برگزاری جشنواره «اربا دوشاب» در نصیر محله شفت

جشنواره «اربا دوشاب» همزمان با شروع فصل برداشت این میوه جنگلی و خودرو از جنگل های استان گیلان در دهستان نصیر محله شفت برگزار شد.

به گزارش تالشان نیوز : جشنواره «اربا دوشاب» عصر جمعه همزمان با شروع فصل برداشت این میوه جنگلی و خودرو از جنگل‌های استان گیلان در دهستان نصیر محله شفت برگزار شد.

میوه «اربه یا خرمندی» در جنگل‌های گیلان و مازندران به صورت وحشی و خودرو رشد می‌کند. خرمالو که در تهران به فراوانی رشد می‌کند در حقیقت نوع پیوند یافته این درخت است.

زمان برداشت این میوه جنگلی و خودرو در فصل پاییز از درخت بوده که روستاییان از این میوه نوعی شیره‌ای تهیه می‌کنند که علاوه بر ارزش غذایی دارای ارزش دارویی نیز بوده و در قدیم از آن برای درمان افراد مبتلا به یرقان و فاویسم استفاده می‌شد و مصرف آن در فصل سرما به علت طبع گرم آن مناسب است.

همچنین این میوه به دلیل ارزش غذایی بسیار بالا از شیره آن به جای قند، شکر، سکنجبین، شربت آلبالو و همچنین برای برنج بو داده استفاده می‌شود.

امسال نیز برای نخستین بار جشنواره بومی و محلی «اربا دوشاب» در دهستان نصیر محله شهرستان شفت به همت شورای اسلامی و دهیاری این روستا برگزار می‌شود.

این جشنواره در زیر بارش باران و با اجرای آئین‌ها و نمایش آداب و رسوم محلی و قدیمی و سنتی استان گیلان و شهرستان شفت و همچنین نمایش زنده چگونگی تهیه دوشاب از این میوه جنگلی برگزار شد./