رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور

اقدامات شهرداری رشت در زمینه ساماندهی پسماند سراوان مایه دلگرمی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در چهل و سومین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند که با دستور گزارش شهرداری رشت در خصوص ساماندهی محل دفن سراوان برگزار شد گفت: شهرداری رشت در مدت ۲ ماه گذشته اقدامات عملیاتی خوبی در زمینه ساماندهی پسماند سراوان انجام داده است که مایه دلگرمی است.

تالشان نیوز : به گزارش واحد خبـر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت_ چهل و سومین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماندها روز چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ به ریاست علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور، اعضای کارگروه ملی پسماند کشور و رحیم شوقی شهردار رشت با محوریت پروژه‌های مدیریت پسماند شهر رشت و پهنه مرکزی پسماند استان گیلان در سالن جلسات سازمان محیط زیست کشور برگزار شد.

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با بیان اینکه ساماندهی پسماند سراوان مصداق شکل‌گیری هم‌افزایی سه قوه برای مدیریت چالش‌های محیط زیستی است عنوان کرد: شهرداری رشت در ۲ ماه گذشته اقدامات عملیاتی خوبی در این زمینه انجام داده است که مایه دلگرمی است.

وی تصریح کرد: پدیده زباله‌گردی باعث زشت شدن چهره شهرها می‌شود و علاوه بر این‌ها مافیای کثیفی که پشت این پدیده وجود دارد، مشغول استثمار و بهره‌کشی از افرادی است که به این کار مبادرت می‌ورزند به همین علت در جلسه با وزیر دادگستری مقرر شد شهر رشت و مناطق ۸ و ۲۲ شهر تهران به عنوان پایلوت طرح جمع آوری زباله گردها تعیین شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر نقش ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کمک به بحث ساماندهی پسماند سراوان اذعان کرد: شرکت‌های فناور و دانش بنیان باید برای مدیریت این معضل محیط زیستی فعالانه مشارکت کنند.

سلاجقه با بیان اینکه مشارکت و هم‌افزایی خوبی برای مدیریت چالش‌های محیط زیستی در سطح قوای سه‌گانه شکل گرفته است یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مصادیق این روحیه هم‌افزایی، ساماندهی پسماند سراوان است.

وی ادامه داد: اعتقادی به استفاده از زباله سوز نداریم اما در موقعیت فعلی باید زباله‌سوزهای موجود هرچه سریع‌تر تکمیل و آماده بهره‌برداری شوند.

لازم به ذکر است، این جلسه با دستور گزارش شهرداری رشت در خصوص ساماندهی محل دفن سراوان و گزارش اقدامات کارگروه ویژه طرح‌های پیشران محیط زیست و اقتصاد چرخشی توسط ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه پسماند برگزار شد و هر کدام از نمایندگان دستگاه‌های عضو کارگروه نظرات خود را ارائه دادند.

همچنین رحیم شوقی شهردار رشت نیز در این جلسه گزارش کاملی از روند اجرای پروژه‌های مدیریت پسماند، بهسازی لندفیل سراوان، تفکیک زباله از مبدأ، اورهال کارخانه کود آلی لاکان، زباله سوز، تصفیه خانه شیرابه و موضوع ساماندهی فاضلاب و احیا دو رودخانه گوهر رود و زرجوب ارائه داد و تاکید کرد در صورت تزریق به موقع اعتبارات و منابع ملی و با توجه به عزمی که در استانداری گیلان، شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت وجود دارد روند اجرای اقدامات مدیریت پسماند سرعت بیشتری می‌گیرد.