معاون بهره برداری آب منطقه ای گیلان:

با افرادی که فاضلاب را وارد انهار کشاورزی گیلان می‌کنند برخورد می‌شود

به گزارش تالشان نیوز ، محمدجواد خانی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  با بیان اینکه یکی از وظایف شرکت آب منطقه ای گیلان تامین آب کشاورزی برای مصارف متقاضیان این بخش می باشد، افزود: در موارد معدودی مقداری فاضلاب از سوی برخی از افراد ناآگاه وارد انهار کشاورزی می شود که به محض مشاهده برابر قانون توزیع عادلانه آب، اطلاع رسانی لازم به سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده و سازمان مذکور ضمن جلوگیری از ورود فاضلاب به انهار، برخورد قانونی با متخلف می‌کند.

وی از کشاورزان  و مردم خواست به محض مشاهده چنین مواردی، موضوع را به امورات منابع آب و یا آبیاری جهت پیگیری گزارش کنند، تاکید کرد: آب سرمایه ای حیاتی است که باید همه نسبت به حفاظت و مصرف آن مسئولیت پذیر باشند. 

معاون شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه به واسطه شالیکاری آب برای این استان از اهمیت ویژه ای برخودار است گفت: آلودگی انهار موردی بوده که ناشی از قصور برخی است که باید با ان به طور جدی برخورد شود. 

خانی‌پور با تاکید بر اینکه برنج گیلان برندی جهانی است افزود: اجازه نخواهیم داد با رفتار ناآگاهانه برخی این خدشه ای به نام و آوازه برنج گیلان وارد شود و به طور جدی با اینگونه رفتارها برخورد قاطع خواهد شد. 

هفته پیش خبرگزای جمهوری اسلامی مرکز گیلان فیلمی از آبیاری شالیزارها در شهرستان آستانه اشرفیه با فاضلاب خانگی منتشر کرد که واکنش های بسیاری به دنبال داشت. این فیلک که در منطقه پارک ساحلی این شهر تهیه شد نشان میدهد که افرادی آگاهانی با لوله کشی فاضلاب خانگی خود را وارد شالیزار می کنند. 

 رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در واکنش به این فیلم گفت که جاهایی که رودخانه‌ها آلوده هستند متولی ما نیستیم و محیط زیست و آب منطقه‌ای در این بخش وظیفه دارند که بهتر است آنها پاسخگو باشند.

شاید در موضوع انتقال آب جهاد کشاوری مسئولیتی نداشته باشد اما از لحاظ سلامت محصولی استراتژیک مانند برنج که برای گیلان علاوه بر برندی جهانی، محصولی حیاتی محسوب می شود، این نهاد باید نسبت به این مسائل ورودی جدی داشته باشد.