حکایت تازه مدیریت شهری تالش :

بی پناهی حیوانات سرگردان، بی تفاوتی شهرداری

یادداشتی از طاها عبدالهی

به گزارش تالشان نیوز : پرسه سگ‌ها در کوچه ها و خیابان‌های به یک پدیده هر روزه مبدل شده است تا جایی که به صورت گله ای حرکت می‌کنند. گشتی در منطقه نشان می‌دهد که تراکم سگ‌های سطح شهر بسیار بیشتر از روستاهای اطراف است.


مراجعه مردم به شبکه بهداشت و درمان تالش برای دریافت واکسن ضدهاری نیز افزایش یافته و بیشتر گاز گرفتگی سگ‌ها نیز متعلق به سطح همین شهر است.
دادستان شهرستان تالش در نامه ای به شهرداری تالش (هشتپر) خواستار مدیریت سگ‌های سرگردان در کوچه ها و خیابان‌های این شهر شده است. وظیفه ای که طبق ماده ۵۵ قانون حدود و اختیارات شهردارها بر عهده شهردار گذاشته شده است.


همه این رویدادها در حالی است که سمن شقایق‌های وحشی هیرکانی حدود ۱۸ ماه پیش نقاهتگاهی در پارکینگ موتوری شهرداری تالش راه اندازی کردند که بخاطر عدم حمایت و اختلاف نظر درباره چگونگی مدیریت حیوانات رها شده در شهر کار به واگذاری اجباری نقاهتگاه رسید.


اما حالا واگذاری نقاهتگاه حیوانات بدون صاحب شهر تالش (هشتپر) چالش برانگیز شده و گرداننده سابق این مکان استوری هایی را منتشر کرده است. همچنین یک رسانه بدون مجوز وابسته، بدون هیچ دلیل و سندی اعلام کرده است که نقاهتگاه عملکرد مطلوبی ندارد.


مدیرعامل سازمان مردم نهاد (سمن) شقایق‌های وحشی هیرکانی با بیان پایان همکاری این مجموعه با شهرداری تالش می‌گوید:

رسیدگی به سگ‌های خیابانی و بدون صاحب یک سال و نیم پیش با پیشنهاد آناهیتا پوررستم عضو این سمن کلید خورده بوده و با شهرداری تالش برای زنده گیری و رسیدگی به آنها همکاری می‌کردیم. اما به دلیل اختلاف با شهرداری و عدم تامین هزینه و انتظارات بالای شهردار تالش مرکز رسیدگی به سگ ها در پارکینگ موتوری راهنما محله بخش مرکزی روز ۲۲ دی تحویل شهرداری تالش شده است.


غلامرضا نورزاد با اشاره به تامین مالی این مرکز بدون دخالت شهرداری تالش اظهار می‌کند: همه هزینه های غذادهی، درمان با دارو، جراحی اندام شکسته، واکسیناسیون و عقیم سازی سگ‌های ماده با بودجه این سمن و کمک‌های مردمی تامین شده است.

شهرداری تالش تنها یک قطعه زمین حدودا یک هزار متری فنس کشی شده در پارکینگ موتوری راهنما محله بخش مرکزی را در اختیار این سمن قرار داده بود.


مدیرعامل این سازمان غیردولتی درباره شیوه کاری این مرکز می‌گوید: سگ‌های نگهداری شده پس از مدتی رهاسازی می‌شوند و یا اینکه به اشخاص متقاضی واگذار می‌شوند و مکان نگهداری دائمی در نظر گرفته نشده بود. طی این مدت ۴۰ سگ ماده عقیم سازی شدند و ۱۵ سگ نیز به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفتند.


وی با بیان عدم تمایل شهرداری تالش به عقد قرارداد با سمن شقایق‌های وحشی هیرکانی می‌گوید: طی مدت ۱۸ ماهه همکاری، شش بار نامه نگاری با شهرداری برای عقد قرارداد انجام شده اما این سازمان هیچ تمایلی برای تبادل سند رسمی از خود نشان نمی‌دهد.


نورزاد ضمن اشاره به نشست شهریور ماه امسال با شهردار و اعضای شورای شهر تصریح می‌کند: من کمی دیر به این نشست رسیدم و بنابر گفته آناهیتا پوررستم که در این نشست حاضر بوده، شهردار تالش نخست از درآمد مرکز رسیدگی به سگ‌ها برای سمن و شخص وی سخن گفته که سبب تشنج این نشست شده بود.

شهرام غنی زاده از عدم جمع آوری همه سگ‌های سرگردان شهر گلایه کرده بود و خواستار این بوده که هیچ سگی در سطح شهر نباشد.


غلامرضا نورزاد با انتقاد از نوع نگاه مدریت شهری در تالش (هشتپر) تاکید می‌کند: حضور و تولید مثل زیاد سگ‌ها و گربه ها در محیط شهری به خاطر عدم مدیریت پسماندهای غذایی است که مردم و واحدهای تجاری در کنار خیابان رهاسازی می‌کنند.

همین سبب می‌شود تا حیوانات در جستجوی خوراکی به سوی مراکز جمعیتی شهری بیایند و چنین مشکلاتی ایجاد می‌شود. شهر تالش میانگین تولید زباله زیادی دارد و زنده گیری تعدادی سگ مشکلی را حل نمی‌کند و راهکار شهرداری برای مدتی کوتاه کاربرد دارد.


این فعال زیست محیطی با اشاره به دفاع از عملکرد مجموعه تحت مدیریتی خود خاطر نشان می‌کند: وظیفه مدیریت حیوانات سرگردان طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها بر عهده شهرداری‌ تالش است. همچنین در این نشست از شهردار خواستیم تا به تعهدات خود در مقابل این مسئله عمل کند که شهردار اعلام کرد که چنین هزینه ای را پرداخت نمی‌کند.


وی در ادامه می‌افزاید: طی این نشست وظیفه نظارتی سمن شقایق‌های وحشی هیرکانی پس از تحویل مرکز به حاضران اعلام شد که با اعتراض علی برهانی رییس شورای شهر مواجه شدیم.


اکنون این مرکز به چند فرد دیگر واگذار شده و مشخص نیست که شهرداری چه سیاستی را برای این پدیده در پیش می‌گیرد.