دست رد کشاورزان و باغداران بر سینه سوداگران کیوی ؛ ارزان نمیفروشیم!

به گزارش تالشان نیوز میتوان با قطعیت گفت محصول کیوی امروزه به اصلی ترین منبع مالی و اقتصادی مردم و خانواده ها در منطقه تالش تبدیل شده است .

طوری که به دلیل نبود هیچ برنامه توسعه ای از سوی دولتمردان و سیاست مداران ، اقتصاد منطقه منهای کیوی را میتوان هیچ و پوچ برشمرد.

در طول سالهای اخیر به دلیل مزیت صادراتی کیوی و نوسانات ارزی پای دلالان بسیاری به عنوان بازرگان به حوزه تجارت و صادرات کیوی باز شده است که با سودا گری سهم قابل توجهی از سود حاصل از تولید کیوی را مال خود میکنند.

سال های گذشته محصول کیوی در حالی که کشور تورم کمر شکنی را تجربه میکرد به دلیل فعالیت سواداگرایانه برخی افراد و عدم حمایت سیاست گذاران حوزه کشاورزی، با افت قیمت و یا با افزایش قیمت بسیار حداقلی در مقایسه با سایر اقلام مواجه شد .

طوری که همه ساله شاهد ان بودیم کیوی با قیمت بسیار ارزان از سوی دلالان خریداری میشد و پس از خارج شدن از دست کشاورز دچار افزایش قیمت قابل توجهی از سوی دلالان میگشت.

باغداران کیوی تاریخ ممنوعیت صادرات را یکی از ابزارهای حربه و لابی های در دست سوداگران کیوی میدانند .

کشاورزان معتقدند ممنوعیت صادرات در تابستان باعث میشود محصول کیوی با توجه به حجم بالای تولید زمان کافی برای صادرات جهت تنظیم بازار پیدا نکند

و همین امر پای دلالان را به بازار کیوی و پایین اوردن شدید قیمت باز میکند.

با این حال بررسی ها از بازار کیوی امسال حکایت از آن دارد در فصل تابستان بازار خرید و فروش کیوی با وجود ممنوعیت صادرات کاملا داغ بوده است و در مبالغی چون هر کیلو تا حتی ۳۰ هزار تومان هم معامله شده است.

به نظر میرسد با توجه به تعطیلی سردخانه ها تا زمان قانونی ، کیوی چیده شده در تابستان ، به صورت قاچاق به بازار هدف خود در خارج از مرزها رسیده است.

در حال حاضر نیز ، هم زمان با رفع ممنوعیت صادرات ، بازار کیوی جنب و جوش تازه ای به خود گرفته است .

و بسیاری از دلالان در چهره ی تجار و بازرگانان درصدد تثبیت قیمت کیوی در حوالی ۲۰ هزار تومان در هر کیلو هستند .

اما کشاورزان و باغداران نظر دیگری دارند حداقل قیمت در نظر گرفته برای کیوی به نسبت تورم و هزینه های تولید در مرز ۴۰ هزار تومان در نظر گرفتند.

جالب تر انکه کشاورزان با توجه به وسیله های ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی از یکدیگر درخواست دارند تا در مقابل خواست دلالان کوتاه نیایند و راضی به فروش کیوی به قیمت ۲۰ هزار تومان نشوند.

از رکود بازار کیوی و عدم تمایل کشاورزان به فروش کیوی به قیمت ۲۰ هزار تومان به نظر میرسد با توجه به افزایش قیمت این محصول در بازارهای بین المللی ، مقاومت خریداران و بازرگانان بشکند و بازار کیوی قیمت ۴۵ هزار تومانی را در روزهای آینده تجربه کند‌.

البته ناگفته نماند عوامل مختلفی از جمله چگونگی رفتار سردخانه داران ، در تثبیت قیمت کیوی نقش اساسی ایفا میکنند که در صورت ورود به موقع دستگاه های نظارتی و متولیان حوزه کشاورزی میتواند از اثرات مخرب ان علیه کشاورزان جلوگیری کند.