معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان خبر داد

آغاز اجرای طرح پزشک خانواده شهری در گیلان/ لزوم غربالگری سرطان

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان، با اشاره به آغاز اجرای طرح پزشک خانواده از شهر تالش، خاطرنشان کرد: تا پایان شهریور ماه امسال در همه شهرهای گیلان پزشک خانواده خواهیم داشت.

به گزارش تالشان نیوز ، دکتر محمود رضوانی امروز در جمع خبرنگاران که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، سالمندی را یکی از چالش های حوزه سلامت دانست و اظهار کرد: اگرچه سالمندی به خودی خود بد نیست، اما با بیماری هایی همچون فشار خون و کم شنوایی و کم بینایی و پوکی استخوان و آلزایمر و… همراه است.

وی با بیان اینکه جامعه ما در حال سالمند شدن است، تصریح کرد: سالمند شدن نشان دهنده ارتقای شاخص های سلامت است و لذا طی چهار دهه گذشته از امید به زندگی ۵۸ سال به حدود ۸۰ سال رسیدیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان طرح پزشک خانواده شهری را یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی دانست و گفت: این طرح در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت استان اجرایی شده و از هفته سلامت امسال در شهرهای گیلان نیز اجرایی می شود.

رضوانی، با اشاره به آغاز اجرای طرح مذکور از شهر تالش، خاطرنشان کرد: تا پایان شهریور ماه امسال در همه شهرهای گیلان پزشک خانواده خواهیم داشت.

وی مراجعه مستقیم به پزشک متخصص و فوق تخصص را موجب سردرگمی بیمار دانست و یادآور شد: به دنبال بروز علائم غیر اختصاصی بیماری مانند سردرد و سرگیجه و… ابتدا باید تحت ویزیت پزشک عمومی قرار بگیریم و سپس به پزشک متخصص هدایت شویم.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان یکی از اهداف پزشک خانواده را حذف هزینه های اضافه آزمایشگاهی دانست و بیان کرد: امروزه با شیوع بیماری های غیر واگیر همچون فشار خون و دیابت و چاقی و انواع سرطان ها مواجه هستیم.

وی با اشاره به شیوع سرطان های روده بزرگ، پستان و معده در گیلان، اضافه کرد: سالانه شاهد ابتلای ۲.۷ نفر در ۱۰۰۰ نفر به سرطان هستیم.

رضوانی بسیاری از سرطان ها را قابل تشخیص زودرس و پیشگیری دانست و گفت: تشخیص بیماری قبل از شروع علائم در درمان بسیار موثر است و لذا غربالگری باید به فرهنگ تبدیل شود و زنان و مردان باید غربالگری را جدی بگیرند./ایسنا