مدیرکل دامپزشکی گیلان عنوان کرد

تب  کریمه کنگو در کمین کشتارهای دام خارج از کشتارگاه

به گزارش تالشان نیوز به نقل از ایسنا ; سهراب عاقبتی در جمع خبرنگاران در خصوص بیماری تب کریمه کنگو با اشاره به عامل بیماری و راههای انتقال آن اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو بیشتر یک بیماری مرتبط با شغل بوده و افراد در معرض خطر بیشتر شامل، دامداران، پرسنل کشتارگاه های دام، قصابان، دامپزشکان، پزشکان و کادر درمان هستند که با دام و یا فراورده های خام دامی و افراد بیمار در تماس نزدیکتری هستند.

وی افزود: افراد در معرض خطر باید اصول بهداشتی را رعایت و از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند.

عاقبتی ادامه داد: به شهروندان توصیه می شود از کشتار دام در خارج از کشتارگاه ها، جدا و له کردن(کشتن) کنه های بدن دام و خرید گوشت های بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان، تاکید کرد: مردم گوشت مصرفی خود را صرفاً از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مجاز که تحت نظارت دامپزشکی بوده تهیه کنند.

وی گفت: جهت پیشگیری از بیماری های منتقله از انگل های خارجی دام بویژه تب کریمه و کنگو، بدن و جایگاه دام را با سموم مخصوص دامپزشکی  و به صورت منظم جهت کاهش جمعیت کنه‌ها سم پاشی کنند.

عاقبتی تصریح کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام های آلوده ندارد ولی در انسان ایجاد بیماری شدید و گاهی کشنده می کند.