بازداشت تعدادی از فعالین سیاسی فرهنگی و رسانه ای شهرستان ماسال و تالش

به گزارش تالشان نیوز منابع محلی از دستگیری جمعی از اهالی حوزه سیاسی و فرهنگی و رسانه ای شهرستان ماسال در هفته های گذشته پس از تجمعات اعتراضی در این شهر خبر میدهند.

بررسی ها نشان میدهد در این بین تعدادی از این افراد ازاد شدند و گفته میشود تعدادی نیز از جمله سجاد رحمانی شاعر و فعال فرهنگی و صادق صدیق استاد دانشگاه و فعال سیاسی و میلاد بی دریغ فعال رسانه ای در بازداشت به سر میبرند.

منابع رسمی تاکنون در خصوص حوادث شهرستان ماسال و اینکه این افراد توسط چه نهادی بازداشت شده اند اظهار نظری نداشتند و از اتهامات دقیقا افراد بازداشتی اطلاعات دقیقی در دست نیست .

همچنین گفتنیست اسماعیل آقاجانی فعال حوزه اجتماعی تالش نیز پس از شکل گیری تجمعات اعتراضی در تالش به گفته خانواده اش به دلیل انتشار رشته استوری های اعتراضی در صفحه اینیستاگرامی خود توسط نهادهای امنیتی دستگیر شده و بیش از یک ماه است که در زندان لاکان به سر میبرد .

روز گذشته نیز فرمانده ی نیروی انتظامی تالش از دستگیری جوانی ۲۱ ساله به دلیل انچه که وی توهین و افترا و ارتباط با شبکه های معاند خوانده خبر داد .بررسی های تالشان نیوز نشان میدهد جوان مورد اشاره سرهنگ رستمی فرمانده نیروی انتظامی تالش سالار ظهیری ناو هنرمند جوان و فرزند سهراب ظهیری ناو هنرمند شهیر تالش است که در منزلش دستگیر شده در حالی که سرهنگ رستمی در مصاحبه خود عنوان داشته متهم در مخفیگاه خود دستگیر شده است.

گفتنیست تعداد بازداشت شدگان در سطح سه شهرستان تالش ماسال رضوانشهر بیش از تعدادی است که در این گزارش از ان یاد شده است اما از اتهامات وارده به سایر افرادی که پس از تجمعات اعتراضی شکل گرفته در کشور دستگیر شده اند میتوان دریافت احتمالا این افراد نام برده شده به اتهام تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی و جرم هایی مشابه ان در بازداشت به سر میبرند!

دستور ویژه رییس دستگاه قضا

فارغ از انکه اتهامات این افراد درست‌ یا غلط باشد که در دادگاه صالحه باید مورد بررسی قرار گیرد اما به نظر میرسد سطح برخورد با انان با توجه به سوابق و فعالیت های سیاسی اجتماعی و فرهنگی افراد مذکور با بیانات و دستورات اخیر رییس قوه قضاییه منافات دارد .

چرا که حجت الاسلام اژه ای در پی حوادث اخیر کشور در دستور صریح خود اعلام داشتند :آن دسته از زندانیان که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دار‌ند، نهایت مساعدت و معاضدت انجام گیرد و مقدمات آزادی و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده‌های‌شان در اولین فرصت ممکن فراهم شود.

همچنین در دستور اکید رئیس دستگاه قضا تصریح شده که بدیهی است کسانی که در قضایای اخیر مرتکب جنایت شده و مدافعان امنیت مردم را شهید و مجروح کردند و اموال مردم را به آتش کشیدند و قرآن را سوزاندند، قابل اغماض و بخشش نیستند و تأکید ما این است که برای عناصر و مسببان اصلی اغتشاشات اخیر، هیچ جای ارفاق وجود ندارد.

بنابراین با توجه به انکه افراد مذکور از افراد مقبول جامعه و دارای پایگاه اجتماعی هستند انتظار میرفت افراد نام برده تحت لوای دستور رییس قضا مشمول ارفاقات قانونی قرار گیرند .

ضمن انکه برخورد قهری با افرادی که مسبب پویایی اجتماعی و سیاسی جامعه هستند نتیجه عکس و سلب مشارکت عمومی انها در جامعه را در پی خواهد داشت.

انتظار میرود دستگاه های امنیتی و انتظامی در این برهه از زمان مطابق دستور رییس قوه قضاییه سراغ مسببین وضعیت امروز بروند که پایه گذار حوادث تلخ کشور بوده اند.

دستگاه های نظارتی و امنیتی فراموش نکنند زمانی که اپوزوسیون خارج از کشور کمر به فروپاشی اجتماعی جامعه بسته بود امثال صدیق ها و رحمانی ها و بی دریغ و اقاجانی و ظهیری ها مردم را با در حوزه های مختلف اجتماعی سیاسی فرهنگی پای کار نگاه داشتند و امید را با علم و تجربه و هنرشان به جامعه تزریق میکردند.

انتظار میرود رییس کل دادگستری و دادستان گیلان با نگاه دلسوزانه جو سه شهرستان تالش ماسال و رضوانشهر را به ارامش برسانند.