استاندار گیلان:

طاقتم سر آمده / ارتفاع ۹۲ متری زباله در سراوان حاصل بی مدیریتی است

به گزارش تالشان نیوز؛ اسدالله عباسی در جلسه مدیریت پسماند در محل دفن زباله سراوان رشت افزود: باید دست به دست هم بدهیم به معنی واقعی جهادی و با همتی همگانی غصه این مشکل را از دل بیرون ببریم و دلیل برگزاری این جلسه در این محل انباشت زباله سراوان برای ایجاد احساس درونی این مهم توسط مدیران است.

وی اظهار کرد: برای رفع معضل محل دفن زباله در سراوان رشت همه باید احساس مسئولیت کنند و همکاری های لازم را انجام دهند.

عباسی اضافه کرد: تا کنون همه در این ارتباط رفع مسئولیت کرده اند و هیچ کار عملیاتی انجام نشده است، در حالیکه برای رفع معضل زباله همه مسئول هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: باید شعار و کارهای تئوری و نظری درباره ابر چالش معضل زباله سراوان کنار گذاشته شود و عملیاتی وارد برنامه اجرایی شد.

وی دستور داد بلافاصله بعد این جلسه معاون عمرانی استاندار، فرمانداران رشت، فومن، شفت، خمام، صومعه سرا و ماسال، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر متولیان امر، جلسه آغاز فعالیت پیمانکار را برگزار کنند.

استاندار گیلان، از مردم بابت کارهای انجام نشده در سراوان و وعده های اجرایی نشده مسئولان قبلی، عذرخواهی کرد و گفت: از زمان حضور رئیس جمهوری، بازدید بنده و جلسه مشترک نمایندگان و استانداران استان های شمالی با آیت الله دکتر رئیسی، مشکل زباله های سراوان به عنوان ابر چالش نام برده و بر رفع اساسی این معظل تاکید شد.

وی با اشاره به موضوع مهم تفکیک زباله از مبدا اظهار کرد: مردم با تفکیک زباله از مبدا و صرفه جویی در مصرف، زباله کمتری تولید کنند.

عباسی  با بیان اینکه مدیران و کارکنان در ادارات نیز به موضوع تفکیک زباله از مبدا توجه داشته و عمل کنند، افزود: تفکیک زباله از مبدا راحت ترین کاری است که مدیران می توانند از خودشان شروع و فرهنگ سازی کنند.

وی با اشاره به شیرابه های محل دفن زباله سراوان رشت و ورود آن به رودخانه زرجوب و در نهایت به تالاب انزلی خاطر نشان کرد: روزانه در ایام بارانی ۱۵ لیتر بر ثانیه و در روزهای غیربارانی شش لیتر بر ثانیه شیرابه به زرجوب و انتها به تالاب انزلی ریخته می شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با بیان اینکه مردم در منطقه سراوان رشت گرفتار این مشکل هستند، اظهار کرد: مردم این منطقه به جای استفاده از جنگل سرسبز و طبیعت باید در این شرایط سخت زندگی کنند.

عباسی خطاب به مسئولان عنوان کرد: با مردم منطقه صحبت کنید که جایی دیگر برای مدیریت زباله نداریم، هشت سال در دولت گذشته تصمیم گرفته شد اما برای رفع مشکل در محل دفن زباله سراوان رشت یک حرکت کوچک هم نشده است.

وی با تاکید به اینکه شهرداری ها نسبت به مدیریت پسماند و گسترش فرهنگ تفکیک زباله در بین آحاد جامعه مسئولیت مهمی دارند، گفت: معادل درآمد حاصل از فروش تفکیک زباله ها که عنوان طلای کثیف است به  دهیاران و شهرداران، بودجه اختصاص داده می شود.

عباسی با بیان اینکه از همین فردا برای رفع مشکل دفن زباله در سراوان رشت حرکت جهادی باید صورت گیرد بیان کرد: هر چه در توان دارید به کار گیرید، متولیان شهرداری رشت، برای رفع مشکل به صاحبان اندیشه و ایده در جامعه و دانشگاهیان فراخوان دهید.

وی افزود: به دنبال پهنه و گزینه های دیگری برای دفن زباله نباشیم، تا دردسرهای دیگر پیش نیاید.

نماینده عالی دولت در استان گیلان در ادامه اظهار کرد: مشکل ما صرفا بودجه نیست بلکه مدیریتی است و ارتفاع ۹۲ متری زباله انباشته در سراوان رشت حاصل همین بی مدیریتی است.

عباسی، با تاکید بر اینکه مشکلات را می توان مرتفع کرد، متذکر شد: برای سرعت بخشیدن خدمت به مردم هیچ مانعی نباید باشد.

وی با بیان اینکه دلم برای استانم گیلان می سوزد، تاکید کرد: حق گیلان این نیست که در آن فقر بیداد کند، مهم ترین ابر چالش گیلان مدیریت پسماند زباله است که شخصا پای کار انجام این مهم هستم،  طاقتم سر آمده و باید حرکتی جهادی و انقلابی صورت گیرد.

استاندار گیلان گفت: دستگاه های نظارتی، بازرسی استانداری و به ویژه خبرنگاران و صدا وسیما همچون همراهی در آزاد سازی ساحل، پای کار رفع مشکل سراوان باشید تا خدمتی ماندگار برای مردم به ثبت برسد و نتیجه کار را مردم از تصمیم جلسه امروز در محل دفن زباله به زودی مشاهده کنند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان افزود: ما میراث دار مدیرانی هستیم که یک میلیون تن زباله در این مکان انباشته شده و هیچ راهی برای برون رفت انجام نداده و فرار به جلو داشتند. به دنبال گفتار درمانی نیستیم، کاری برای رفع مشکل دفن زباله سراوان رشت نشده، اگر اقدامی صورت گرفت اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: دلیل اینکه امروز در این مکان جلسه را برگزار کرده ام نه اینکه قبلا این محل را ندیده بودم، باید دست به دست هم بدهیم به معنی واقعی جهادی غصه این مشکل را از دل بیرون ببریم.