد رسیده است تصریح کرد: دانش و مهارت بومی تولید ابریشم ایران در دی ماه ۹۶ در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شده بود.

جهانی خاطرنشان کرد: پرونده چند ملیتی در همکاری مشترک ایران و ۶ کشور دیگر به رای یونسکو گذاشته شد که در نهایت منجر به ثبت جهانی شد.

وی افزود: براساس مستندات تاریخی ریشه نوغانداری و تولید ابریشم دست بافت به کشور چین باز می‌گردد و جاده ابریشم نیز نقش به‌سزایی در انتقال دانش و مهارت داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، ایران را از جمله کشورهایی دانست که در زمینه تولید پیله و ابریشم شهرت جهانی دارد گفت: نوغانداری و ابریشم‌بافی به عنوان صنایع‌دستی پایه در گیلان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جهانی با اشاره به قدمت نقوش دست بافته‌های سنتی گیلان افزود: این نقوش مانند چادرشب بافی و رشتی‌دوزی برگرفته از نقوش هزاران ساله سفالینه‌های تپه‌های مارلیک رودبار است که نشان از توجه مردم این استان به هنر دارد.