اشتغال بیش از ۵ هزار نفر در بازار ساحلی آستارا

به گزارش تالشان نیوز ، فعالیت اصناف در شهرستان مرزی بندر آستارا به علت قرار گرفتن در گذرگاه مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و وجود یک بازار بزرگ ساحلی که در قدیم و در میان مردم محلی به بساط یا همان تخته بازار معروف بود، این روزها و با شروع فصل تابستان و اتمام شرایط خاص کرونایی از رونق بسیار خوبی برخوردار شده است.

در آستارا بالغ بر ۶۰۰۰ واحد صنفی فعال دارای پروانه کسب وجود دارد که بیش از ۱۵۰۰ واحد تجاری آن در بازار بزرگ ساحلی و ۳۶ پاساژ همجوار این بازار فعالیت دارند و همگی مشغول به عرضه پوشاک کیف و کفش، لوازم بهداشتی و آرایشی، ورزشی، اسباب بازی و لوازم خانگی هستند. هم اکنون بیش از ۵۰۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵ هزار نفر به طور غیرمستقیم در بازار بزرگ ساحلی آستارا مشغول به کار هستند و این بازار قلب تپنده اقتصادی و رکن اصلی اشتغال جوانان شهرستان مرزنشین آستارا محسوب می شود و بی شک توسعه این بازار به عنوان قلب تپنده اقتصاد آستارا برای همه شهرستان منافعی خواهد داشت.

اشتغال بیش از ۵ هزار نفر در بازار ساحلی آستارا

بیشتر گردشگران در ایام نوروز و تعطیلات تابستانی با ورود به شهرستان آستارا، نشانی بازار ساحلی را جستجو می کنند و این نشانگر معروف بودن این بازار در سطح کشور است. در بازار بزرگ ساحلی آستارا که به طور متفاوتی غرفه بندی شده و به واسطه تنوع کالا و قیمت های مناسب در سطح کشور شناخته شده است، همه روزه وجود بیش از ۲۰۰۰ خودروی گردشگران در اطراف این بازار که مشرف به دریای خزر است، موجب ترافیک در ورودی بازار ساحلی، بلوار سفیر امید و همچنین تکمیل شدن ظرفیت پارکینگ این بازار می شود.

این روزها ورود انبوه مسافران تابستانی از استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، البرز و قزوین به شهرستان آستارا سبب ایجاد ترافیک در خیابان های منتهی به بازار بزرگ ساحلی این شهر شده است و پلیس راهور با ارائه خدمات، فشار کاری زیادی را تحمل می کند.

تاثیر بازار ساحلی آستارا در جذب گردشگر

بازار ساحلی آستارا به عنوان یک مجموعه تجاری و قلب تپنده اقتصادی آستارا در جذب گردشگر به این شهرستان مرزی شمال ایران تاثیرگذار بوده و اوج تردد گردشگران داخلی و خارجی به این بازار به فصل های بهار و تابستان مربوط می شود.

تاثیر بازار بزرگ ساحلی آستارا و آوازه خرید و فروش اجناس خارجی و داخلی در این بازار در جذب گردشگر به این شهرستان کاملا آشکار است و همین امر زمینه سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی این شهرستان مرزی را فراهم کرده است.

اشتغال بیش از ۵ هزار نفر در بازار ساحلی آستارا

اکثر غرفه داران بازار ساحلی آستارا مستاجر هستند و این بازار علاوه بر جذب گردشگر در جذب سرمایه گذاران بومی و غیر بومی نیز موثر بوده اما بیشتر سرمایه گذاری ها به خرید واحدهای تجاری از بازار ساحلی آستارا سوق یافته و مردم استان های مختلف کشور با هدف خرید جنس ارزان قیمت به آستارا مسافرت می کنند.

سابقه فعالیت بازار ساحلی آستارا به حدود ۳۵ سال پیش برمیگردد و در ابتدا خرید و فروش اجناس خارجی در این بازار انجام میگرفت و به تدریج با آمد و شد بیشتر مرزنشینان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان و رونق بازار با اجناس داخلی و خارجی، این شهرستان مرزی از بن بست اقتصادی خارج و از شهرت لازم در زمینه تجارت مرزی و گردشگری برخوردار شد.

بازار بزرگ ساحلی آستارا در نزدیکی دریای خزر و گمرک مرزی این شهرستان همواره از مقاصد مهم گردشگران و مسافران داخلی و خارجی بوده اما بعد از شیوع ویروس کرونا با کسادی قابل توجه نیز مواجه شد و کاهش مشتری و خرید و فروش، در برهه ای سبب تعطیلی ده ها واحد آن نیز شد. بازار ساحلی با راهروهای مسقف و متعدد و با ۸۶۳ غرفه در داخل بازار و ۷۲۰ واحد تجاری در پاساژهای اطراف بازار به عنوان قلب تپنده اقتصاد آستارا بر سایر بخش های تولیدی، توزیعی و خدماتی این شهرستان مرزی تاثیرگذار است و همیشه در تعطیلات پایان هفته خریداران زیادی را از شهرهای مختلف پذیرا می‌باشد.

اصناف آستارا شایسته تقدیر هستند.

عنایت رضایی پور، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در این رابطه در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه آمیخته بودن جاذبه های گردشگری ساحلی، مرزی و طبیعت و نیز مراکز متعدد خرید و تجارت، امتیازات ویژه ای در منطقه مرزی آستارا در شمال غربی استان گیلان ایجاد کرده و در فصل های بهار و تابستان شاهد حضور مسافران در این نقطه از کشور عزیزمان ایران هستیم اظهار کرد: استقبال گردشگران از بازار ساحلی آستارا رونق بسیار خوبی گرفته است و این شهر مرزی به شهر بازار و خرید شهرت دارد.

وی با تاکید بر اینکه وجود بازار بزرگ ساحلی آستارا یکی از مهمترین علل حضور مسافران و گردشگران در این شهرستان است افزود: حضور گردشگران در آستارا که اغلب ارتباط مستقیمی با اصناف فعال در بازار ساحلی آستارا دارند موجب جنب جوش اقتصادی شده و خداوند را شاکریم که بعد از مدت ها راکد بودن این بازار به دلیل شرایط خاص کرونایی دوباره فعال شده است.

اشتغال بیش از ۵ هزار نفر در بازار ساحلی آستارا

این مقام مسئول با اشاره به بازدید اخیر رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بازار ساحلی آستارا، ورود گردشگران به شهرستان مرزی آستارا را نشانه تامین امنیت برای اصناف و نیز برای مسافران عنوان کرد و گفت: شهرستان آستارا از امن ترین مرزهای کشور محسوب می شود و  گردشگران در شهری مرزی و با خیالی آسوده به خرید مشغول هستند.

رضایی پور تصریح کرد: مجموعه اصناف شهرستان مرزی بندر آستارا در دوران سخت کرونایی و شرایط سخت اقتصادی نهایت تعامل و همکاری را داشتند و همواره شایسته تقدیر و حمایت هستند.

آستارا یک شهرستان مرزی بازارمحور است

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف آستارا نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به نقش محوری بازار بزرگ ساحلی آستارا در اقتصاد و اشتغال منطقه که بر اساس چرخه ورود کالاهای خارجی فعالیت می کند اظهار کرد: به این بازار به عنوان رکن اصلی اشتغال شهرستان مرزی آستارا و فعال با ۱۵۰۰ واحد تجاری، باید توجه خاص شود.

عارف باباشپور افزود: بازار ساحلی آستارا مقصد بسیاری از گردشگران بوده و بخش اعظمی از علت حضور مسافران در این شهرستان مرزی مربوط به فعالیت این بازار است.

وی همکاری بین اصناف و ارکان دولت در شهرستان آستارا را نشانه ای از همراهی سیاست گذاران، کسبه و مردم عنوان کرد و خواستار رفع موانع توسعه تجارت خارجی به عنوان پایه تجارت داخلی و مرزی در این شهرستان شد که دارای همزمان سه مرز فعال زمینی، دریایی و ریلی می‌باشد.

اشتغال بیش از ۵ هزار نفر در بازار ساحلی آستارا

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف آستارا، اصناف را وسیع ترین نهاد مردمی کشور و مهمترین قشر حامی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عنوان و تصریح کرد: آستارا یک شهرستان مرزی بازار محور است و با توجه به اینکه نه کارخانه‌ای فعال دارد و نه از یک شهرک صنعتی بسیار فعال بهره می‌برد، ضروری است که از رونق کسب و کار در این شهرستان مرزنشین حمایت شود.

باباشپور با تاکید بر اینکه اصناف و بازاریان آستارا، نمونه کشورند خاطر نشان کرد: صاحبان صنوف همواره معتمد جامعه بوده‌اند و نقش مهمی را در تعادل بازار عهده‌دار هستند.

وی با تاکید بر اینکه بازار بزرگ ساحلی آستارا نقش عمده‌ای در پویایی اقتصاد این شهرستان دارد، خواستار حمایت مسئولان از بازار ساحلی آستارا به عنوان شاهرگ اقتصادی این شهرستان شد و گفت: اصناف و بازاریان آستارا بویژه بازار بزرگ ساحلی که از زمان شیوع ویروس کرونا با آن دست و پنجه نرم کردند، بیشترین صدمه را از لحاظ مالی و معیشتی دیده‌اند و شایسته است که حمایت های لازم از این قشر انجام شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: احیای بازار به جذب و ماندگاری گردشگر در این شهرستان مرزی کمک شایانی می‌کند.

به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۲۰۰ کیلومتر فاصله از مرکز گیلان، در شمال غربی این استان و در مرز بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و حاشیه دریای خزر قرار گرفته است و بیش از ۹۱ هزار نفر جمعیت دارد.

اشتغال بیش از ۵ هزار نفر در بازار ساحلی آستارا

انتهای پیام