به علت کاهش بارش‌ها

ثابت ماندن ذخیره سد سفیدرود در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان: با کاهش ۴۰ درصدی آورد رودخانه‌ها در پاییز امسال، ذخیره آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود مانند پارسال ۱۶۰ میلیون مترمکعب است.

به گزارش تالشان نیوز ؛ وحید خرمی گفت: با وجود کاهش ۴۰ درصدی آرود رودخانه‌های گیلان به دلیل کاهش بارش‌ها، دخیره آب سد سفید رود در مقایسه با مدت مشابه پارسال ثابت مانده و ۱۶۰ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی ذخیره سد در مقایسه با سال‌های گذشته، افزود: در وضعیت مطلوب، ذخیره سد سفیدرود در چنین ایامی از سال به ۵۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه آب کشاورزی ۷۰ درصد شالیزار‌های استان از ذخیره آب سد سفیدرود تامین می‌شود، گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که ۱۷۲ هزار هکتار این شالیزار‌ها آبخور سد سفیدرود هستند و بقیه سنتی از نهرها، نزولات جوی و آب رودخانه‌ها و چاه‌ها آبیاری می‌شوند.

وحید خرمی با اشاره به کم آبی گیلان در سال‌های اخیر و مشکلات حوضه آبریز سد سفیدرود، افزود: میزان آبگیری سد‌های بالادست سفیدرود هم کاهش یافته است، اما حق آبه و تعادل در آبگیری حوضه آبریز سد پایش می‌شود.

وی استفاده از ۹ هزار هکتار آب بندان در گیلان برای تامین آب برخی شالیزار‌ها خبر داد و اضافه کرد: پارسال ۲۵۰ هکتار و امسال ۳۰۰ هکتار از آب بندان‌های گیلان از محل اعتبارات جهاد کشاورزی و تبصره ۸ قانون بودجه لایروبی شد.

وحید خرمی با بیان اینکه آب مصرفی گیلان در سال ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است اضافه کرد: ۹۰ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و ۲ میلیارد مترمکعب از آب مصرفی گیلان از ذخیره سد سفیدرود، یک میلیارد مترمکعب دیگر آن از منابع داخلی استان و ۳۰۰ میلیون مترمکعب هم از طریق آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.