بررسی آخرین وضعیت ساماندهی افراد بی خانمان و متکدیان

رئیس کل دادگستری گیلان با گلایه از کم توجهی متولیان ساماندهی افراد بی خانمان و متکدی گفت: باید همه دستگاه‌های مرتبط نسبت به تکالیفشان بدرستی اقدام کنند.

به گزارش تالشان نیوز ؛ نشست هم اندیشی و برنامه ریزی دادگستری گیلان امروز با دستور کار در خصوص اجرایی کردن آیین نامه ساماندهی افراد بی خانمان و متکدی استان برگزار شد.

رئیس کل دادگستری گیلان در این نشست با انتقاد از دستگاه‌های اجرایی در انجام ندادن وظایف محوله خود گفت: از سال ۱۳۷۸ آیین نامه و دستورالعملی از سوی شورای عالی اداری برای ساماندهی افراد بی خانمان و متکدی در شهر‌های پر جمعیت کشور تدوین شد، اما تاکنون در رشت در این خصوص اقدام اساسی نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی با بیان اینکه فرمانداری رشت به عنوان مسئول این کار حتی در این جلسه حضور نیافت، افزود: همه افراد باید نسبت به تکالیف خود مسئول و پاسخگو باشند و به وظایف قانونی خود عمل کنند.

وی همچنین با تاکید بر انجام درست تکالیف محوله از سوی فرمانداری و شهرداری گفت: با تشکیل هیات موضوع ماده ۱۳ در استانداری، مشخص کردن مکانی با ظرفیت حداقل ۱۰۰ نفر با امکانات مناسب و نظارت و مراقبت ۲۴ ساعته در خور جامعه‌ی هدف اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه تکدی گری بر اساس قوانین جرم است، گفت: نیروی انتظامی با همکاری دستگاه قضایی و شهرداری‌ها نسبت به جمع آوری متکدیان اقدام کند.

شهردار رشت هم در در این نشست گفت: در حال حاضر یک گرمخانه و یک سامانکده با ظرفیت حدود ۵۰ نفر در رشت فعال و دو سامانکده هم در این شهر در حال تعمیر است.

رحیم شوقی افزود: شهروندان می‌توانند برای اعلام درخواست‌های خود در تمامی حوزه‌های مربوط به شهرداری با شماره تلفن ۱۳۷ تماس بگیرند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان نیز گفت: براساس آمار‌ها بهزیستی ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش دارد و ۱۷۰ نفر از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در خانه‌های شبانه روزی استان نگهداری می‌شوند.

آریا طوفانی با بیان اینکه ۹۷۰ نفر از فرزندانی که والدین شان صلاحیت نداشتند هم به افراد قیم به عنوان شبه خانواده سپرده شده اند، افزود: گیلان ۶ مرکز نگهداری بیماران روانی با پذیرش ۷۰۰ نفر دارد که ۴ مرکز در رشت فعال است و مردم می‌توانند در صورت مشاهده مواردی همچون سالمند آزاری، کودک آزاری، همسر آزاری را از طریق سامانه اورژانس اجتماعی به شماره تلفن ۱۲۳ اطلاع دهند.