آغازعملیات ترمیم و بازسازی ۵۸ سردهنه کشاورزی در رضوانشهر

به گزارش تالشان نیوز ؛ بهرام بهرامپور روز پنجشنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا افزود: رضوانشهر و پره سر دارای ۱۰ هزارهکتار زمین زیر کشت انواع برنج است که از این میزان هشت هزار هکتار به صورت سنتی و از طریق ۵۸ سردهنه منتهی از رودخانه های این شهرستان، آببندان ها، چاه های عمیق و ایستگاه های پمپاز، آبدهی می شوند.

مدیر منابع آب رضوانشهر، بندرانزلی و ماسال ادامه داد: دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان از طریق شبکه‌های آبیاری سد سفید رود آبدهی می‌شوند که در مناطق جنوبی بخش مرکزی رضوانشهر واقع شدند.

بهرامپور افزود: در حال حاضر در سطح رضوانشهر و پره‌سر ۲۷ پهنه و ۵۹ قطعه آببندان مجموعاً بمساحت ۱۲۳ هکتار با حجم ذخیره آبی حدود ۴ میلیون لیتربرای ۹۷۶ هکتار در مواقع موردنیاز وجود دارد.

به گفته وی، علاوه بر ذخایر و امکانات فوق، تعداد ۱۰۰ حلقه چاه عمیق، ۴ هزار و پانصد حلقه چاه نیمه عمیق و دهانه گشاد بخش خصوصی و همچنین ۱۳ ایستگاه پمپاژ آب در این شهرستان برای تأمین آب زراعی فعال هستند.

مدیر منابع آب رضوانشهر، انزلی و ماسال با اشاره به عملیات ترمیم و بازسازی سردهنه های کشاورزی گفت: بازسازی ۵۸ سردهنه کشاورزی و لایروبی انهار، با هدف تأمین آب زراعی در مناطق مختلف رضوانشهر و پره سر آغاز شد و تا کنون بازسازی تعداد ۱۰ مورد از این سردهنه ها به اتمام رسیده.

وی با اظهار امیدواری خطاب به کشاورزان عزیز این مناطق گفت: نگران ساخت و باز سازی سردهنه ها نباشند و این امر با سرعت در حال اجرا است و کشاورزان عزیز نسبت به شخم اول زمین های خود از هم اکنون اقدام کنند.

بهرامپور همچنین تاکید کرد: کشاورزان نسبت به لایروبی انهار بین مزارع، به موع اقدام کنند و همچنین آزاد سازی حریم نهرها که در تصرف آنان است که این امر کمک بسیار بزرگی در خدمات رسانی و کاهش تنش های آبی می باشد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم لایروبی و باز سازی نهار های مهم آبرسانی به اراضی کشاورزی گفت: بطول ۲۳ کیلومتر از این انهار بزرگ را جهت لایروبی پیشنهاد داده ایم که برای این امر مبلغ ۱۳ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با تحقق این موضوع ظریب تخریب ها کاهش خواهد یافت.

مدیر منابع آب رضوانشهر، بندرانزلی و ماسال بیان کرد: وضعیت سردهنه های سنتی در این مناطق بگونه ای است که با طغیان رودخانه ها تخریب می شوند و تمامی سردهنه های کشاورزی دراین منطقه خراب شده و سالانه چندین بار اقدام به ترمیم و بازسازی آنها می شود.

شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت و ۲ بخش بنام های مرکزی و پره سر در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است که دارای بیش از ۱۰ هزار هکتار شالیزار می باشد.