رونق تورهای غیرمجاز مجوردار گیلان

بدنامی کوهنوردی و گردشگری در روزهای کرونایی

طاها عبدالهی

تالشان نیوز : شیوع کرونا گردشگری گیلان را به چالشی بزرگ فراخوانده است. بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی توری اجرا نمی‌کنند و اکثر راهنمایان گردشگری هم که به این دفاتر متصل‌اند بیکار شده‌اند. تورهای برگزار شده هم با ضوابط ویژه و تعداد کم راهی سفر می‌شوند که هزینه سفر را بالا می‌برد. اما شاهد رونق سفرهای ارزان در زمان اعلام هشدارهای شیوع بیماری کویید۱۹ درگیلان هستیم. مینی بوس ومیدل باس‌هایی که آخر هر هفته در خیابان‌ها و میدان‌های رشت و شهرهای مرکز شهرستان‌ها به خط می‌شوند تا اجاره کنندگان آنها مسافران را برای سفر۱ تا ۲روزه بر روی صندلی بنشانند. افرادی مدعی یوگا، بازی، ورزش، موسیقی ورقص، شاعری و رمالی که درصفحات شبکه‌های اجتماعی مجازی وعده برگزاری تور با مجوز، بیمه، راهنما ومربی می‌دهند.

مدیران گروه‌ های خودخوانده که هییت کوهنوردی و اداره گردشگری گیلان مجوزی برای کار به آنها نداده و هیچ سازمانی آنها را در چارچوب رسمی نمی‌پذیرد ولی همچنان افسار سفر در دست آنهاست.

رییس دفتر بررسی وهمکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی گیلان با بیان تبلیغات غیرمجاز گروه‌های کوهنوردی و گردشگری برای جذب مسافر درگیلان اظهار می‌کند: مطابق آیین نامه هییت وزیران و بند۷ قانون صنعت گردشگری، هرگونه فعالیت گردشگری منوط به اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی است و فقط آژانس‌های گردشگری با راهنمای رسمی حق برگزاری تور دارند.

روزبه آلیانی با اشاره به تصمیم ستادملی کرونا برای تعطیلی تورهای گردشگری درمناطق پرخطر شیوع بیماری کویید۱۹ واعلام ضوابط ویژه برگزاری سفر گروهی می‌گوید: متاسفانه گروه‌های غیرمجاز بدون رعایت ضوابط بهداشتی وفاصله گذاری اجتماعی تور برگزار می‌کنند که تندرستی هموطنان برای گردانندگان آنها مهم نیست وعلاقه مندان به سفر فریب گروه‌های سودجو را نخورند.

وی درادامه با تاکید برپیروی گردانندگان مجاز گردشگری گیلان از تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا می‌افزاید: راهنمایان ودفاتر خدمات مسافرتی سال بسیار دشواری راسپری کرده‌اند اما هیچگاه از تصمیمات ستاد کرونا استان سرپیچی نکرده وتندرستی علاقمندان به سفر مهم‌تر از اجرای برنامه های گردشگری بوده است.

آلیانی با اشاره به همراهی کارکنان پلیس اطلاعات وامنیت استان گیلان در بازدیدها ونظارت های میدانی خاطرنشان می‌کند: طی هفته های آینده برخورد باگروه های غیرمجاز کوهنوردی وگردشگری بیشتر می‌شود.

طرف دیگر این ماجرا متولیان رسمی کوهنوردی گیلان هستند. مسوول کمیته همگانی هییت کوهنوردی و صعودهای ورزشی گیلان هیچ کدام ازگروه های کوهنوردی را قبول ندارد و درباره فعالیت این مجموعه ها می‌گوید: فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ازشهریور سال ۱۳۹۵ تمام گروه‌های قدیمی کوهنوردی راملزم به تشکیل باشگاه تخصصی کرده که بیشترشان تبدیل به ساختار رسمی شده‌اند. همچنین گروه‌های باقیمانده نیز درحال اخذ پروانه باشگاهی باضوابط مربوط به معرفی مربی، پزشک و … هستند و یا اینکه تبدیل به سمن (سازمان مردم نهاد) ورزشی شده‌اند.

بهروز خالق معینی با اشاره به تعداد زیاد شرکت کنندگان دربرنامه های گروه های غیرمجاز اضافه می‌کند: باشگاه ها برنامه های تخصصی با مربی را بامجوز وتعداد ۱۲ نفری انجام می‌دهند در حالی که سودجویان تا ۱۲۰ نفر را بدون رعایت مقررات همراه با خود به طبیعت می‌برند.

وی با بیان رفتارهای خلاف قانون و مجرمانه دراین گروه‌ها تاکید میکند: متاسفانه رفتارهای ناهنجار درمحیط های طبیعی و روستایی از قبیل رقص، مصرف مشروبات الکلی و موادمخدر در کنار تردد در مناطق صعب العبور و حوادث احتمالی موجب بدنامی برنامه های طبیعت‌گردی وکوهنوردی شده است.

خالق معینی با اشاره به برخوردهای رسمی دفتر برررسی و همکاری گردشگری، نیروی انتظامی و حراست اداره کل ورزش و جوانان گیلان با اجرای برنامه های این گروهها از دورزنی قانون خبر می‌دهد و درباره جزییات اجرای برنامه های مجوزدار آنها می‌گوید: یک باشگاه کوهنوردی دررشت مجوزهای صعود را با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به گروه‌های کوهنوردی وطبیعت گردی می‌فروشد و هر هفته با مجوزفروشی درآمد ۲ تا ۳ میلیون تومانی کسب می‌کند. طبق خبرهایی که به دست ما رسیده می‌توانم ادعا کنم بیشتر گروه‌های شرق تا غرب گیلان را پوشش می‌دهد.

مسوول کمیته همگانی هییت کوهنوردی گیلان درباره تعطیلی موقت ۳ ماهه همین باشگاه متخلف می‌افزاید: دفتر بررسی وهمکاری گردشگری و پلیس، طی نظارت های منع برگزاری تور در بهار امسال، مجوزهای فروخته شده همین باشگاه به ۳ گروه غیرمجاز را در جاده شفت توقیف کرده‌اند. مدارک به حراست اداره کل ورزش و جوانان ارایه شده است که پروانه بهره برداری آن از اردیبهشت تامرداد سال جاری معلق شده اما پس از بازگشایی همین روند مجوزفروشی همچنان ادامه دارد.

 این ماجرای آنهایی است که قانون را به راحتی دور می‌زنند. بخش دیگری از گروهای غیرمجاز آنهایی هستند که زیربار هیچ مجوز، بیمه و راهنما و مربی هم نمی‌روند و آشکارا هر تخلفی می‌کنند. سن مشارکت کندگان آنها بیشتر ۲۰ تا ۳۰ ساله و مجرد هستند که تورهای مختلط را تحت نام «تورهای شادِ شادِ شاد» برگزار می‌کنند. مشروبات الکلی، مواد مخدر از جمله ماری جوانا، رقص جمعی که بیشتر با حضور درمحیط های روستایی، جنگلی و ییلاقی رفتارهای خود را به مردم این مناطق تحمیل می‌کنند.

یکی از راهنمایان با سابقه گیلانی با تایید این موارد می‌گوید: دفتر بررسی و همکاری طی سال های اخیر تلاش‌های زیادی کرده اما بازارسیاه گردشگری در گیلان بسیار قدرتمندتر است و با برخورد های فصلی ومحاکمه چندنفر حل شدنی نیست. جذب مسافر در دستان همین قبیل آدمهاست وقیمت بسته های سفر آنها در مقابل آژانس‌های رسمی کمتر است. تعطیلی دفترهای خدمات مسافرتی در کرونا هم نیز فرصت ارزشمندی برای آنها فراهم کرده تا بتوانند مشتری بیشتری جذب کنند. تنها گزینه‌ای که می‌تواند مانع انجام فعالیت های آنها شود عدم ارایه  هرگونه خدمات از جمله حمل ونقل عمومی توسط رانندگان وشرکت های مسافرتی، شرکت های بیمه، اقامتگاه ها و رستوران‌ها است.