معاملات کیوی وارد بحران شد

اقای استاندار اگر سرکشی هایتان در شرق گیلان به پایان رسید به باغداران کیوی هم سری بزنید!

به گزارش تالشان نیوز پس از آنکه محصول استراتژیک برنج به عنوان یکی از اساسی ترین تولیدات کشاورزی در استان گیلان با توجه به شرایط حاد اقتصادی و افزایش سرسام آور هزینه های تولید  به ” رنج ” مضاعف کشاورزان تبدیل شد.

انگیزه های کشاورزان غرب گیلان برای تبدیل مزارع برنج به محصول کیوی به سبب مزیت صادرات به خصوص در شرایط تورمی کشور افزایش پیدا کرد.

تا جایی که صادرات و ارز آوری این محصول کشاورزی در بازارهای داخلی و خارجی در نبود هیچ برنامه ای در راستای تولید و اشتغال توسط دولت،

  بار عمده ی اقتصاد خانوار غرب گیلان به در خصوص شهرهای تالش رضوانشهر و آستارا را بر دوش کشید.

بنابراین این شرایط و افزایش قابل توجه تولید محصول کیوی ، ضرورت تدبیر در جهت حفظ منافع کشاورزان و ایجاد تعادل برای رونق تولید توسط مسئولان وزارت جهاد کشاورزی را میطلبید که این امر با کارشکنی های مختلف هیچگاه محقق نشد.

از جمله این کارشکنی ها میتوان به عدم صدور مجوز برای متقاضیان احداث سردخانه توسط بخش خصوصی و فعالان حوزه تولیدات کشاورزی ،

اعمال ممنوعیت های دستوری برای صادرات کیوی به بازارهای بین المللی هدف و همچنین عدم اطلاع رسانی و اگاهی بخشی درست به کشاورزان در استفاده سموم و هورمون هایی که سبب کاهش کیفیت محصول کیوی شده است ، اشاره کرد.

حال اگر به همه این عوامل بارندگی های پی در پی هم اضافه شود حاصلش میشود وضعیت امروز باغات کیوی در غرب گیلان !

محصولی که در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ با قیمتی حدود بالای ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان معامله و به صورت قاچاق از کشور صادرات میشد.

اما امروز با برداشته شدن ممنوعیت صادرات و باز شدن سردخانه ها به دلیل افزایش تولید و عرضه ی به یکباره در بازارهای هدف و اشباع آنان،

اولا که توسط بازرگانان و تجار این حوزه برداشت نمیشود و یا اگر هم برداشت شود با قیمت نازل ۵ تا ۷ هزار تومان معامله میشود!

با این تفاسیر میتوان حال کشاورزی که با هزینه های گزاف تنها به تولید با کیفیت محصولش فکر میکرده را تجسم کرد !  بدان امید که همچون سالهای گذشته بتواند محصولش را در بازار عرضه کند.

بررسی های تالشان نیوز حکایت از آن دارد در شرایط کنونی دلالان حوزه ی صادرات کیوی از بازرگانان تا حمل و نقل و نگهداری ،

به دنبال سواستفاده از شرایط هراسان کشاورزان به دلیل سرمای احتمالی و یا وزش باد پاییزی و خرابی میوه بر روی درخت

به صورت کاملا سازماندهی شده به میدان آمده اند تا از رنج کشاورزان یک شبه بهره ی میلیاردی ببرند.

وضعیت معاملات محصول کیوی و گره ی معیشت و اشتغال صد ها هزار نفر به این محصول میتواند منطقه را به یک بحران اجتماعی و اقتصادی وارد کند.

این در حالیست که بحران پیش رو ضمن لزوم پاسخگویی مسببین شرایط موجود حضور میدانی مسئولان بلند پایه استان را میطلبد.

تا از بحرانی تر شدن وضعیت کشاورزان جلوگیری کند اما انچه که تا به امروز با گذشت حدود یک ماه از آغاز این بحران دیده میشود کلیشه دستورات ویژه از سطوح ریاست جمهوری تا استانداری گیلان بوده است !