سفیر آذربایجان در ایران خبر داد

افزایش ۲۳ درصدی گردش تجاری آذربایجان و ایران/ همکاری خوبی در روابط دو کشور وجود دارد

به گزارش تالشان نیوز به نقل از ایسنا، با بیان اینکه افزایش حجم تجارت جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در دستور کار است اظهار کرد: امیدواریم با اراده دو کشور حجم توافقات صادرات و واردات بین دو کشور و حجم ترانزیت به بالاترین درجه ممکن برسد.

وی با اشاره به اشتراکات ویژه بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، روابط دو کشور را در سطح کلان روابطی راهبردی و مهم دانست و افزود: دولت‌های دو کشور به شدت معتقد به توسعه این روابط هستند.

علیزاده ادامه داد: روابط بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها از توسعه بسیار خوبی برخوردار است و خوشبختانه مناسبات میان دو کشور به موازات تاریخ و فرهنگ مشترک بر روابط خویشاوندی میان دو ملت و دوستی تکیه دارد.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با اشاره به ۲۸ می، روز استقلال جمهوری آذربایجان، گفت: آذربایجان به عنوان وارث جمهوری دموکراتیک آذربایجان، در سال ۱۹۹۱ استقلال خود را احیا کرد و زمانی که آذربایجان مجددا در آستانه جنگ داخلی و از دست دادن استقلال خود بود، حیدر علی اف، پیشوای ملی آذربایجان با عهده دار شدن مسئولیتی عظیم، کشور، دولت و ملت را نجات داد و توانست آذربایجان را به عنوان یک کشور از آزمون های سخت و دشوار برهاند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۹۹۱ پس از احیای استقلال جمهوری آذربایجان، روابط ما با کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران تحکیم یافته و پیشرفت کرد، متذکر شد: بعد از آزادسازی اراضی جمهوری آذربایجان از اشغال، رئیس جمهور آذربایجان که از پل تاریخی خداآفرین بازدید کرد، مرز آذربایجان و ایران را مرز دوستی و برادری دانست.

حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان

علیزاده افزود: جمهوری اسلامی ایران که همواره از تمامیت ارضی و مصونیت مرزی جمهوری آذربایجان حمایت کرده علاقه مند به توسعه و تعمیق روابط دوجانبه است.

سفیر آذربایجان در ایران اظهار کرد: در ماه نوامبر سال گذشته ملاقات صمیمانه روسای جمهور دو کشور و تصمیمات اتخاد شده پیرامون پیشبرد هرچه بیشتر همکاری بین دو کشور جهت ارتقای روزافزون روابطمان و ورود به مرحله کیفی جدید ثمره داده و از پیشرفت برخوردار است.

وی تصریح کرد: تنها در طی یک سال گذشته امضای تفاهم نامه درخصوص احداث اتصالات ارتباطی جدید بین منطقه اقتصادی زنگزور شرقی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان با عبور از اراضی جمهوری اسلامی ایران بین آذربایجان و ایران، امضای تفاهم سه جانبه سوآپ گازی بین آذربایجان، ایران و ترکمنستان، پی ریزی پل اتومبیل روی جدید بر روی رودخانه مرزی آستاراچای، از سرگیری پروازها، مشارکت شرکت های ایرانی در امور بازسازی در اراضی از اشغال آزاد شده آذربایجان و پروژه های بسیار دیگری اتفاق افتاده و همگی حاکی از این است که توسعه روابطمان در مسیر درستی پیش می رود.

علیزاده ادامه داد: توسعه پویای جمهوری آذربایجان در حال تداوم بوده و ما بسیار خوشحال هستیم که با جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه بوده و پیشرفت مثبتی در زمینه روابط اقتصادی و تجاری کسب شده است.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران از افزایش گردش تجاری بین آذربایجان و ایران در سال گذشته به ۳۰ درصد و در چهار ماه سال جاری میلادی به ۲۳ درصد خبر داد و گفت: این افزایش حجم تجاری از نتایج ثمره بخش همکاری دو کشور همسایه است.

وی یادآور شد: امسال برای کشورهایمان سال ویژه ای است زیرا ما ۳۰ سالگی روابط دیپلماتیکمان را نیز گرامی میداریم لذا جهش و همکاری خوبی در روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و مرزهای دو کشور مرزهای صلح و دوستی است.