مدیریت منابع آب تالش خبر داد :

آبگذاری صددرصدی سردهنه های کشاورزی شهرستان تالش | لایروبی ۵۵ کیلومتر از انهار کشاورزی

محمد عباس نیا با بیان اینکه سردهنه های آب کشاورزی مزارع تالش به دلیل خاکی بودن ، شرایط ناپایداری دارد گفت : کلیه سردهنه های آب کشاورزی در سطح شهرستان بازسازی ، احیا و آبگذاری شده است

به گزارش تالشان نیوز : مدیرمنابع آب شهرستان تالش در گفتگویی با اشاره به آغاز به کار شورای حفاظت از منابع آب و کمیته تخصیص آب کشاورزی در اوایل اسفند ماه سال گذشته گفت : به جهت اهمیت موضوع و کاهش نگرانی کشاورزان و تسهیل در امر تولید در تاریخ ۸ اسفند ۱۴۰۱ شورای حفاظت از منابع آب و کمیته تخصیص آب کشاورزی با حضور دستگاه های مختلف و هماهنگی فرمانداری تالش جهت تامین آب کشاورزی تشکیل یافت.

وی افزود : در همین راستا اقدامات عملی با هماهنگی های دستگاه های مختلف جهت لایروبی انهار و بازسازی سردهنه های کشاورزی شهرستان در دستور کار قرار گرفت.

عباس نیا با بیان اینکه سردهنه های کشاورزی شهرستان به دلیل خاکی بود شرایط ناپایداری دارد عنوان داشت : سردهنه های کشاورزی شهرستان همه ساله به دلیل سیلاب و طغیان رودخانه ها و انهار تخریب شده و مدیریت منابع آب همه ساله با کمک دستگاه ها نسبت به بازسازی آن اقدام مینماید.

عباس نیا اضافه کرد : در سال کشاورزی جدید نیز کلیه سردهنه های آسیب دیده بازسازی و مرمت گشته و در حال حاضر صد در صد سردهنه ها ابگذاری شده است و مورد استفاده کشاورزان قرار میگیرد.

مدیریت منابع آب شهرستان تالش به لایروبی انهار کشاورزی توسط پیمانکاران منابع آب شهرستان و دستگاه های اجرایی اشاره داشت و خاطر نشان کرد : ۵۵ کیلومتر از انهار درجه یک و دو که از رودخانه های اصلی شهرستان منشعب میشوند لایروبی شدند.

وی افزود : این امر و کلیه اقدامات مریوط به بازسازی سردهنه ها ، توسط پیمانکاران آب منطقه ای از طریق اعتبارات استانی و پیمانکاران بند واو و همکاری برخی شهرداری ها از جمله شهرداری تالش و لیسار صورت پذیرفته است .

محمدعباس نیا در ادامه آب های زیر زمینی را بخش دیگری از منابع تامین آب اراضی کشاورزی برشمرد و اظهار کرد : در کنار آب چشمه ها و رودخانه ها بخشی دیگر آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه از محل آب های زیر زمینی در قالب چاه های عمیق و نیمه عمیق استفاده میشود که شرکت آب منطقه ای در کنار سازمان جهاد کشاورزی مطابق سالهای گذشته نسبت به لایروبی و بازسازی و راه اندازی ان اقدام نموده است.

عباس نیا اضافه کرد تعداد ۱۳ پهنه آب بندان به مساحت ۷۰ کیلومتر در شهرستان تالش وجود دارد که همگی جهت ذخیره سازی آبگیری شده که حدود ۶۰ درصد انها طی سال گذشت و سال جاری توسط جهاد کشاورزی لایروبی گشته اند.

مدیر منابع آب شهرستان در پایان با تشکر از نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل آب منطقه ای استان جهت حمایت و مساعدت های انجام شده در خصوص تخصیص اعتبارات لازم ، گفت : تاکنون ۹۵ درصد از اراضی کشاورزی زیر شخم قرار گرفته و ۸۰ درصد نیز زیر سطح کشت رفتند که از همه دستگاه ها جای تشکر و قدردانی دارد و از همه کشاورزان خواستارم جهت تقسیم و توزیع عادلانه آب کشاورزی با سرابیاران میراب ها و کارشناسان امور آب و ابیاری همکاری نمایند.