نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش تالشان نیوز: کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر ساخت سریع خط آهن رشت آستارا که ارتباط اقتصاد ایران را از شرق به غرب مرتبط می کند، گفت: تکمیل این خط آهن برای کشور بسیار ضروری و حیاتی است چون بعد از ساخت تحول شگرفی در اقتصاد ایران روی خواهد داد.
وی در باره اهمیت این گذرگاه ریلی که از چین تا هند و هند تا پاکستان و سپس داخل ایران تا رشت ادامه دارد اشاره کرد و گفت لازم است قطعه رشت به آستارا هم ساخته شود چرا که این خط تا فنلاند در اروپا هم ادامه دارد و با تکمیل این قطعه می توانیم شاهد رشد یکباره اقتصادی با روسیه باشیم.
جلالی تصریح کرد: بارها به برخی به مسئولان تاکید کرده ام که ساخت خط آهن رشت به آستارا برای کشور از نان شب هم واجب تر است چرا که اگر این قطعه ساخته شود شاهد ارتقا فراوانی در روابط اقتصادی با روسیه و اتحادیه اوراسیا خواهیم بود .
وی اظهار داشت این خط آهن از چین به سمت هند از هند به پاکستان و از پاکستان به ایران ادامه دارد اما خلاء آن در کشور راه آهن رشت به آستارا است که باعث می شود ایران از کریدور اقتصادی چین تا فنلاند بی نصیب باشد.
وی با بیان اینکه امروزه مفهوم امنیت با مفهوم توسعه گره خورده است، تصریح کرد: وقتی کریدوری از درون کشور ما بگذرد برای امنیت و اقتصاد کشورمان مهم است بنابرین ضروری است نسبت به تکمیل این خط راه آهن اهتمام جدی بورزیم.
جلالی اظهار داشت: حقیقتا کشورها تعجب می کنند با وجود اینکه این خط رآه آهن درون ایران کشیده شده ولی برای ۱۶۴ کیلومتر انجام نشده آن اهتمام جدی نداریم که آن را نهایی کنیم.سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه در دیدار آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان و ولادیمیر پوتین در مورد کریدور شمال به جنوب رایزنی و بر اتمام هرچه زودتر آن تاکید کردند، افزود: امیدواریم این راهگذر در دولت سیزدهم نهایی و اجرایی شود.کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران بارها در باره اهمیت گذرگاه ریلی که از چین تا هند و هند تا پاکستان و سپس داخل ایران تا رشت تاکید کرده است و بر همین اساس می گوید: لازم است قطعه رشت به آستارا هم ساخته شود چرا که این خط تا فنلاند در اروپا هم ادامه دارد و با تکمیل این قطعه می توانیم شاهد رشد یکباره اقتصادی با روسیه باشیم.
وی گفت: اهمیت این خط آهن برای روسها هم مشخص شده است و لذا خواهان جدی برقراری این خط هستند. جلالی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم به خاطر اهمیت حیاتی این کریدور برای کشورمان از منابع داخلی نسبت به تکمیل و راه اندازی ان اقدام کنیم.
جلالی خاطرنشان کرد: اصولا کریدورهای حمل و نقلی در جهان بر اساس معیارها و ملاک هایی انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرند. اما با توجه به ضرورت تسهیل و تسریع در حمل و نقل و انتقال کالا میان کشورها و مناطق مختلف جهان ایجاد مسیرهای ارزانتر و مقرون به صرفه تر از نظر اقتصادی، امنیتی و حتی سیاسی همواره مورد توجه شرکتها و کشورها قرار داشته است.
در کنار راه آهن رشت آستارا باید روی مساله گسترش ترانزیت در بنادر متعدد و کارامد ایران در دریای خزر سرمایه گذاری کرد !!! افزایش توان ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر با خرید کشتی رو رو و تجهیز و نوسازی کشتی های کانتینربر و خرید کانتینر یخچال دار در کنار ساخت اسکله های رو رو را می توان مهمترین حرکت های ایران برای گسترش ترانزیت در کریدور پرسود شمال به جنوب دانست که ترانزیت و صادرات مستقیم ایران به شمال آسیا و روسیه را برای ایران به همراه می آورد !!!!