استاندار گیلان:

تعطیلی گیلان درصورت اضطرار با محوریت عدم اخلال در خدمت‌رسانی انجام می‌شود

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه باید گره از زندگی مردم باز کنیم، گفت: تعطیلی ادارات، دستگاه ها و بانک ها باید با محاسبه همه جوانب اقدام شود به گونه ای که خدمات رسانی به مردم مختل نشود.

به گزارش تالشان نیوز ، اسدالله عباسی روز سه شنبه در جلسه قرارگاه جهادی گاز استان گیلان در محل استانداری تصریح کرد: بدون محاسبه ادارات گیلان تعطیل نمی شود. در صورت ضرورت و اضطرار باید کشیک برای مجموعه های مختلف از جمله بانک ها و دستگاه های خدماتی و مجموعه هایی که فعالیت شان ضرورت دارد، تعیین شود تا خدمت رسانی به مردم دچار اختلال و مشکل نشود.

وی ضمن قدردانی از همه مدیران در خصوص هماهنگی برای خدمات رسانی به مردم در حوزه های مختلف اعم از انرژی، راه ها، امنیتی، انتظامی، اوراژانس و غیره افزود: باید امکانات لازم برای بهینه سازی و بهره وری انرژی فراهم شود.

وی با بیان اینکه اعلام تعطیلی باید با محاسبه دقیق انجام شود تا زندگی مردم دچار مشکل نشود، ادامه داد: باید در مدیریت و هماهنگی منسجم، تهدیدها به فرصت تبدیل شود نه بحران؛ امروز بدلیل ورود جبهه هوای سرد مصرف انرژی بالارفته و نگرانی هایی ایجاد کرده اما تعطیلی باید مدیریت شده و دقیق انجام شود.

عباسی گفت: اول دی‌ماه را به صورت آزمایشی تعطیل اعلام کردیم اما تنها یک درصد صرفه جویی در مصرف گاز ایجاد شد و تاثیر چندانی در مدیریت مصرف نداشت؛ نمی‌شود فعالیت اقتصادی و زندگی مردم را برای یک درصد صرفه جویی مختل کنیم.

وی درخصوص تصمیم‌گیری برای تعطیلی چهارشنبه یا پنجشنبه ادامه داد: در صورتی به این اقدام متقاعد می شوم که میزان فایده و ضرر آن به درستی محاسبه شود.

استاندار گیلان هشدار داد: مرخصی همه مدیران تا عادی شدن شرایط جوی به حالت تعلیق درآمده و باید همه پای کار باشند و گره از کار مردم گشوده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: نیروگاه‌ها مجموعه های حیاتی هستند و باید سوخت دوم به آنها رسانده شود؛ واحدهای تولیدی حیاتی را نمی توانیم تعطیل کنیم؛ اما در سایر حوزه ها برای برخی بخش ها محدودیت و برخی که عدم فعالیت مقطعی آنها به زندگی مردم خللی وارد نمی کند، تعطیل شوند.

عباسی با تاکید بر اینکه خانوار برای ما اولویت اول است، گفت: قطع گاز با اخطار، هشدار و رعایت حقوق شهروندی انجام شود؛ پرمصرف‌های خانگی پس از تذکر قطع شوند وبرای قطع گاز ادارات دولتی  پر مصرف نباید درنگ شود.

گیلان همه ساله بدلیل انواع اقلیمش در گذران روزهای داغ و سرد شرایط سختی را طی می کند اما امسال در تجربه‌ای موفق و به تلاش و تعامل مردم، تابستان داغ بدون خاموشی و بحران سپری شد و اینک با فرا رسیدن فصل سرد متولیان دستگاه‌های اجرایی در بخش انرژی بار دیگر بر نهادینه ساختن فرهنگ صرفه جویی برای گذر از روزهای سخت هشدار می دهند.

منطقه هشت انتقال گاز که در تبریز مستقر است از مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ایران است که با سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۹ واحد تاسیسات تقویت فشار، گاز تحویلی از مبادی تولید را به استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و بخشی از استان های زنجان، کردستان، گیلان و پایانه صادراتی انتقال می دهد لذا استاندار گیلان از مردم خواست همانطور که نجیبانه در تابستان همراهی کردند و مصرف برق مدیریت شد اینک در فصل سرد از سوی شعله های گاز بکاهند تا چرخه صنعت و خانوار از مدار خارج نشود.

اسدالله عباسی روز نخست زمستان را بر اساس گزارش مدیرعامل شرکت گاز استان مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز تعطیل اعلام کرد و با بیان اینکه مصرف خانگی بالاست و برخی از ادارات نیز مدیرت مصرف گاز ندارند، گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ خانوار بدمصرف گاز شناسایی شده که اینها باعث تعطیلی کارخانجات و خارج شدن تولید از چرخه فعالیت می شود لذا همانطور که در تابستان با تشکیل قرارگاه جهادی مشکل برق مدیریت شد، برای فصل سرد سال نیز قرارگاه جهادی برق و گاز را تشکیل دادیم.

استاندار گیلان از مردم خواست ۱۰ درصد مصرف را کاهش دهند و ادارات، سازمان ها و نهادها نیز موتورخانه‌ها را خاموش کنند تا مصرف خانوار و صنعت دچار مشکل نشود.
وی صرفه جویی را بن مایه سبک زندگی دانست و از مردم خواست چون همیشه در بهینه سازی مصرف انرژی سرآمد باشند.

نفوذ و فعالیت توده هوای پرفشار سیبری به گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به نفوذ و فعالیت توده هوای پرفشار سیبری گفت: وزش باد و بارندگی “نسبتا شدید یا خیلی شدید”، بارش برف در ارتفاعات و دامنه ها آن” نسبتا شدید تا شدید و بارش مخلوط برف و باران یا برف در مناطق همجوار دامنه‌ها از پیامدهای این سامانه در استان است.

محمد دادرس افزود: دمای هوا در این مدت به طور متوسط ۶ تا ۱۲ درجه کاهش می‌یابد ضمن اینکه بیشتر بارش‌ها در مناطق غربی و ساحلی گیلان پیش بینی شده و شاهد وزش باد نسبتا شدید تا خیلی شدید به ویژه در سواحل استان خواهیم بود.

وی با تاکید بر احتیاط در ترددهای جاده‌ای به دلیل لغزندگی سطح معابر و اجتناب و احتیاط در ترددها “در جاده های کوهستانی” اظهار کرد: از سفر و ترددهای غیرضرور باید خودداری شود.

در مصرف گاز صرفه جویی نشود، برق قطع می شود
مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان با بیان اهمیت موضوع مدیریت مصرف گاز برای پایداری جریان برق در استان گفت: اگر در مصرف گاز صرفه‌جویی نشود گاز نیروگاه‌های تامین برق استان قطع می شود که این موضوع سبب قطع برق در استان خواهد شد.

محمد تقی مهدی زاده در نشست هم اندیشی مدیران گاز، برق و صنعت، معدن و تجارت با صاحبان صنایع استان درخصوص مدیریت مصرف گاز با اشاره به تجربه موفق شرکت توزیع برق در تابستان امسال و پایداری جریان برق گیلان گفت: این مهم با همراهی همه بخش ها میسر شده است.

مهدی زاده از مردم خواست تا با مدیریت مصرف، پایداری جریان گاز برای سایر مصرف کنندگان را تضمین کنند.

اطلاعیه؛ صرفه جویی تضمین کننده پایداری جریان گاز
شرکت گاز گیلان با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز اطلاعیه ای صادر کرده که در آن به مصرف کنندگان گاز طبیعی استان اعلام شده که به علت ورود جبهه هوای سرد و بارشی به استان، دمای هوا تا انتهای هفته به شدت کاهش می یابد در همین راستا از کلیه مشترکان بویژه مشترکان خانگی خواسته است: با صرفه جویی، رعایت دمای آسایش (۱۸ الی ۲۱ درجه سانتیگراد) و خاموش کردن وسایل گرمایشی اضافه، ضمن کمک به پایداری جریان گاز، شرکت گاز را در جهت خدمت رسانی هرچه بهتر یاری رسانند.

دستگاههای گیلان با صدور هشدار نارنجی هواشناسی گیلان مبنی بر بارش برف و باران از روز گذشته تا سه‌شنبه پیش رو و برودت قابل ملاحظه هوا طی روزهای آتی به حالت آماده باش درآمده اند.

۳۰۶ اکیپ برق در آماده باش
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان از آماده باش کارکنان و اکیپ های عملیاتی این شرکت باتوجه به هشدار سازمان هواشناسی درخصوص موج جدید بارش ها و کاهش محسوس دما و احتمال وقوع بحران خبر داد.

محمدتقی مهدی زاده عنوان کرد: درحال حاضر ضمن تشکیل جلسه با اعضای کمیته بحران شرکت و هماهنگی لازم با سازمانها و ادارات مربوطه بیش از ۳۰۶ اکیپ عملیاتی با تجهیزات و امکانات لازم برای واکنش سریع در صورت وقوع ناپایداری شبکه‌های برق آماده خدمت رسانی به هم استانی ها می باشند.

وی یادآورشد: راحت‌ترین و سریعترین راه برای اعلام خاموشی‌ها و مشکلات در حوزه برق، دانلود و نصب اپلیکیشن برق من است که از طریق سایت این شرکت به آدرس www.gilanpdc.ir و یا کافه بازار قابل دسترس است.

نیروهای شرکت گاز گیلان در آماده باش

مدیرعامل شرکت گاز گیلان از آمادگی کامل نیروهای این شرکت برای خدمت رسانی به مردم و مشترکین گاز طبیعی خبر داد.

عیسی جمال نیکویی با تاکید بر اینکه همه تمهیدات مورد نیاز برای مواجهه با افت فشار گاز اندیشیده شده است و کارکنان این شرکت در آمادگی کامل برای مقابله با بحران احتمالی قرار دارند، ضمن قدردانی از اقشار مختلف در صرفه جویی مصرف گاز از رسانه ها خواست در زمینه اشاعه فرهنگ مصرف ایمن و بهینه گاز بیش از همیشه اهتمام داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان تاکید کرد: مشترکان خانگی که مصرف گاز آنان در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر شود به ازای کاهش هر یک واحد درصد مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه جویی می شوند.

مشترکان خانگی به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه جویی معادل ۳ واحد درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره خواهند شد که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورتحساب آنها اعمال می شود.

جمال نیکویی با بیان اینکه با سرد شدن هوا روند صعودی مصرف شروع شده است از مردم خواست: دمای خانه های خود را در سطح ۲۱ درجه سانتیگراد نگه دارند و در صورت یک درجه صرفه جویی مشترکان خانگی ۶درصد به بهره مندی صنایع از سوخت گاز افزوده می شود.

اگرچه هشدار بحران انرژی دیر زمانیست که در چشم انداز زمستانی، دلواپسی جهانی بوجود آورده است اما با اعلام ورود توده هوای سرد، آماده باش اکیپ های یاری‌گر در گیلان بحران انرژی را ملموس تر کرده است؛ لذا صرفه جویی نه تنها برای گذر از پیک زمستانی، بلکه بدلیل فرم دادن به زندگی برای زیست بهتر، نمادی از فرهنگ است که همواره بعنوان راهکاری گرمابخش برای گذر از بحران های انرژی مورد تاکید است./ایرنا