شتاب پروژه های عمرانی و خدماتی شهرداری لیسار

از آسفالت معابر و افزایش ایمنی پل اصلی تا احداث میدان در خروجی شهر و ترمیم و تجهیز چمن مصنوعی و بهسازی سرویس های بهداشتی

به گزارش تالشان نیوز : انتخاب رامین همتی به سمت سرپرست شهرداری لیسار در ۱۳ آبان امسال رویداد خوبی برای شهر لیسار محسوب می‌شود. کارمندی با ۲۰ سال سابقه کار در این سازمان و ۱۷ سال معاونت که هفتمین دوره سرپرستی را در نبود شهردار تجربه می‌کند. ساماندهی و استارت دوباره پروژه های عمرانی توسط وی جهشی در اجرای طرح های اجرا نشده و نیمه کاره ایجاد کرده است.


مشخصه این دوره کوتاه اما نسبتا پربار این است که پروژه های با هزینه کمتر نسبت به دوره گذشته اجرا می‌شوند. اقدامی که شهرداری لیسار را به سوی رضایت مندی شهروندان پیش می‌برد.


کاهش هزینه اجرای پروژه ها


سرپرست شهرداری لیسار درباره شیوه اجرای طرح‌های ریز و درشت خدماتی و عمرانی می‌گوید: برخی پروژه ها نیازمند ماشین آلات ویژه و اجرا توسط پیمانکار هستند اما برخی دیگر که چندان تخصصی نیستند قابلیت اجرایی به شکل امانی توسط خود شهرداری را دارند. همین شیوه اجرایی امانی سبب می‌شود که هزینه اجرایی تا اندازه زیادی کاهش یابند.


آغاز دوباره آسفالت در لیسار


یکی از دغدغه های عمومی شهروندان لیساری معابر اصلی و فرعی بدون آسفالت و آسفالت فرسوده است. عاملی که همیشه خسارت ناشی از آن دامن مردم و شهرداری را می‌گیرد.


رامین همتی با بیان وقفه در تحویل قیر طی سنورات گذشته می‌گوید: شهرهای زیر ۵ هزار نفر مدت‌ها از دریافت قیر رایگان محروم بودند که این بار از منابع ملی توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور فراهم شده است. همچنین درخواست مجدد قیر رایگان با هماهنگی نماینده تالش به دفتر سازمان شهرداری و دهیاری ها فرستاده شده است.


وی با بیان ۹۲۲ تن آسفالت ریزی در خیابان‌ها و کوچه های سطح شهر خاطر نشان می‌کند: ارزش این پروژه یک میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۴۰۰هزار تومان است که براساس تهاتر قیر با پیمانکار انجام شده و در دهه فجر انقلاب اسلامی افتتاح می‌شود.


 سرپرست شهرداری لیسار با بیان اجرای پروژه در دست اجرای میدان امام حسین در شمال شهر اظهار می‌کند: روکش دوطرفه خیابان امام خمینی در شمال شهر با حجم ۳۰۰ تن انجام شده است. زمانی که ساخت این میدان به پایان برسد دوربرگردان ناامن مقابل خیابان شهید اشرافی بسته می‌شود و ترددکنندگان از یک میدان امن با سرعت کاه، علایم راهنمایی رانندگی مناسب استفاده می‌کنند.


همتی در ادامه با اشاره به وضع نامناسب کوچه ها و خیابان‌های سطح شهر خاطر نشان می‌کند: ۶۰۰ تن آسفالت ریزی و روکش میدان ولایت، کوچه های منتهی به خیابان‌های ولایت، جانبازان و صلصال انجام شده است. همچنین ۲۰ تن نیز برای لکه گیری خیابان امام خمینی ره و ترمیم آسفالت صورت گرفته است.


صیانت از زیرساخت‌ها


خطر آب شستگی محدوده پایین پل لیسار برای راه و ساختمان‌ها همیشه وجود دارد. شرکت ایران پل و وزارت راه و شهرسازی رودخانه لیسار را همواره به عنوان یک معدن مصالح رودخانه ای معرفی کرده اند که به علت برداشت‌های بی رویه، شهر به یک چالش بزرگ کشیده شده است. رامین همتی در این مورد تصریح می‌کند: خیابان ملاصدرا در مجاورت رودخانه با خطر آب شستگی ناشی از سیلاب روبرو است و انجام پروژه بارها از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده آستارا که عهده دار این مسیر است به تعویق افتاده بود که به شهرداری لیسار واگذار می‌شود.  هم اکنون در حال تهیه طرح و اخذ مجوز هستیم تا دیواره به طول ۱۶۰ متر با اعتبار سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بسازیم.


یک گام دیگر تا تکمیل طرح ساحلی


تکمیل طرح نیمه کاره ساحل مروارید همواره یک چالش برای شهرداران محسوب می‌شود که با وجود ۱۷ سال از شروع به کار آن هوز به پایان نرسیده است.
همتی با بیان شروع عملیات بتن ریزی مسیرهای دسترسی داخل محدوده طرح ساحلی مردارید به صورت مشارکتی اظهار می‌کند: خیابان داخل طرح با توافق مشارکت بهره بردار، بتن ریزی می‌شود و تهیه مصالح آن توسط شهرداری در حال انجام است و از بودجه شهرداری لیسار پرداخت می‌شود.


گامی برای بهداشت عمومی


لیسار شهری عبوری برای مسافران و عابران است و سالانه میلیون‌ها خودرو از آن عبور می‌کنند. مدیریت نادرست سرویس بهداشتی بافت مرکزی شهر و مصلای مسجد جامع سب شده بود تا شهروندان و سایر استفاده کنندگان همواره تیغ تیز انتقادات را متوجه شهرداری لیسار کنند. سرویس بهداشتی که تا ابتدای پاییز یک سوژه برای خبر هم بود. همتی با بیان اقدام فوری شهرداری لیسار برای بازسازی و تجهیز این فضای بهداشتی عمومی می‌گوید: این مکان رها شده چهره شهر و مصلای جمعه (مسجد جامع) را بسیار زشت جلوه می‌داد و مشکلات بهداشتی نیز به بار آورده بود. طی مدت دوره سرپرستی شش چشمه سرویس بهداشتی مردانه و زنانه با ۷۰ میلیون تومان تحویل شده است. همچنین یک نیروی خدماتی با مقرری ماهیانه یک میلیون تومانی نیز برای رسیدگی به این فضا از سوی شهرداری گمارده ایم.


ترمیم چمن مصنوعی لیسار


تخریب زمین مینی فوتبال چمن مصنوعی خیابان ملاصدرا و جنب پارک کودک لیسار یکی از دغدغه های مردم بوده و هست. همتی در این باره تاکید می‌کند: تکمیل و تجهیز چمن مصنوعی به عنوان تنها زمین ورزشی داخل محدوده شهری پس از ۵ ماه عقب افتادگی در دوره سرپرستی پیگری شده و با اعتبار ۶۵ میلیون تومانی منابع داخلی شهرداری هم اکنون مورد بهره برداری قرار می‌گیرد اما هنوز به شکل رسمی افتتاح نشده است.


نوسازی فرش معابر


فرسودگی و تخریب کفپوش پیاده روهای بافت مرکزی شهر لیسار دیگر پروژه اجرا شده این مدت است. سنگ فرش‌های فرسوده تردد عادی و در مواقع بارندگی را دشوار می‌کند.


بنابر گفته همتی موزاییک فرش مقابل واحدهای تجاری و مسکونی با مساحت ۷۰۰ متر مربعی تنها ۱۵۰ میلیون تومان هزینه داشته است. همین اقدام کیفیت تردد عابران و رضایت مندی عمومی را بیشتر می‌کند.


رنگ آمیزی معابر


طبق گفته سرپرست شهرداری لیسار نرده ها و جدول پل تازه ساخت لیسار نیز با ۲۰ میلیون تومان به شکل امانی توسط کارکنان خدماتی رنگ آمیزی شده اند. بهبود دید رانندگان و کاهش سوانح رانندگی از مزایای این طرح رنگ آمیزی است. این در حالی است که همین کار توسط پیمانکاران با چند برابر هزیه انجام می‌شود.


مهار آب های سطحی


لیسار شهری پر باران است و هدایت آب‌های سطحی برای نگهداری آسفالت و جلوگیری از آب گرفتگی بسیار ضروری است.
شهرداری در طی دوماهه گذشته با اجرای ۱۲۴ متر کانال آب رو و هدایت آب های سطحی در چند خیابان توانسته زیرساخت لازم را برای این کار فراهم کند.


خیابان جنگلبان


نامگذاری و بهره برداری از خیابان جنگلبان و نصب تابلو شادروان رشید غفاری جنگلبان کشته شده منابع طبیعی تالش در کنار بوستان بافت مرکزی شهر یکی دیگر از اقدام‌های شایسته در این محدوده بوده است. طبق گفته سرپرست شهرداری لیسار تالش، به زودی بهره برداری رسمی از این خیابان با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان و خانواده شادروان غفاری انجام می‌شود.