فعال سیاسی اصلاح طلب :

انتخابات ضعیف محصول سبد ضعیف نامزدهای انتخاباتی است/ حاکمیت محصولی عرضه کند که مردم راغب به خرید آن باشند

عباس عبدی در گفتگویی تاکید کرد: انگار برنامه‌ای وجود دارد که اصلا برنامه‌ای نباشد و تعدادی از افراد و نامزدهای منفرد و بدون ارتباط تشکیلاتی و بدون داشتن برنامه می‌آیند، شعارهای پوچ و بی‌معنی می‌دهند و بعد هم به مجلس رفته و دنبال کارچاق‌کنی و گرفتن ماشین شاسی بلند می‌روند یا به قوانین اصل ۸۵ متوسل می‌شوند یا کارهای دیگری می‌کنند که هیچ نتیجه و خیری برای مردم ندارد و برنامه ایجابی هم ندارند. بنابراین بعید می‌دانم با ادامه وضعیت کنونی انتخابات؛ مردم به آن پاسخ مثبت دهند و حکومت باید خودش تعیین کند که چگونه می‌خواهد این مسأله را حل کند؟

به گزارش تالشان نیوز ، عباس عبدی تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که رهبری بر انتخابات پرشور تاکید داشتند، با توجه به آنچه در پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام نهایی داوطلبین و اعلام نظر هئیت‌های اجرایی، شاهد بودیم موضوع مشارکت پرشور به چه صورت قابل انجام است، گفت: بله، این سوال مطرح است و من فکر می‌کنم که اگر دست‌اندرکاران انتخابات بخواهند نکات مورد نظر رهبری اجرا و محقق شود، چاره‌ای ندارند جز اینکه در گام اول به قانون قبل برگردند و امکان ثبت‌نام دوباره فراهم شود. همچنین هیأت‌های اجرایی را تغییر داده و رویکردهایشان را نسبت به رد و تایید صلاحیت‌ها و مشارکت انتخاباتی اصلاح کنند.

وی در پاسخ به این سوال که رهبری در ادامه فرمایشات خود اعلام کردند، انتخابات ضعیف باعث شکل‌گیری مجلس ضعیف می‌شود. با توجه به آنکه برخی چهره‌های تاثیرگذار ثبت نام نکردند و برخی هم توسط هئیت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند، باید به چه شکلی شاهد حضور افراد قوی برای شکل‌گیری مجلسی قوی باشیم، گفت: این حرف درست است که انتخابات ضعیف موجب تشکیل مجلس ضعیف می‌شود، ولی انتخابات ضعیف محصول سبد ضعیف نامزدهای انتخاباتی است. در واقع هنگامی که سبد قوی برای نامزدها و برنامه‌ها وجود ندارد، طبیعتا مردم هم مشارکت انتخاباتی نمی‌کنند. کسی برای خرید اجناس کم کیفیت و غیرلازم در صف نمی‌ایستد و پول خود را حرام نمی‌کند. مشارکت مردم تابع کیفیت سبدی است که نامزدهای انتخاباتی در آن قرار دارند. بنابراین با این وضعیت و شرایط کنونی طبیعی است که مجلسی بهتر از مجلس موجود و حتی در اندازه این مجلس هم شکل نمی‌گیرد و مجلس موجود هم ضعیف‌ترین، ناموفق‌ترین مجلس بعد از انقلاب است و اگر همین مسیر انتخاباتی جلو برود، مجلس بعدی هم از الان وضعیتش معلوم است.

عبدی در پاسخ به این سوال که برای ادامه‌دار بودن جمهوریت نظام، با توجه به فرمایشات رهبری چه کسانی باید این شرایط را فراهم کنند، نقش مجریان و ناظران انتخاباتی تا چه اندازه مهم است، گفت: من نمی‌دانم چه کسانی هستند، اما فکر می‌کنم صحبت‌های رهبری روشن است، حاکمیت به هر شکلی و هر کسی که مسئولش است، باید شرایطی فراهم کند تا مردم راغب باشند در این انتخابات شرکت کنند. باید محصول کالایی عرضه کنند که مردم راغب باشند تا آن را بخرند.

وی تاکیدکرد: مردم به شدت طالب کالای خوب سیاسی هستند. در اینجا کالای عرضه شده برنامه و نامزدهای مختلف و متنوع از گرایش‌های گوناگون کشور هستند و خریدن هم همان رأیی است که مردم به صندوق می‌ریزند و مابه‌ازای آن رأی، برنامه و نماینده مجلس را برای کشور می‌خرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: با این حال انگار برنامه‌ای وجود دارد که اصلا برنامه‌ای نباشد و تعدادی از افراد و نامزدهای منفرد و بدون ارتباط تشکیلاتی و بدون داشتن برنامه می‌آیند، شعارهای پوچ و بی‌معنی می‌دهند و بعد هم به مجلس رفته و دنبال کارچاق‌کنی و گرفتن ماشین شاسی بلند می‌روند یا به قوانین اصل ۸۵ متوسل می‌شوند یا کارهای دیگری می‌کنند که هیچ نتیجه و خیری برای مردم ندارد و برنامه ایجابی هم ندارند. بنابراین بعید می‌دانم با ادامه وضعیت کنونی انتخابات؛ مردم به آن پاسخ مثبت دهند و حکومت باید خودش تعیین کند که چگونه می‌خواهد این مسأله را حل کند؟