نشست شورای حفظ حقوق بیت المال به ریاست رییس کل دادگستری استان گیلان با موضوع راهکارهای پیشگیری و مقابله موثر با تصرفات غیر قانونی اراضی ملی و قطع اشجار در شهرستان تالش برگزار شد

رییس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه بسیاری از موارد قطع اشجار به دلیل عدم قاطعیت و کوتاهی مسئولان صورت می پذیرد بر لزوم بهره گیری از فناوری های نوین و ابزار هوشمند برای نظارت بر مناطق جنگلی و صعب العبور تاکید کرد.

به گزارش تالشان نیوز به نقل از روابط عمومی دادگستری گیلان، نشست شورای حفظ حقوق بیت المال به ریاست حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی رییس کل دادگستری استان گیلان با موضوع راهکارهای پیشگیری و مقابله موثر با تصرفات غیر قانونی اراضی ملی و قطع اشجار در شهرستان تالش صبح امروز برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی رییس کل دادگستری استان گیلان با تبریک میلاد با برکت نبی مکرم اسلام (صل الله و علیه و آله) و امام صادق (علیه اسلام) تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا در مسیر اهداف رسول گرامی اسلام قرار گرفته و موجب عزت و زینت شیعیان باشیم. 

وی با اشاره به اینکه شورای حفظ حقوق بیت المال در راستای جلوگیری از تضییع حقوق عمومی تشکیل شده است گفت: تصمیمات این شورا پیشگیرانه و لازم الاجراست  و در هر جلسه باید مصوبات جلسات قبل پیگیری شود.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی افزود: تمامی دستگاه ها موظفند تا به دستورات قضایی عمل کنند و برای سرپیچی مسئولان از دستورات قضایی در قانون جرم انگاری شده است.

رئیس شورای قضایی استان به کلمات گهربار رهبر معظم انقلاب در سفر به استان گیلان در سال ۱۳۸۰  اشاره کرد که فرمودند: « تخریب جنگل یکی از مشکلات این استان است و این مساله ای است که قابل حل است ولی اهتمام ویژه ای لازم دارد» اظهار داشت: اهتمام و جدیت  و سعی و کوشش مدیران نقش مهمی در حفاظت از جنگل ها، درختان و منابع طبیعی استان دارد.

وی استفاده از ابزارهایی مانند «پنجره واحد» را در راستای محافظت از اراضی ملی و جنگل ها ضروری دانست و گفت: با بهره گیری از سامانه پنجره واحد درصد زیادی از دست اندازی و تعرض به بیت المال کاهش خواهد یافت.

این مقام ارشد قضایی با بیان اینکه باید از فناوری های نوین و ابزار هوشمند برای نظارت بر مناطق جنگلی و صعب العبور بهره گرفت ابراز داشت: بسیاری از موارد قطع اشجار به دلیل عدم قاطعیت و کوتاهی مسئولان صورت می پذیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مراحل اجرای حدنگار و کاداستر و همچنین پنجره واحد باید هر ماه توسط مدیران به دستگاه قضایی گزارش شود.

رئیس کل دادگستری استان در پایان با اشاره به اینکه یکی از مواردی که از زمین خواری جلوگیری می کند صدور سند اراضی است تصریح کرد: با اجرای کامل این طرح، نیمی از پرونده های قضایی در محاکم استان کاهش می یابد.