دورخیز برای انتخابات مجلس؟

استخدام های شائبه برانگیز محمد شیخان در شرکت دخانیات ایران +سند

تالشان نیوز : گیل خبر نوشت : در حالی که از همان ابتدا انتقادات زیادی به انتصاب محمد شیخان، رفیق و همراه همیشگی اسفندیار رحیم مشایی به عنوان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران مطرح شد و از سیاسی بودن این انتصاب و عدم توانایی و ارتباط تجارب قبلی شیخان با مدیریت شرکت عظیم دخانیات انتقاد می‌شد، اما مصاحبه اخیر جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی زوایای جدیدی از مدیریت چند ماهه محمد شیخان در دخانیات ایران را رونمایی کرد.

جبار کوچکی نژاد در مصاحبه اخیرش بدون نام بردن از شیخان گفته بود: «فردی منتسب به جریان انحرافی که در یکی از شرکت های مهم کشوری مسوولیت دارد اخیرا با انگیزه انتخاباتی و سیاسی حدود ۶۰ نفر از منطقه ای خاص در غرب گیلان را در مجتمع دخانیات گیلان بکار گیری کرده است.


با توجه به جذب های قومی از یک منطقه ای خاص، سکوت معنادار استاندار گیلان مانع استیفای حق برابری در موضوع اشتغال برای دیگر جوانان و فارغ التحصیلان بیکار نخواهد بود.»

بررسی های گیل خبر از اسنادی که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد در مدت کوتاه پنج ماهه حضور شیخان در دخانیات، ۳۰۰ استخدام صورت گرفته که حدود ۵۰ استخدام منحصرا از شهرستان ماسال، زادگاهش، بوده است!

با توجه به این اسناد، مشخص است که ادعای کوچکی نژاد بی اساس نبوده و استخدام‌های صورت گرفته در شرکت دخانیات می‌بایست مورد ارزیابی و نظارت جدی قرار گیرد.

مشخص نیست که چرا باید حق جوانان تحصیل کرده رشت و سایر شهرستان‌های گیلان با برخی رفتارها و نیات سیاسی ضایع شود و انتظار جدی مردم، رسیدگی و شفاف سازی در این خصوص است.

این روش‌ها و رویه‌ها قطعا مغایر با سیاست‌ها و شعارهای عدالت‌خواهانه دولت آیت‌الله رئیسی است و باید دید واکنش دولت و وزارت کار در این مورد چیست؟

در این راستا انتظار می‌رود شرکت دخانیات ایران با شفاف سازی در این خصوص، نحوه و دلایل جذب و استخدام این افراد را روشن سازد.

به نظر می‌رسد محمد شیخان که حضورش در عرصه سیاسی بیش از عرصه مدیریتی بوده است، شرکت دخانیات ایران را سکوی پرشی برای حضور در مجلس شورای اسلامی ارزیابی کرده و شاید با این استخدام‌های شائبه برانگیز، به نمایندگی از حوزه انتخابیه گیلان می‌اندیشد.

شیخان که سابقه دو دوره ناکامی در انتخابات مجلس را در همراهی با یکی از نزدیکانش در کارنامه می‌بیند، به نظر می‌رسد چشم امید به ظرفیت‌های شرکت دخانیات داشته و قصد حضور در انتخابات مجلس آتی از حوزه انتخابیه تالش یا رشت را دارد.

انتظار می‌رود ادعاهای فراوان شیخان در مبارزه با فساد در شرکت دخانیات، با شفاف سازی در خصوص استخدام‌های صورت گرفته در این شرکت آغاز شود تا شاید بتوان شعارهای متعدد وی از آغاز تا کنون را باورپذیر دانست.

گفتنی است گیل خبر آمادگی انتشار پاسخ رسمی شرکت دخانیات ایران به موارد مطرح شده را دارد.